"Ξένη σημαία" υψώνει ο Ελλάκτωρ
Κυριακή, 13-Ιουλ-2014 14:11
Από τον Δημήτρη Δελεβέγκο
Τη στροφή αυτή έχει κάνει σταδιακά από το 2004 ο όμιλος Ελλάκτωρ, του οποίου το ανεκτέλεστο υπόλοιπο εργασιών από το εξωτερικό κατά τη χρήση του 2013 αντιπροσωπεύει το 55% του συνόλου (4 δισ. ευρώ).
Μάλιστα, για τη φετινή χρονιά προβλέπεται να εμφανίσει κύκλο εργασιών από τον κλάδο των κατασκευών ύψους 1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ, από τα οποία τα 650 εκατ. ευρώ θα προέρχονται από το εξωτερικό.
Όπως, εξάλλου, ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Άκτωρ, Δημήτρης Κούτρας:
«Οι προοπτικές των ελληνικών κατασκευών είναι κακές. Τα έργα λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο και, βάσει των σημερινών δεδομένων, με δυσκολία μπορούμε να αναπληρώσουμε το ανεκτέλεστο που υλοποιείται».
Πράγματι, οι πέντε οδικοί άξονες παραχώρησης, που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015, αποτελούν τα τελευταία σημαντικά έργα, με τη «νέα γενιά» των projects να περιλαμβάνει το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, προϋπολογισμού της τάξης του 1 δισ. ευρώ, ορισμένα σιδηροδρομικά έργα ύψους μέχρι 600 εκατ. ευρώ και περιορισμένες επεκτάσεις του δικτύου μετρό.
Αλλαγή πλεύσης
Στο πλαίσιο αυτό, η εισηγμένη φιλοδοξεί να μετατραπεί σε πολυεθνική, με το χαρτοφυλάκιό της να περιλαμβάνει έργα (οδικά ή περιβαλλοντικά) σε Αλβανία, Σερβία, Σκόπια, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ρωσία, Βοσνία, Τουρκία, Ιταλία, Παναμά, Χιλή, Γκάνα και Μέση Ανατολή. Πριν από αρκετές εβδομάδες, η εισηγμένη επελέγη ως επικεφαλής της κοινοπραξίας των τουρκικών STFA και Yapi Merkezi, της ινδικής Larsen & Toubro και της αραβικής Λ1 Jaber Engineering of Qatar για την κατασκευή του δικτύου του μετρό στο Κατάρ. Το έργο -που είναι το μεγαλύτερο που έχει αναλάβει εκτός Ελλάδος εταιρεία ελληνικών συμφερόντων- είναι προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ και προβλέπει την κατασκευή 23 χιλιομέτρων σηράγγων και συνολικά 13 σταθμών μετρό.
Ακόμα, ένα από τα τελευταία έργα που ανέλαβε η εισηγμένη αφορά την υλοποίηση εργοστασίου βιολογικού καθαρισμού στην Αιθιοπία, ενώ η θυγατρική Ηλέκτωρ, που εμφανίζει ανεκτέλεστο ύψους 275 εκατ. ευρώ, αναμένεται να καταθέσει προσφορές για έργα σε Ιταλία και Ισραήλ.
Τέλος, ο όμιλος Ελλάκτωρ ετοιμάζεται να βγει στις διεθνείς αγορές και, στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει να αποκτήσει πιστοληπτική αξιολόγηση (rating), με στόχο να είναι σε θέση να προσελκύσει κεφάλαια από ξένες τράπεζες, αλλά και να ενισχύσει τη διεθνή αξιοπιστία του.
Ποιο το σχέδιο της κατασκευαστικής για «έξοδο» από την κρίση
Του χρόνου ίσως μοιράσουμε και μέρισμα». Με τη φράση αυτή αποχαιρέτησε ο πρόεδρος της Μηχανικής, Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, τους μικρομετόχους που παρευρέθηκαν στη γενική συνέλευση της περασμένης εβδομάδας. Το μήνυμα που ήθελε να περάσει είναι ότι υπάρχει σχέδιο για τη διάσωση της εταιρείας, που κλυδωνίζεται συθέμελα υπό το βάρος των χρεών της τάξης των 323 εκατομμυρίων ευρώ.
Πράγματι, οι δικηγόροι της Μηχανικής δεν έχουν σταματήσει, κατά το τελευταίο διάστημα, να αποκρούουν τις αιτήσεις που καταθέτουν οι πιστωτές για την πτώχευση της εταιρείας. Μια από τις τελευταίες προήλθε από την Doka Ελλάς Καλουποτεχνική Τεχνολογική Α.Ε., που έχει λαμβάνειν από την άλλοτε κραταιά τεχνική εταιρεία.
Η διοίκηση της εταιρείας αναφέρει ότι, μέχρι σήμερα, η Δικαιοσύνη δεν έκανε δεκτή καμία από τις «επιθετικές» αυτές αιτήσεις, καθώς η Μηχανική διαθέτει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, ενώ ο πλειστηριασμός του κεντρικού κτιρίου της θα επιτρέψει την εξόφληση των οφειλών προς το προσωπικό.
Κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση, ο κ. Εμφιετζόγλου σημείωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες, από τις οποίες η Μηχανική ζητά την παροχή εγγυητικών επιστολών, ακόμα και για ποσό που δεν θα ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, αλλά και το «κούρεμα» έως και 40% των δανείων.
Προσβλέπει, επίσης, στην αποπληρωμή των οφειλών του Δημοσίου, που τοποθετούνται στα 250 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς τους τόκους υπερημερίας), τα οποία διεκδικεί η εταιρεία διά της δικαστικής οδού.
Μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται να προχωρήσει η συγχώνευση της Μοχλός με τη Μηχανική -είχε ανασταλεί, λόγω προσφυγής κατά της διαδικασίας από τράπεζα-, γεγονός που θα οδηγήσει στην εκ νέου δημοσιοποίηση των οικονομικών καταστάσεων και την επαναδιαπραγμάτευση των μετοχών της εταιρείας.
Τέλος, μέσα στον Ιούλιο εκτιμάται ότι θα επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Ελληνικά Σωληνουργεία, που είχε διακόψει τη λειτουργία του ελλείψει χρηματοδότησης.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 5ης Ιουλίου