Μέρισμα άνω του 1,6 δισ. € από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου
Παρασκευή, 22-Σεπ-2006 08:45
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Πάνω από 1,6 δισ. ευρώ θα μοιραστούν οι εταιρείες – μέτοχοι της Γέφυρας Ρίου – Αντίρριου από τη διανομή μερισμάτων έως την λήξη της σύμβασης παραχώρησης το 2039.
Το ποσό αυτό αποτελεί την πλέον πρόσφατη εκτίμηση του παραχωρησιοιύχου, η οποία βασίζεται στα σημερινά κυκλοφοριακά δεδομένα, δηλαδή στο ότι καθημερινά από τη γέφυρα διέρχονται περίπου 12.000 οχήματα. Για το 2006 υπολογίζεται ότι η εταιρεία θα εμφανίσει κύκλο εργασιών 43 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 5,5 εκατ. ευρώ.
Η παραχώρηση ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2004 και θα ολοκληρωθεί το 2039. Το συνολικό ύψος της επένδυσης έφτασε τα 839 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου να είναι ιδιαιτέρως ψηλή, αφού κάλυψε 400 εκατ. ευρώ.
Οι εταιρείες συνεισέφεραν 65 εκατ. ευρώ από τα ίδια κεφάλαιά τους και άλλα 370 εκατ. ευρώ υπό την μορφή δανείων. Μέχρι σήμερα έχουν αποπληρωθεί δάνεια ύψος 20 εκατ. ευρώ. Με βάση τα μεγέθη αυτά και τα προσδοκώμενα έσοδα, η απόδοση της επένδυσης υπολογίζεται ότι θα φτάσει το 11,5%.
Με βάση τη συμμετοχή των εταιρειών στην εταιρεία παραχώρησης προκύπτει η εξής κατανομή των μερισμάτων:
- Vinci (53%): περίπου 856 εκατ. ευρώ.
- Ελληνική Τεχνοδομική (15,48%): 250 εκατ. ευρώ.
- J&P Άβαξ (11,2%): 181 εκατ. ευρώ.
- Αθηνά (7,74%): 125 εκατ. ευρώ.
- Προοδευτική (7,74%): 125 εκατ. ευρώ.
- Παντεχνική (4,84%): 78,2 εκατ. ευρώ.
Πάντως, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στη σύμβαση παραχώρησης για την Γέφυρα κι αυτή για την Αττική Οδό, παρά το γεγονός ότι τα μερίσματα που θα λάβουν οι εταιρείες θα είναι σχεδόν ισόποσα (θυμίζουμε το χθεσινό ρεπορτάζ του Capital.gr για συνολικό μέρισμα 1,7 δισ. ευρώ από την Αττική Οδό).
Καταρχήν στην περίπτωση της Γέφυρας μιλάμε για σχεδόν τετραπλάσιο κόστος διοδίων και πολύ μεγαλύτερη περίοδο εκμετάλλευσης (περίπου 35 χρόνια έναντι 24 χρόνων στην περίπτωση της Αττικής Οδού), αλλά και υποπολλαπλάσια μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων (12.000 έναντι 270.000 οχημάτων).
Η Αττική Οδός κόστισε συνολικά 1,244 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 50% περισσότερο από την Γέφυρα, ενώ η συμμετοχή του Δημοσίου ήταν σχεδόν 35% έναντι περίπου 50% στην περίπτωση της Γέφυρας.