Τι κρίνει τη μάχη του pay ΤV

Κυριακή, 16-Νοε-2014 13:53

Του Νίκου Χρυσικόπουλου

Σε διαδικασία επαναξιολόγησης των δεδομένων που διαμορφώνονται στον κλάδο, μετά και την απόκτηση του «ιερού δισκοπότηρου» του ψηφιακού περιεχομένου, των δικαιωμάτων μετάδοσης των αγώνων του Champions League και Europa League από τον OTE ΤV για τα επόμενα τρία χρόνια (2015-2018), βρίσκεται πλέον η τηλεπικοινωνιακή αγορά.

Οι επιπτώσεις από την απώλεια του πακέτου Champions League για τη Forthnet δεν είναι εύκολο να προσμετρηθούν, καθώς η Nova συνεχίζει να διατηρεί τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων της Superleague έως το 2017. Αν και το ελληνικό πρωτάθλημα δεν συγκρίνεται με την αίγλη των ευρωπαϊκών αγώνων, έχει αποδειχθεί πως οι «δεσμοί» των καταναλωτών με την ομάδα που υποστηρίζουν παραμένουν σε μεγάλο βαθμό κραταιοί. 

Δεδομένου, όμως, ότι έχει αποδειχθεί πως οι συνδρομητές κινούνται ανάλογα με το περιεχόμενο, σαφέστατα στην αγορά σε λιγότερο από έναν χρόνο θα έχουν διαμορφωθεί νέες ισορροπίες, αν και σημαντικό ρόλο σε όλες τις περιπτώσεις θα παίξει η τιμολογιακή πολιτική των δύο εταιρειών στο pay TV και το «πάντρεμά» της με άλλες τηλεπικοινωνιακές παροχές.

Το βέβαιο είναι πως γύρω από τους δύο πόλους, Nova και OTE TV, θα εξελιχθούν οι διεργασίες για την επόμενη ημέρα στα telecoms, τη στιγμή που στο τραπέζι παραμένουν οι δύο προτάσεις για τη Forthnet, από ΟΤΕ (που ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τη Nova) και Vodafone-Wind (που ενδιαφέρονται για την αύξηση του ποσοστού τους στην εισηγμένη).

Για όσους παρακολουθούν τις εξελίξεις, όμως, φαίνεται πως το ενδιαφέρον έχει πλέον μετατοπιστεί στις κινήσεις που πραγματοποιούνται ακριβώς για την εξασφάλιση του ψηφιακού αυτού περιεχομένου, που μπορεί να αλλάξει τους συσχετισμούς δυνάμεων. Η επιθετική κίνηση του ΟΤΕ να αποστερήσει ένα βασικό κομμάτι του χαρτοφυλακίου του βασικού του ανταγωνιστή (το επόμενο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ OTE-Forthnet είναι πιθανόν να αποτελέσουν τα δικαιώματα του ισπανικού και του γερμανικού πρωταθλήματος, που σήμερα μεταδίδονται από την ΟΤΕ TV) πυροδότησε νέα σενάρια για τη στρατηγική των παικτών της αγοράς αναφορικά με τη Forthnet.

Η στρατηγική των «μνηστήρων» για τη Forthnet εκτιμάται πως θα μεταβληθεί, μετά και την εξέλιξη στο μέτωπο του Champions League. Ο ΟΤΕ δείχνει πως θα συνεχίσει να κινείται σε διπλό επίπεδο: την ενίσχυση του ψηφιακού περιεχομένου του και την ενδυνάμωση της εμπορικής του πολιτικής έναντι της Nova, παραμένοντας, παράλληλα, ενεργός «παίκτης» σε περίπτωση που κινητοποιηθούν διαδικασίες στο μέτωπο της Forthnet από τους Άραβες της ΕΙΤ.

Διπλασιασμός

Οι ταχύτητες, πάντως, σε αυτή την τηλεπικοινωνιακή κούρσα αυξάνονται με γοργό ρυθμό, λόγω του ανταγωνισμού για την εξασφάλιση τηλεοπτικού περιεχομένου για τη συνδρομητική τηλεόραση. 

Πρόκειται για ένα κομμάτι που έχει αναδειχθεί το τελευταίο διάστημα σε «κλειδί» για τις εξελίξεις στα εγχώρια telecoms, καθώς επιτρέπει στους παίκτες της αγοράς να προσφέρουν πακέτα συνδυαστικών υπηρεσιών, με στόχο τη διεύρυνση της συνδρομητικής τους βάσης και –εξίσου σημαντικό– την προσέλκυση διαφημιστικών εσόδων.

Από το προ τριετίας 11% φτάσαμε πέρυσι στο 18%, ενώ για το 2014 το ποσοστό διείσδυσης της συνδρομητικής τηλεόρασης στα ελληνικά νοικοκυριά αναμένεται να ξεπεράσει το 21%. 

Το ποσοστό αυτό παραμένει σημαντικά χαμηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά διείσδυσης της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ευρώπη, με τις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες να κυμαίνονται στο 25% και την υπόλοιπη Ευρώπη να ξεπερνά το 50%.

Σήμερα 820.000 νοικοκυριά απολαμβάνουν συνδρομητικές τηλεοπτικές υπηρεσίες στην Ελλάδα. Με την πλατφόρμα του ΟΤΕ να διαθέτει ήδη περί τους 320.000 συνδρομητές και της Nova να έχει ξεπεράσει τους 500.000, όσο και εάν για ορισμένους οι αριθμοί αυτοί μοιάζουν μεγάλοι στη σημερινή Ελλάδα, η περαιτέρω ανάπτυξη (με δεδομένη και την πορεία των ελεύθερων καναλιών) θεωρείται δεδομένη, καθώς η αγορά κινείται στον ρυθμό των συνδυαστικών υπηρεσιών (τηλεόραση, τηλεφωνία, Ιnternet).




Η συνεργασία των Vodafone-Wind δεν περιορίζεται μόνο στην κατάθεση κοινής πρότασης για την απόκτηση του ελέγχου της Forthnet, ούτε στην εταιρεία (Victus), που συνέστησαν για την κοινή χρήση των δικτύων τους, αλλά φαίνεται να επεκτείνεται και σε νέες συνεργασίες, που αφορούν το ψηφιακό περιεχόμενο, πεδίο που εξερευνούν με εντατικούς ρυθμούς το τελευταίο διάστημα οι δύο πλευρές.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η ενοποίηση των υπηρεσιών της Vodafone με αυτές της Ηellas online (Ηol), μετά τη συμφωνία για την εξαγορά της τελευταίας από τη θυγατρική του βρετανικού ομίλου. Η Vodafone εξαγόρασε τη Ηol με μια συνολική αποτίμηση στα 311 εκατ. ευρώ. Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, η Vodafone θα κατέχει το 91,2% της Ηol και, εν συνεχεία, θα προχωρήσει σε δημόσια προσφορά για την απόκτηση και των υπόλοιπων μετοχών της. Καθώς η συνεργασία των δύο εταιρειών χρονολογείται από τον Ιούνιο του 2007, όταν η εισηγμένη σύναψε εμπορική συνεργασία με τη Vodafone Ελλάδος, οι διαδικασίες για τη λειτουργική ενοποίηση των δύο εταιρειών αναμένεται να ολοκληρωθούν ταχύτερα.

Με την εξαγορά, η Vodafone θα αξιοποιήσει με μεγαλύτερη ευελιξία το δυναμικό της Ηol, η οποία στο τέλος το 2013 είχε 519.000 LLU συνδρομητές και 11% μερίδιο αγοράς πελατών σταθερής επικοινωνίας. Η κοινή συνδυαστική βάση οικιακών πελατών των δύο εταιρειών ειδικότερα στο τέλος Ιουνίου ήταν 208.000. Ουσιαστικά, οι επενδύσεις που υλοποιεί η θυγατρική του βρετανικού ομίλου σε δίκτυα τρίτης και τέταρτης γενιάς, σε συνδυασμό με την απόκτηση της Ηol, θα επιτρέψουν να εξελιχθεί το στρατηγικό πλάνο της Vodafone για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών στον καταναλωτή, αλλά και να απελευθερώσει δυνάμεις στην κούρσα σύγκλισης και συγκέντρωσης της αγοράς, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 8ης Νοεμβρίου