Μέρισμα 1,7 δισ. € για τους μετόχους της Αττικής Οδού
Πέμπτη, 21-Σεπ-2006 09:39
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Μερίσματα συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ θα εισπράξουν οι τέσσερις κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στην εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.
Η σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται τυπικά τον Σεπτέμβριο του 2024, ενώ η είσπραξη διοδίων ξεκίνησε με την παράδοση του πρώτου τμήματος του έργου τον Μάρτιο του 2001. Προς το παρόν, πάντως, μερίσματα δεν έχουν εισρεύσει στα ταμεία των μετόχων της εταιρείας παραχώρησης. «Ζεστό» χρήμα θα αρχίσουν να λαμβάνουν οι τέσσερις εταιρείες από το 2012 και μετά.
Στο μετοχικό κεφάλαιο της Αττικής Οδού συμμετέχουν οι όμιλοι Ελληνική Τεχνοδομική (39,2%), J&P Άβαξ (30,8%), Παντεχνική (20,1%) και Αττικάτ (9,9%). Με βάση αυτή την κατανομή συμμετοχών, τα έσοδα των μετόχων από τα μερίσματα (από την Αττική Οδό και την θυγατρική Αττικές Διαδρομές) υπολογίζεται ότι θα διανεμηθούν ως εξής:
* Ελληνική Τεχνοδομική: περίπου 665 εκατ. ευρώ.
* J&P Άβαξ: περίπου 523,5 εκατ. ευρώ.
* Παντεχνική: περίπου 341 εκατ. ευρώ.
* Αττικάτ: περίπου 168,1 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός κόστισε συνολικά 1,244 δισ. ευρώ. Από αυτά, οι μέτοχοι – κατασκευαστές έβαλαν 174 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια και 639 εκατ. ευρώ ήταν τα δάνεια που έλαβαν. Μέχρι σήμερα έχει αποπληρωθεί περίπου το 10% του δανεισμού (65 εκατ. ευρώ).
Τα υπόλοιπα 431 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στην συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου. Με βάση αυτά τα δεδομένα υπολογίζεται ότι η απόδοση του έργου για τους παραχωρησιούχους θα φτάσει το 13,1%.
Αυτή τη στιγμή, η μέση κυκλοφορία στην Αττική Οδό καθημερινά φτάνει τα 270.000 οχήματα. Για το 2006, τα έσοδα της εταιρείας θα φτάσουν τα 225 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη τα 44 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι τον τελευταίο χρόνο έχει κατά καιρούς ανάψει η συζήτηση γύρω από το μέλλον της Αττικής Οδού, ειδικά από την στιγμή που ο πρόεδρος του Άκτωρα Δημήτρης Κούτρας πρότεινε την απευθείας ανάθεση στις τέσσερις εταιρείες των επεκτάσεων της Αττικής Οδού με αντάλλαγμα την επιμήκυνση του χρόνου εκμετάλλευσης. Η πρόταση απορρίφθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Γιώργο Σουφλιά, ο οποίος στη συνέχει αποφάσισε να αναβιώσει τον διαγωνισμό παραχώρησης για τα λεγόμενα λοιπά οδικά έργα Αττικής, αλλά ταυτόχρονα αντιπρότεινε την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων της Αττικής Οδού, όταν αυτή επιστρέψει στο Δημόσιο, με στόχο να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή μίας νέας γραμμής του μετρό.
Σε μία δεύτερη φάση επανήλθε στην πρότασή του κάνοντας λόγο για έναρξη των διαδικασιών τιτλοποίησης πριν καν επιστρέψει το έργο στο Δημόσιο. Τότε, ο υπουργός είχε αναφέρει ότι όταν θα έχει ασφαλή στοιχεία για τα μελλοντικά έσοδα του έργου θα απευθυνθεί στις τράπεζες και παραχωρώντας τους αυτά τα μελλοντικά έσοδα θα εξασφαλίσει τα χρήματα που απαιτούνται για την κατασκευή της γραμμής U του μετρό, η οποία θα κοστίσει πάνω από 2 δισ. ευρώ, θα έχει μήκος 20 χλμ. και 20 σταθμούς και ακολουθώντας την πορεία Άλσος Βεϊκου – Πανεπιστήμιο – Κατεχάκη - Μαρούσι θα εξυπηρετεί 400.000 επιβάτες ημερησίως σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας με πανεπιστήμια, νοσοκομεία και δικαστήρια.
Τα επίσημα στοιχεία για τα συνολικά μελλοντικά έσοδα των μετόχων της Αττικής Οδού που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα το Capital.gr δεν μπορεί παρά να είναι γνωστά στην ηγεσία του υπουργείου. Κατά συνέπεια, ενδεχομένως σύντομα να υπάρξουν νέα επεισόδια στο σήριαλ της Αττικής Οδού, την στιγμή που ακόμα αναμένεται η οριστικοποίηση των σχεδίων του υπουργείου για τις επεκτάσεις της.
Ο κ. Σουφλιάς δεν έχει αποκλείσει την ταχύτερη επιστροφή του έργου στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης που έχει υπογραφεί, το έργο θα επιστρέψει στο Δημόσιο όταν η εταιρεία εκμετάλλευσης πετύχει μια συγκεκριμένη απόδοση κεφαλαίων επί της επένδυσής της (της τάξης του 11%). Οι εκτιμήσεις των μετόχων κάνουν λόγο για επίτευξη στόχου απόδοσης 13,1%. Κι αυτό γιατί ενώ με βάση τις αρχικές προβλέψεις ο κυκλοφοριακός φόρτος θα ήταν περίπου 180.000 οχήματα την ημέρα, πλέον καθημερινά περίπου 270.000 οχήματα χρησιμοποιούν την Αττική Οδό.