ΑΕΓΕΚ: Χέρι - χέρι προβλήματα, σενάρια και νέα έργα
Πέμπτη, 14-Δεκ-2006 09:20
Χέρι – χέρι πάνε τα προβλήματα και τα νέα έργα στον όμιλο της ΑΕΓΕΚ, ο οποίος εν μέσω της γνωστής οικονομικής κρίσης έχει καταφέρει να διατηρήσει ένα πολύ υψηλό ανεκτέλεστο.
Μετά την ανάδειξη χθες της κοινοπραξίας υπό την ΑΕΓΕΚ ως προσωρινού μειοδότη στο έργο της κατασκευής τριών σταθμών (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή) της Γραμμής 3 του Μετρό, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου –συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή έργων– θα ξεπεράσει τα 800 εκατ. ευρώ και ίσως προσεγγίσει τα 900 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι επίκειται (στις αρχές του 2007) και η υπογραφή της σύμβασης για το συγχρηματοδοτούμενο οδικό άξονα "Μαλιακός – Κλειδί", στην κατασκευή και εκμετάλλευση του οποίου έχει εξασφαλίσει συμμετοχή η ΑΕΓΕΚ.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα ανεκτέλεστα στον χώρο των κατασκευαστικών εταιρειών, στο οποίο, μάλιστα, περιλαμβάνονται και πολύ κρίσιμα έργα, με κυριότερο αυτό του Μετρό της Θεσσαλονίκης και μεταξύ άλλων εργολαβίες του μετρό της Αθήνας, της Εγνατίας Οδού κ.ά.
Κατά συνέπεια, είναι εύλογο το ενδιαφέρον ως προς το μέλλον ενός ομίλου με σοβαρά προβλήματα που έχει αναλάβει να κατασκευάσει εξαιρετικά κρίσιμα έργα.
Την ίδια στιγμή, ακριβώς αυτό το χαρτοφυλάκιο έργων, σε συνδυασμό με μία σειρά από αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία και τις αναμενόμενες πρωτοβουλίες των πιστωτριών τραπεζών στην κατεύθυνση του περιορισμού των υποχρεώσεων του ομίλου (π.χ. αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μετοχοποίηση χρεών, αναδιάρθρωση δανεισμού, πωλήσεις παγίων, αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή) κάνουν κάποιους να πιστεύουν ότι υπάρχουν περιθώρια ελπίδας.
Ένα ερώτημα που σχετίζεται με την κατάσταση που περιγράφουμε αφορά το πώς η ΑΕΓΕΚ μπορεί να συμμετέχει σε διαγωνισμούς και να αναλαμβάνει και έργα, όταν αντιμετωπίζει τόσο σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Η απάντηση στην πράξη δίνεται από τις ίδιες τις πιστώτριες τράπεζες. Σε όποιον διαγωνισμό συμμετέχει η ΑΕΓΕΚ, αυτό γίνεται με την έγκριση και την χρηματοοικονομική υποστήριξη των τραπεζών, οι οποίες προφανώς παρέχουν και τις απαραίτητες εγγυητικές επιστολές. Ειδικά, πάντως, για την περίπτωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης και της νέας εργολαβίας στο Μετρό της Αθήνας, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι πρόκειται για διαγωνισμούς που είχαν ξεκινήσει εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο ή και περισσότερο, δηλαδή σε μία περίοδο που οι συνθήκες για τον όμιλο της ΑΕΓΕΚ και οι σχέσεις του με τον υπόλοιπο κλάδο και τις τράπεζες ήταν διαφορετικές.
Ένα άλλο ερώτημα που ακούγεται συχνά είναι αν τα νέα έργα, τα περιουσιακά στοιχεία και οι προσπάθειες εξυγίανσης μπορούν τελικά να έχουν αποτέλεσμα στην σωτηρία του ομίλου, με δεδομένες τις πολύ μεγάλες υποχρεώσεις.
Είναι προφανές ότι μόνο η διοίκηση, οι πιστώτριες τράπεζες και ο... χρόνος μπορούν να απαντήσουν με σχετική ασφάλεια σε αυτή την ερώτηση, ανεξάρτητα από το τι λένε αναλυτές, κύκλοι της αγοράς ή ο ανταγωνισμός στον χώρο των κατασκευών.
Στελέχη του ομίλου διευκρινίζουν, πάντως, ότι οι πραγματικές υποχρεώσεις που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν είναι περίπου 300 εκατ. ευρώ και χαρακτηρίζουν σχετικά πλασματικό το ποσό των περίπου 600 εκατ. ευρώ που φαίνεται στους ισολογισμούς, καθώς όπως αναφέρουν σε αυτό περιλαμβάνονται και επιδοτήσεις ύψους περίπου 70 εκατ. ευρώ για την επένδυση στον Αστακό, μεταχρονολογημένες επιταγές, χρέη προς το ΙΚΑ και την Εφορία που οδεύουν προς ρύθμιση κ.ά.
Στόχος, πάντως, διοίκησης και πιστωτριών τραπεζών είναι οι υποχρεώσεις να υποχωρήσουν μέσα από ένα σύνολο πρωτοβουλιών που προαναφέρθηκαν στα επίπεδα των 200 εκατ. ευρώ.
Κ. Λάμπρου