Καταλύτης εξελίξεων στην ακτοπλοΐα το deal Πειραιώς-MIG
Πέμπτη, 15-Μαϊ-2014 08:12
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Με την Τράπεζα Πειραιώς να διαθέτει άμεση και έμμεση συμμετοχή της τάξης του 40% αθροιστικά στην Hellenic Seaways και να είναι πλοιοκτήτρια και πιστώτρια των πλοίων και του ομίλου της ΑΝΕΚ αντίστοιχα, αλλά και η μεγαλύτερη πιστώτρια της ΝΕΛ, η στρατηγική συνεργασία της Πειραιώς με την MIG, η οποία με τη σειρά της ελέγχει την Attica Group (Superfast και Blue Star Ferries), ο δρόμος για την επίτευξη νέων deals στην ακτοπλοϊα είναι ορθάνοικτος.
Τα σενάρια που προέρχονται από την ακτή Μιαούλη είναι πολλά, δυο όμως ακούγονται ιδιαίτερα. Το ένα είναι να «σπάσει», όπως λένε, η μη εισηγμένη Hellenic Seaways σε δυο μονάδες και η μία να αναλάβει το έργο της ΝΕΛ και η άλλη είτε να συνεχίσει με τον άλλο μεγάλο μέτοχό της, την Minoan συμφερόντων του Ιταλού εφοπλιστή Emmanuel Grimaldi που έχει το υπόλοιπο 33% περίπου, είτε να αναζητήσει άλλον εταίρο. Και ο μόνος εταίρος με τον οποίο τα δρομολόγια τους αλληλοσυμπληρώνονται ως ένα ικανοποιητικό βαθμό είναι η Attica Group, αναφερουν οι σχετικες πληροφορίες. Και αν και μέχρι τώρα η Attica Group ήταν μια ανεξάρτητη εταιρεία, πλέον η μητρική της MIG θα έχει βασικό μέτοχο την Πειραιώς, θυμίζουν οι ίδιες πηγές.
Το άλλο σενάριο εμπλέκει και την ΑΝΕΚ με την οποία όμως ήδη οι συνέργειες με την Attica είναι εκτενείς, αφού οι δυο ακτοπλοϊκές συνεργάζονται τόσο στην Κρήτη όσο και στην Αδριατική. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται πως η πρώτη κίνηση αναμένεται να αφορά την Attica Group η οποία διαθέτει την καλύτερη σχέση δανεισμού και περιουσιακών στοιχείων και συγκεκριμένα έχει δανεισμό 290 εκατομμυρίων ευρώ έναντι αξίας στόλου 628 εκατ. ευρώ.. Υπενθυμίζεται πως όπως πρώτο ανέφερε το Capital.gr., η Attica βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Fortress Credit Corp αλλά και με έναν μεγάλο αριθμό ξένων και ελληνικών τραπεζών με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της.
Έχει, έτσι, δρομολογήσει την μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού της και την προσέλκυση στρατηγικών συμμάχων ώστε να χρηματοδοτήσει το business plan της και να ενδυναμώσει τον ρόλο της στις διαδικασίες της συνολικής αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού κλάδου που βρίσκονται σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς, όπως ανέφερε η διοίκησή της απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Στο επίκεντρο των συζητήσεων είναι και η έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου που θα καλύψει η Fortress. Επσιης πληροφορίες αναφερουν πως ήδη η Hellenic Seaways πραγματοποιεί οικονομικό και νομικό έλεγχο στην Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και τεχνικό έλεγχο στα πλοία της.
Αναδιάταξη
Το βασικό στοίχημα της όλης «άσκησης» στον κλάδο της ακτοπλοϊας εντοπίζεται όχι μόνον στην τραπεζική αλλά και στην επιχειρηματική λογική, που σημαίνει δρομολόγια, ποιά δηλαδή συμπίπτουν και ποια προσθέτουν αξία στον κάθε όμιλο. Με γνώμονα αυτό θα προκύψουν και τα καλυτέρα δυνατά σχήματα, αναφερουν οι επαΐοντες.
Το όλο εγχείρημα της αναδιάταξης του επιχειρηματικού χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας ξεκίνησε με την μελέτη που ζήτησε από τον συμβουλευτικό οίκο McKinsey η Τράπεζα Πειραιώς προ μηνών και η οποία σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες προτείνει τρεις άξονες δράσεων για την επιστροφή σε επίπεδα κερδοφορίας ικανά να δικαιολογήσουν νέες χρηματοδοτήσεις. Σε αυτήν την μελετη εκτιμάται ότι οι μεγάλες εταιρείες έχουν μια δυνητική προοπτική αθροιστικής κερδοφορίας ύψους 170-180 εκατομμυρίων ευρώ. Για να επιτευχθεί αυτή προτείνονται ενέργειες σε τρεις άξονες: Να προχωρήσουν όλες οι μεταξύ των εταιρειών δυνατές συνεργασίες ώστε να εξαχθούν οι μέγιστες δυνατές συνέργιες. Να γίνει εξορθολογισμός της λειτουργίας τους με μειώσεις κόστους.
Και, τέλος , να προχωρήσει ο συνολικός εξορθολογισμός των δρομολογίων με τρόπο που θα επιτρέψει περεταίρω οικονομίες κλίμακας. Το deal ΜΙG – Πειραιώς δημιουργεί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για να γίνουν πράξη τα παραπάνω.