Οι γερανοί του Πειραιά δεν καταλαβαίνουν από ύφεση
Πέμπτη, 30-Ιαν-2014 09:54
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Οι γερανοί των δύο σταθμών εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζονται οι Κινέζοι στον Πειραιά φαίνεται πως δεν καταλαβαίνουν από ύφεση. Έτσι το τέταρτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν από τους προβλήτες τους αυξήθηκε κατά 29,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Και αυτό όταν το τελευταίο τρίμηνο του 2012 η ανάπτυξη σε σχέση με το 2011 ήταν επίσης ισχυρή και ειδικότερα της τάξης του 40%.
Μια προσεκτική ματιά στους τριμηνιαίους ρυθμούς μεταβολής της διακίνησης δείχνει μάλιστα επιτάχυνση της ανάπτυξης κατά τη διάρκεια του 2013. Το πρώτο τρίμηνο του 2013 οι Κινέζοι αύξησαν τον αριθμό των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων κατά 6,1%, το δεύτερο τρίμηνο κατά 14% και το τρίτο τρίμηνο κατά 27,7%.
Ήταν η περίοδος που άρχισε να λειτουργεί και ο προβλήτας ΙΙΙ, ένα έργο που ολοκλήρωσαν οι ίδιοι, η Piraeus Container Terminal, και προικοδότησαν με πέντε υπερσύγχρονες γερανογέφυρες. Έκτοτε η κίνηση αναπτύχθηκε περαιτέρω. Οι 67 μέτρων ύψους Super Post Panamax γερανοί μπορούν να εκφορτώνουν σε χρόνο - ρεκόρ τα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρουν τα μεγαλύτερα πλοία, αναβαθμίζοντας σταδιακά τον Πειραιά σε κυρίαρχο εμπορικό λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου.
Τώρα, με το περιβόητο πλέον φιλικό διακανονισμό που «σκοντάφτει» στις Βρυξέλλες, ζητούν να διαμορφώσουν και το δυτικό τμήμα αυτού του προβλήτα ώστε να ανεβάσουν την συνολική δυναμικότητα του λιμανιού άνω των 6 εκατ. teu από περί τα 4 εκατ. σήμερα. Να σημειώσουμε ότι με βάση την τρέχουσα δυναμικότητα που περιλαμβάνει και τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ ο Πειραιάς λειτουργεί με ποσοστό κάλυψης της δυναμικότητάς του της τάξης του 75%. Εάν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι οι αλματώδεις ρυθμοί στους προβλήτες της Cosco άρχισαν να εκδηλώνονται μετά τα μέσα του 2013 οπότε και ολοκλήρωσαν το έργο του προβλήτα ΙΙΙ γίνεται αντιληπτό ότι η αναπτυξιακή δυναμική περιορίζεται μόνον από το capacity, τα μεγέθη, του λιμανιού.
Με τον φιλικό διακανονισμό δηλαδή την νέα σύμβαση μεταξύ Cosco και ΣΕΠ ή Piraeus Container Terminal όπως ονομάζεται η θυγατρική της Cosco Pacific δεσμεύεται για νέες επενδύσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ η ολοκλήρωση των οποίων θα ανεβάσει την δυναμικότητα των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ που ελέγχουν οι Κινέζοι στα 6,2 εκατ. Teu.
Η έγκριση της συμφωνίας σύμβασης την οποία έχουν προσυπογράψει οι δύο πλευρές θα ενεργοποιηθεί εφόσον εγκριθεί και από την ευρωπαϊκή επιτροπή. Όμως η υπόθεση χρονίζει καθώς διατυπώνονται αντιρρήσεις οι οποίες αυτή την περίοδο έχουν φτάσει στην κρίση του επιτρόπου εσωτερικής αγοράς, Μισέλ Μπαρνιέ. Παράλληλα επιχειρείται από την κυβέρνηση η επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ όχι όμως χωρίς τις «ευρωπαϊκές ευλογίες». Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού της εισηγμένης ΟΛΠ τελεί υπό οριστικοποίηση από ο ΤΑΙΠΕΔ και αναμένεται να σταλεί στην Βουλή το αμέσως επόμενο διάστημα.
Σημειώνεται πως η εμπορευματική δραστηριότητα στην «ελληνική πλευρά», σύμφωνα με την προ ολίγων ημερών ανακοίνωση της ΟΛΠ Α.Ε., στον προβλήτα Ι, που διαχειρίζεται η ίδια, έδειξε πως τα εμπορευματοκιβώτια σημείωσαν το 2013 μια μικρή άνοδο και ειδικότερα έφτασαν στα 644.055 teu από 625.914 το 2012. Αντίστοιχα, στην «κινεζική πλευρά» οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ διακίνησαν 2,520 εκατομμύρια containers.