Πόλεμος για τα μάτια της Nova
Τετάρτη, 02-Ιουλ-2014 08:51
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Πιο κοντά από ποτέ άλλοτε στο παρελθόν θεωρούν στην τηλεπικοινωνιακή αγορά ότι βρίσκεται η κατάληξη στο επιχειρηματικό σίριαλ με τις διαρκείς ανατροπές που ακούει στο όνομα Forthnet. Ο πάροχος που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν από πολλούς ότι διαθέτει περιορισμένες προοπτικές επιβίωσης λόγω του σκληρού ανταγωνισμού στον κλάδο και του υψηλού δανεισμού, πραγματοποιώντας έγκαιρα στροφή προς τις συνδυαστικές υπηρεσίες (τηλεφωνία, ιντερνετ, pay tv), πιο γνωστές ως 3play, πέτυχε να αλλάξει τα δεδομένα.
Ορισμένοι θα θυμούνται στις αρχές του 2011 τη διοίκηση της Forthnet να ανακοινώνει, στο πλαίσιο των ανησυχητικών μηνυμάτων που λαμβάνονταν σε επίπεδο μακροοικονομικών μεγεθών και τηλεπικοινωνιακής αγοράς, τους τρεις στρατηγικούς της στόχους: βελτίωση της ρευστότητας, των περιθωρίων κέρδους και ενίσχυση της συνδρομητικής της βάσης. Επρόκειτο ουσιαστικά για ένα plan Β ώστε να αντισταθμιστεί η επίδραση της κρίσης στις καταναλωτικές συνήθειες των νοικοκυριών που λόγω της σοβούσας κρίσης αναζητούσαν φθηνότερη και ποιοτική επιχοικωνία και ψυγαχωγία, αυτή τη φορά στο σπίτι τους.
Το περιεχόμενο της συνδρομητικής πλατφόρμας Nova (εν πολλοίς η συμφωνία με τη Superleague, στο πακέτο της οποίας περιλαμβανόταν πλέον και τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Ολυμπιακού, της εμπορικότερης ΠΑΕ) εξελίχθηκε σε καταλύτη για την αύξηση της συνδρομητικής βάσης της εταιρείας και σε συνδυασμό με μια επιθετική εμπορική πολιτική συνέβαλλαν στη σταδιακή βελτίωση των χρηματοοικονομικών δεικτών της εταιρείας και των μεριδίων της στην αγορά.
Ως αποτέλεσμα, η Forthnet είναι σήμερα ο πρώτος εναλλακτικός πάροχος στην αγορά, δεύτερος συνολικά στην αγορά σταθερής και broadband πίσω από τον ΟΤΕ και πρώτος στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης. Οι συνολικές συνδρομές της στα τέλη του περασμένου Μαρτίου έφθασαν τις 1,14 εκατ., σημειώνοντας ιστορικό υψηλό, οι συνδρομητές της στη πλατφόρμα της Nova έφθασαν τις 482 χιλιάδες ενώ την ίδια περίοδο το μερίδιο αγοράς σε συνδρομητές LLU ανήλθε στο 32,3%.
Λυδία λίθος
Το επίτευγμα αυτό δεν μπορεί να κριθεί με λογιστικούς όρους. O χορός των μνηστήρων, ΟΤΕ, Vodafone και Wind, γύρω από την εταιρεία δεν έχει στηθεί λόγω της οικονομικής ευρωστίας εισηγμένης, αλλά διότι οι ενδιαφερόμενοι θεωρούν τη Forthnet και πιο συγκεκριμένα τη Nova ως το βασικό asset για να μεγιστοποιήσουν τις συνέργιες που μπορούν να προκύψουν από τη κοινή αξιοποίηση των assets τους. Όπως έλεγε κορυφαίο στέλεχος της αγοράς, “πρόκειται για τη λυδία λίθο εν όψει του consolidation στα εγχώρια telecoms”. Ουσιαστικά, εάν ολοκληρωθούν επιτυχώς οι διαδικασίες που έχουν δρομολογηθεί, θα μιλάμε για μια αγορά έως 3 παικτών, κάτι που ασπάζεται το σύνολο σχεδόν των παραγόντων του κλάδου και που πολύ πρόσφατα επεσήμαναν με διαφορά λίγων ωρών ο επικεφαλής του ΟΤΕ Μ. Τσαμάζ και ο CEO της hol Κ. Κόκκαλης.
Όλα δείχνουν πως η ώρα αυτή έφθασε για τις τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα. Η πρόταση του ΟΤΕ για τη Nova νομοτελειακά κινητοποιεί εξελίξεις, τόσο σε επίπεδο διοίκησης και βασικών μετόχων της Forthnet, όσο και στο στρατόπεδο των Vodafone – Wind, που από κοινού πλέον διεκδικούν τον έλεγχο του εισηγμένου παρόχου και αθροιστικά ελέγχουν περί το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του.
Πώς έχουν τα δεδομένα; Από τον ΟΤΕ κορυφαία στελέχη του χαρακτηρίζουν “κρίσιμη” την απόκτηση της Nova σε πολλαπλά επίπεδα. Στο τέλος του α’ τριμήνου του 2014, η πελατειακή βάση του ΟΤΕ TV έφτασε τις 280 χιλιάδες, με τη Nova να διαθέτει 482 χιλιάδες συνδρομητές. Υπό την προϋπόθεση ολοκλήρωσης της προτεινόμενης εξαγοράς και μέσα από τις οικονομίες κλίμακας που μπορούν να προκύψουν, δημιουργούνται συνθήκες για περισσότερο περιεχόμενο, καλύτερες υπηρεσίες, ακόμη πιο συμφέρουσες τιμές και μεγαλύτερη ευκολία για τους συνδρομητές από μία κοινή τεχνική λύση (1 πιάτο – 1 αποκωδικοποιητής). Πέραν του ότι ο ΟΤΕ θα πετύχει οικονομίες κλίμακας μέσα από σημαντικά χαμηλότερη κόστη, θα ενισχύσει αισθητά και τη συνδρομητική του βάση στις ευρυζωνικές υπηρεσίες.
Ερωτηθέντα τα ίδια στελέχη για τυχόν ζητήματα ανταγωνισμού που προκύπτουν και εγκρίσεων από τις ρυθμιστικές αρχές, απαντούν πως “επί της ουσίας η αγορά (συνδρομητικής τηλεόρασης) είναι ανοικτή για όποιον επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί”, απορρίπτωντας επί της ουσίας τους προβληματισμούς που διατυπώθηκαν στην αγορά περί δεσπόζουσας θέσης στην αγορά και ουσιαστικά σύστασης μονοπωλίου στη συνδρομητική τηλεόραση.
Εν αναμονή
Στην αγορά τώρα αναμένουν την αντίδραση των έτερων “μνηστήρων”, του σχήματος Vodafone-Wind, που επίσης έχει αποκτήσει κομβικό ρόλο στην υπόθεση, δεδομένου ότι απο κοινού ελέγχουν περίπου 40% της Forthnet και κατά συνέπεια μπορούν σε ένα βαθμό να οριοθετήσουν τις εξελίξεις στις γενικές συνελεύσεις των μετόχων που θα κληθούν (εφόσον το ζήτημα φθάσει σε σημείο αυτό) να αποφασίσουν για το μέλλον των Nova και Forthnet. Ερώτημα αποτελεί εάν μπορεί να υπάρξει αντιπρόταση από τις Vodafone και Wind ή εάν η υπόθεση οδηγείται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συμφωνιών με επίκεντρο τη Forthnet. Πάντως, οι υπάρχουσες πληροφορίες θέλουν να εκδηλώνεται η αντίδραση των δύο τηλεπικοινωνιακών εταιρειών σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Το βέβαιο είναι πως η στρατηγική (;) των Αράβων της Emirates International Telecommunications (EIT) που μέσω της Forgendo ελέγχουν το 44,022% της Forthnet να κρατούν όλους τους εμπλεκόμενους σε.. εγρήγορση έχει λειτουργήσει προς όφελός τους. Τη στιγμή που λαμβάνει πλέον διαφορετική βαρύτητα το ποσοστό 4,2% που κατέχει το ΙΤΕ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας) στη Forthnet..
Μετά τις νέες εξελίξεις, πάντας, στην αγορά εκφράζονται προβληματισμοί για την πορεία της Forthnet χωρίς τη Nova, αλλά και για το κατά πόσον μπορούν να υπερκεραστούν οι δυσκολίες της απόσχισής της Nova από τον όμιλο Forthnet (κάτι που είχε αποτελέσει εμπόδιο ή είχε προβληθεί ως αιτία για την ολοκλήρωση ενός deal στο παρελθόν) καθώς σημαντικός αριθμός συνδρομητών της Forthnet έχει υπογράψει για την παροχή συνδυαστικoύ «πακέτου» τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης.
Παράλληλα, ορισμένοι διατυπώνουν το ερώτημα κατά πόσον μπορεί να υπάρξει και τρίτη συνδρομητική πλατφόρμα, στο ενδεχόμενο διατήρησης του status quo στην αγορά του pay tv. Ορισμένοι υποστηρίζουν πως ναι καθώς η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην ελληνική αγορά (από το 11% το 2011αναμένεται να ξεπεράσει το 20% του 2014) παραμένει σημαντικά χαμηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά διείσδυσης της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ευρώπη, με τις υπόλοιπες Μεσογειακές χώρες να κυμαίνονται στο 25%, και την υπόλοιπη Ευρώπη να ξεπερνά το 50%.
Οι υποστηρικτές αυτής της άποψης “δείχνουν” προς την κατεύθυνση πολλαπλών πακέτων περιεχομένου για κάθε ομάδα συνδρομητών, πακέτα που δεν είναι απαραίτητο να περιέχουν premium περιεχόμενο και άρα μπορούν να προσφερθούν σε ελκυστικές τιμές. Υπό το πρίσμα της κατάστασης στην οποία βρίσκονται τα κανάλια ελεύθερης λήψης, η στροφή των καταναλωτών προς τη συνδρομητική τηλεόραση εκτιμάται ότι μπορεί να ενταθεί στο πλαίσιο τηλεπικοινωνιακών λύσεων “΄ολα σε ένα”...
Nikos.chrissikopoulos@capital.gr
*Διαβάστε ακόμη:
- Morgan Stanley: "Θετική" η προσφορά ΟΤΕ στη NOVA