Παράθυρο ευκαιριών το LNG για Μυτιληναίο – ΜOH
Παρασκευή, 27-Ιουλ-2012 09:41
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Προχθές έφτασε στη Ρεβυθούσα ένα νέο φορτίο LNG 60 χιλιάδων κυβικών μέτρων, για λογαριασμό της εταιρείας M&M Gas, με την εταιρεία να έχει ήδη προγραμματίσει ένα ακόμη φορτίο το οποίο θα αφιχθεί στα μέσα Αυγούστου και στο διάστημα 12 έως 15 του μήνα (85 χιλιάδες κυβικά). Πίσω από την άφιξη των δύο αυτών φορτίων, πάντως κρύβεται ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον «στόρι» το οποίο αποτυπώνει τις επιπτώσεις που έχει η οικονομική κρίση στις δραστηριότητες όλου του επιχειρηματικού φάσματος, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη τη λήψη αποφάσεων ακόμη και για προφανείς επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Πιο συγκεκριμένα, τα δύο φορτία θα κατευθυνθούν για τις ανάγκες των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της Protergia θυγατρικής του ομίλου Μυτιληναίος, σε Βοιωτία και Κόρινθο (μετέχει και η ΜΟΗ). Με βάση τη διακύμανση των διεθνών τιμών του LNG, οι άνθρωποι των δύο εταιρειών το τελευταίο διάστημα βρέθηκαν ενώπιον ενός σοβαρού διλήμματος: να αγοράσουν φορτία τα οποία πληρώνονται στους προμηθευτές cash, δεσμεύοντας δικά τους κεφάλαια, με δεδομένο ότι από το τραπεζικό σύστημα έχει σηκώσει απαγορευτικό ή να συνεχίσουν να προμηθεύονται αέριο από τη ΔΕΠΑ. Λεπτομέρεια: οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που θα καταναλώσουν το αέριο πληρώνονται από τον ΛΑΓΗΕ, ο οποίος καθυστερεί δύο έως και τρεις μήνες την αποπληρωμή των παραγωγών, οι οποίοι έχουν με τη σειρά τους να πληρώσουν το βασικό τους προμηθευτή καυσίμου που είναι η ΔΕΠΑ.
Καθώς λοιπόν οι τιμές του LNG αυτή την περίοδο έχουν πέσει δραματικά, το παράθυρο ευκαιρίας ήταν μεγάλο και οδήγησε στην απόφαση να αγοραστούν τα δύο φορτία, με σημαντικό οικονομικό όφελος, ακόμη και εάν συνυπολογιστεί το χρηματοοικονομικό κόστος με τη δεδομένη καθυστέρηση του ΛΑΓΗΕ. Και βέβαια έχουν τη δική τους σημασία δύο άλλες παράμετροι της εισαγωγής των δύο φορτίων: πρώτον ότι ουσιαστικά δίνεται μια έμμεση ένεση ρευστότητας στο δοκιμαζόμενο ηλεκτρικό σύστημα και δεύτερον ότι οι δύο σημαντικοί επιχειρηματικοί όμιλοι ουσιαστικά δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική οικονομία καθώς σε περίπτωση κατάρρευσης διακινδυνεύουν την αποπληρωμή του φορτίου που ήδη έχει πληρωθεί στους προμηθευτές. Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι η διαφορά στην τιμή πλησιάζει σύμφωνα με πληροφορίες έως και το 20%, ενώ μέχρι στιγμής με βάση τον προγραμματισμό του ΔΕΣΦΑ δεν υπάρχει άλλη προγραμματισμένη εισαγωγή LNG από ιδιώτη, πλην των φορτίων που εισάγει βάσει μακροχρόνιας σύμβασης από την Αλγερία η ΔΕΠΑ.