Η κίνηση-μάτ της Aegean
Πέμπτη, 24-Ιουλ-2014 09:06
    
Τελευταία Ενημέρωση: 12:00
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η συγχώνευση της Aegean με την Olympic Air λειτούργησε ως δημιουργικό σοκ για την εισηγμένη αεροπορική εταιρεία που -λόγω και των καλών επιδόσεων του τουρισμού- κατάφερε σταδιακά να βγει από την κρίση και να βελτιώσει σημαντικά τα μεγέθη της. Και ήδη, έχει πετύχει δύο ρεκόρ. Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2013, η εταιρεία εμφάνισε το μεγαλύτερο, ιστορικά, περιθώριο κερδοφορίας προ φόρων, τόκων, υποτίμησης, απόσβεσης και ενοικιάσεων (23,6%), ενώ τον περασμένο Ιούνιο, ξεπέρασε, για πρώτη φορά, το φράγμα του ενός εκατομμυρίου επιβατών.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η Aegean έχει ανάγκη από ένα ακόμη δημιουργικό σοκ με στόχο την περαιτέρω διεθνοποίηση των δραστηριοτήτων της.
Στο πλαίσιο αυτό, η απόκτηση της Cyprus Airways-διαδικασία που βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο- αποτελεί πρώτης τάξης ευκαιρία για τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της Aegean και την εγκαθίδρυσή της ως κραταιά περιφερειακή εταιρεία.
Η εταιρεία εξέφρασε, χθες, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον για την απόκτηση είτε των μετοχών είτε σημαντικών περιουσιακών στοιχείων των Κυπριακών Αερογραμμών, κίνηση που δεν δεσμεύει σε τίποτα την Aegean.  Εξάλλου, ο δρόμος για την απόκτηση assets ή μετοχών της Cyprus είναι μακρύς, καθώς θα πρέπει να πραγματοποιηθεί νομικός και τεχνικός έλεγχος (due diligence), όπως και σειρά άλλων διαδικασιών. Προς στιγμήν, αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι το κυπριακό Δημόσιο επιδιώκει η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Φθινόπωρο.
Έντονο ενδιαφέρον
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η εφημερίδα Φιλελεύθερος, πάνω από δέκα αεροπορικές εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον μέχρι χθες το βράδυ, που έληξε η σχετική ημερομηνία. Μεταξύ άλλων, πρόκειται για την ισραηλινή εταιρεία Arkia σε συνεργασία με αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια, τη ρουμανική Blue Air η οποία πετά τα τελευταία χρόνια από και προς την Κύπρο. Τον ισπανικό όμιλο Arevenca Group σε συνεργασία με τις Fly Aruba και Air Atlantic και την λιβανέζικων συμφερόντων ΜΕΑ.
Η Cyprus Airways
Ο εθνικός αερομεταφορέας της Κύπρου είναι μία μικρή μεγέθους εταιρεία που ιδρύθηκε το 1947 και εκτελεί περίπου επτά χιλιάδες πτήσεις, μεταφέροντας 1,3 εκατ. επιβάτες ετησίως. Καλύπτει ένα δίκτυο περισσότερων από 10 προορισμών σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή  και Κόλπο, ενώ εκτελεί μεγάλο αριθμό πτήσεων κοινού κωδικού. Ο στόλος της αποτελείται από έξι αεροσκάφη Airbus Α320.
Οι τελευταίες χρήσεις της εταιρείας ήταν ζημιογόνες και στο πλαίσιο αυτό η Cyprus είχε προχωρήσει το τελευταίο διάστημα σε περικοπή των δραστηριοτήτων, με μία από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη που εκτελούσε τρεις φορές την ημέρα το 2012.