"Πήραν μπρος" στο ταμπλό οι κατασκευαστικές

Τετάρτη, 23-Οκτ-2013 08:37

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

«Μίνι ράλι» έχουν πραγματοποιήσει οι μετοχές των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων Ελλάκτωρ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον τελευταίο μήνα, οι οποίες βρίσκονται στο ψυχολογικό όριο των τριών ευρώ ή το έχουν ξεπεράσει. Οι επιδόσεις τους είναι συνακόλουθες των κερδών του Γενικού Δείκτη, ο οποίος από την αρχή του μήνα έχει ενισχυθεί σε ποσοστό 18,02%, με τις επιχειρηματικές εξελίξεις του κλάδου των κατασκευών να τροφοδοτούν το σενάριο της ανόδου.

«Στο μέτωπο της επανεκκίνησης των μεγάλων οδικών έργων έχει σημειωθεί σχετική πρόοδος, με τις μετοχές των κατασκευαστικών να καταγράφουν κινητικότητα από τον περασμένο Απρίλιο. Επίσης, η μεγάλη απόκλιση από την καθαρή θέση των μετοχών των κατασκευαστικών ενισχύει το επενδυτικό ενδιαφέρον» σημειώνει στο Capital.gr ο  Μάνος Χατζηδάκης, υπεύθυνος τμήματος ανάλυσης της Beta.

Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες  θέλουν funds του εξωτερικού να «βολιδοσκοπούν» τις δύο μεγαλύτερες κατασκευαστικές, βάσει κεφαλαιοποίησης, «ποντάροντας» στην βελτίωση του οικονομικού κλίματος και στην οριστική επανεκκίνηση των μεγάλων έργων.

Εξάλλου, ήδη το deal του περασμένου Αυγούστου μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Qatar Petroleum International για τη μονάδα ηλεκτρισμού Ήρων ΙΙ κατέδειξε ότι προοπτικές υπάρχουν στην ελληνική αγορά.

Άνοδος 25%

Οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που εμφανίζουν απόκλιση από την καθαρή αξία της τάξης του 40%, έχουν ενισχυθεί, από τις 20 Σεπτεμβρίου, σε ποσοστό της τάξης του 32%, με την πρώτη να έκλεισε χθες στα 3,10 και τη δεύτερη στα 2,99 ευρώ. Χθες η μετοχή της Ελλάκτωρ έκλεισε με άνοδο 4,73%, με την τιμή-στόχο να είναι 3,30 ευρώ, σύμφωνα με έκθεση της Eurobank Equities τέλη Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι συγκεκριμένες επιδόσεις οφείλονται και στο γεγονός ότι οι εν λόγω μετοχές είναι κυκλικές, με την Ελλάκτωρ να ανήκει στον FTSE 25 και τον όμιλο Γ.Περιστέρη-Ν.Κάμπα να «εκπροσωπείται» στο συγκεκριμένο δείκτη από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Την ίδια στιγμή, η οριστική επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων (Ολυμπία Οδός, Ε65-Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) παρά τα προβλήματα μηνών, μένει να επισημοποιηθεί, με τις τράπεζες να έχουν συμφωνήσει προκαταρκτικά για τη συνέχιση της χρηματοδότησης των συγκεκριμένων έργων (με μειωμένο φυσικό αντικείμενο). 

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι συνθήκες στις οποίες καλούνταν να λειτουργήσουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, τα τελευταία χρόνια υπήρξαν πρωτόγνωρες. Από τα μέσα του 2008, τα μεγάλα έργα είναι ελάχιστα, ενώ από το δεύτερο εξάμηνο του 2010 οι κατασκευαστικές εργασίες στους οδικούς άξονες σταδιακά «πάγωσαν».

Με νέα έργα στο εξωτερικό και το «χαρτί» της περαιτέρω διαφοροποίησης σε τομείς όπως η ενέργεια, η διαχείριση απορριμμάτων και η εξορυκτική δραστηριότητα, Ελλάκτωρ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατάφεραν να επιβιώσουν κατά τα «πέτρινα» χρόνια της πολιτικής αστάθειας και του Greexit. Βέβαια, η «προσαρμογή» στα νέα δεδομένα δεν ήταν χωρίς απώλειες, καθώς οι δύο εισηγμένες εμφάνισαν αρνητικά μεγέθη το φετινό δεύτερο εξάμηνο (όπως βέβαια και σε προηγούμενες χρήσεις).

Όσον αφορά τον καθαρό τραπεζικό δανεισμό διαμορφώνεται περίπου στα 700 εκατ. ευρώ για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και περίπου στα 970 εκατ. ευρώ για την Ελλάκτωρ.

Έργα
Το ανεκτέλεστο του ομίλου Ελλάκτωρ διαμορφώνεται στα 3 δισ. ευρώ από το οποίο 1 δις. ευρώ αφορά έργα εκτός Ελλάδας. Αντίστοιχα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 3,1 δισ. ευρώ από το οποίο το 15% προέρχεται από το εξωτερικό.

Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει τη σύμβαση της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά, προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ, ενώ υλοποιεί και τη βασική γραμμή του Μετρό αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτελεί το κέντρο πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, συνολικού προϋπολογισμού 566 εκατ. και κατασκευάζει (κοινοπρακτικά με την Impregilo) τη λιγνιτικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής «Πτολεμαϊδα V» της ΔΕΗ, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ.


dimitris.delevegos@capital.gr