Κρίσιμο για τον Όμιλο Φουρλή το 2015

Κυριακή, 15-Φεβ-2015 09:30

Του Βασίλη Γεώργα

Κομβική χρονιά θα είναι το 2015 για τον Όμιλο Φουρλή, που επιδιώκει να καρπωθεί την προσδοκώμενη ανάκαμψη της οικονομίας και την ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. 

Αν και τα προμηνύματα από την πορεία του τζίρου στις δύο βασικές δραστηριότητες του ομίλου (αγορά οικιακού εξοπλισμού με τα ΙΚΕΑ και αθλητικών ειδών με τα Intersport) τον Ιανουάριο είναι θετικά, με τις πωλήσεις να επιστρέφουν σε ανοδικούς ρυθμούς έπειτα από ένα συγκυριακά δύσκολο δίμηνο, το γενικότερο κλίμα δεν έχει ξεκάθαρα θετικό πρόσημο. Αφενός λόγω της πολύ χαμηλής βάσης σύγκρισης με πέρυσι και αφετέρου εξαιτίας της αβεβαιότητας που επικρατεί για την «επόμενη μέρα» στην οικονομία, στελέχη του ομίλου εμφανίζονται επιφυλακτικά για να εκτιμήσουν αν η επιστροφή των καταναλωτών στα ράφια που καταγράφεται τους τελευταίους μήνες θα συνεχιστεί και το 2015 με τους ίδιους ή καλύτερους ρυθμούς. 

Το στοίχημα της ανάκαμψης είναι πολύ μεγάλο για τον Όμιλο Φουρλή, καθώς το μερίδιό του έπειτα από μία πενταετία κρίσης, που οδήγησε σε πανωλεθρία τον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού, έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 10% (σ.σ.: σήμερα, μέσω των ΙΚΕΑ, υπολογίζεται ότι ελέγχει πάνω από το 20% της αγοράς και ακόμα υψηλότερο μερίδιο στα αθλητικά είδη), με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, ώστε να εκμεταλλευτεί ένα «γύρισμα» της οικονομίας. Θέση την οποία συνεχίζει να ενισχύει μέσα από ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, που έφτασε τα 14,6 εκατ. ευρώ για το 2014 για τα ΙΚΕΑ, και την επέκταση του δικτύου των Intersports σε Ελλάδα και εξωτερικό και φέτος αναμένεται να κινηθεί στα 8-10 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της δημιουργίας κέντρου αποθήκευσης και διανομής στη Βοιωτία για τα Intersports. 

Βάρος στο εξωτερικό 

Αν και η Ελλάδα παραμένει ο βασικός πυλώνας ανάπτυξης για τη Φουρλής, αποφέροντας το 70% των εσόδων και το 60% των λειτουργικών κερδών, οι αναλυτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην επέκταση των διεθνών δραστηριοτήτων του ομίλου σε Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία και Κύπρο, καθώς οι επιδόσεις των ΙΚΕΑ, όσο και το επιτυχημένο concept των Intersports, απορροφούν σε σημαντικό βαθμό τις επιπτώσεις από την αργή ανάκαμψη της εσωτερικής αγοράς. 

Όλες οι ενδείξεις, πάντως, συγκλίνουν στην εκτίμηση πως τα μεγέθη του ομίλου «είδαν» τα χαμηλά τους στη χρήση του 2013 και από το περσινό δεύτερο εξάμηνο έχει ουσιαστικά αρχίσει η αντίστροφη πορεία, η οποία αποτυπώθηκε και στο γεγονός πως, ενώ η αγορά οικιακού εξοπλισμού υποχώρησε το 2014 κατά 10%-15%, τα μεγέθη των ΙΚΕΑ ήταν οριακά θετικά, ακολουθώντας από μικρή απόσταση την αύξηση του ΑΕΠ, ενώ η άνοδος για τα Intersport ήταν ισχυρότερη. 

Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της IBG, συνολικά η χρήση του 2014 εκτιμάται ότι έκλεισε με πωλήσεις 405 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 267 εκατ. ευρώ για τα ΙΚΕΑ και 121 εκατ. ευρώ για την Intersoprt), λειτουργική κερδοφορία 25 εκατ. ευρώ και οριακές ζημιές 1 εκατ. ευρώ. Για το 2015 αναμένεται μικρή αύξηση πωλήσεων, στα 409 εκατ. ευρώ, EBITDA 31 εκατ. ευρώ και επιστροφή σε κέρδη 3 εκατ. ευρώ. 

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 7ης Φεβρουαρίου 2015