“Μαύρη τρύπα” από τις μη αποκρατικοποιήσεις
Τετάρτη, 11-Φεβ-2015 09:10
Μια μαύρη τρύπα της τάξης των τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ άνοιξε με την επισημοποίηση, από βήματος Βουλής, της αναστολής των διαδικασιών για την αξιοποίηση των κρατικών συμμετοχών σε ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΟΛΠ και την επανεξέταση – με στόχο την ακύρωση - της παραχώρησης του Ελληνικού, χωρίς να υπολογίζονται τα εκτιμώμενα έσοδα από την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.
Το ζητούμενο πλέον είναι αφενός να διαπιστωθεί κατά πόσον η – λογιστική κατά την κυβέρνηση – τρύπα θα πρέπει να καλυφθεί και εάν ναι, με ποια ισοδύναμα. Ουσιαστικά οι χθεσινές κυβερνητικές εξαγγελίες έβαλαν ταφόπλακα στο μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, το μέλλον του παλινδρομεί μεταξύ μερικής κατάργησης, ενοποίησης με άλλα Ταμεία και μετασχηματισμού. Χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί ποιο θα είναι το διάδοχο σχήμα διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη ζήτησε τις παραιτήσεις των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια να παραμείνουν στις θέσεις τους μέχρι νεοτέρας... Από τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις, πάντως, προβλέπεται να ιδρυθεί Ταμείο Εθνικού Πλούτου και Κοινωνικής Ασφάλισης στο οποίο θα μεταφερθούν έσοδα από την αξιοποίηση του φυσικού και ορυκτού πλούτου και της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου
Σε κάθε περίπτωση, οι χθεσινές επίσημες εξαγγελίες βάζουν τέλος (;) στις περισσότερες αποκρατικοποιήσεις, ορισμένες από τις οποίες βρισκόταν σε προχωρημένο στάδιο. Λόγου χάρη, η πώληση του 66% της θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς, ΑΔΜΗΕ, από την οποία αναμένονταν έσοδα της τάξης των 600 εκατ.ευρώ, είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων και γνωστών εταιρειών, όπως η η ιταλική Terna, η βελγική Elia και η κινεζική China State Grid Corporation, με την Ελλάδα να έχει δεσμευτεί έναντι της τρόικας για την ολοκλήρωση της διαδικασίας των δεσμευτικών προσφορών ήδη από τον περασμένο μήνα.
Στο σκέλος της ΔΕΗ, η αποκρατικοποίηση περιελάμβανε την πώληση της μικρής ΔΕΗ, με εκτιμώμενα έσοδα περί το 1,5 δισ. ευρώ, στην οποία το πλάνο προέβλεπε εισφορά του 30% του παραγωγικού δυναμικού της Επιχείρησης που θα περιλαμβάνει λιγνίτες, υδροηλεκτρικά, φυσικό αέριο, ορυχεία αλλά και πελατολόγιο στη λιανική. Ως τελευταίο σκέλος, είχε αποφασιστεί η πώληση ποσοστού 17% της ΔΕΗ, με βάση αποτίμηση που θα διενεργούνταν. Το αντίθετο, όπως ανέφερε ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναβαθμίζεται ο ρόλος της κρατικής ΔΕΗ και θα προχωρήσουν προσλήψεις νέου προσωπικού
Σε ό,τι αφορά στα ΕΛΠΕ, η αναστολή κάθε σχεδιασμού για το 66% της ΔΕΠΑ σημαίνει πως ο Όμιλος δεν θα πρέπει να αναμένει στην παρούσα φάση έσοδα από την πώληση του ποσοστού που κατέχει στην εταιρεία, κάτι που ισχύει και για το ίδιο το κράτος. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 35,5% των ΕΛΠΕ, το οποίο με βάση τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, θα επιστρέψει στο δημόσιο το ποσοστό με στόχο να αναβαθμιστεί ο ρόλος των ΕΛΠΕ και το κράτος να ασκεί όλα τα μετοχικά δικαιώματά του. Παράλληλα, για το 66% του ΔΕΣΦΑ, με το τίμημα της συμφωνίας ,ε τη Socar να ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, αναμένονται οι αποφάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού, με τον αρμόδιο υπουργό πάντως να επισκέπτεται το Αζερμπαϊτζάν.
Τέλος, στα λιμάνια, επί του παρόντος, φαίνεται να υπάρχει αναποφασιστικότητα. Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου των ΟΛΠ και ΟΛΘ βρίσκεται θεωρητικά σε εξέλιξη και οι προεπιλεγέντες επενδυτές απέκτησαν πρόσβαση για τις δύο εταιρείες. Για τη Θεσσαλονίκη στο διαγωνισμό συμμετέχουν η APM Terminals (θυγατρική της Maersk), η Deutsche Invest Equity Partners, η Duferco Particiption Holding, η International Container Terminal Services, η Mitsui & Co, η P&O Steam Navigation Company (θυγατρική της DP World), η κοινοπραξία Russian Railways JSC/ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Yilport Holding. Αντίστοιχα, στον ΟΛΠ παρά τις δηλώσεις Δρίτσα, στο παρασκήνιο φαίνεται πως υπάρχει κινητικότητα με τους τρεις υποψήφιους, Cosco, APM Terminals και International Container Terminals Services, να αναμένουν επίσημη ενημέρωση.
Ν. Χρυσικόπουλος