Κέρδη για ΕΛΠΕ Motor Oil από τα λουκέτα διυλιστηρίων σε ΕΕ

Παρασκευή, 29-Ιουν-2012 09:32

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Τη στροφή στη στρατηγική των ΕΛΠΕ, προκειμένου να εκμεταλλευτούν το διεθνές περιβάλλον και να διατηρήσουν την κερδοφορία με έμφαση στις εξαγωγές εξήγγειλε η διοίκηση του ομίλου. Ο στόχος που τέθηκε είναι το 40% των πωλήσεων του ομίλου να κατευθύνεται εκτός ελληνικής αγοράς. Σημειώνεται ότι στρατηγική εξωστρέφειας εφαρμόζει με συνέπεια ο όμιλος της Motor Oil που κατευθύνει το 60 - 70% των πωλήσεων του στο εξωτερικό.

Εκτός από την ελληνική κρίση, πάντως, υπάρχει μια σειρά από παράγοντες στο διεθνές περιβάλλον της αγοράς διύλισης που καθιστούν επιτακτική τη στροφή προς τα έξω για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων ο οποίος σήμερα περιορίζεται σε εξαγωγές του 20% των πωλήσεών του.

Η αγορά της Ευρώπης συνεχίζει να εμφανίζει αρνητικά περιθώρια, ως αποτέλεσμα της μειωμένης ζήτησης και των χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης, την ίδια στιγμή που το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα οι τιμές βρέθηκαν στα ύψη. Το περιβάλλον αυτό, εξαιρετικά αρνητικό για τις εταιρείες διύλισης είχε ως αποτέλεσμα τουλάχιστον 15 διυλιστήρια στην Ευρώπη και ένας αριθμός μονάδων στη Β. Αμερική είτε να αναστείλει τη λειτουργία του ή να μειώσει τη δυναμικότητά του ή θα τεθεί προς πώληση λόγω αρνητικών αποτελεσμάτων. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι η δυναμικότητα των διυλιστηρίων που συνεχίζουν να λειτουργούν από 89 έως 91% (ιστορικά υψηλά επίπεδα στη χρυσή τετραετία της διύλισης 2004 -08) σήμερα βρίσκονται σε επίπεδα της τάξης του 67 έως 72%. Την εικόνα συμπληρώνει και η κατάρρευση της Petroplus, λόγω προβλημάτων ρευστότητας και αδυναμίας αναχρηματοδότησης του δανεισμού της. 

Σε επίπεδο τιμών τα περιθώρια διύλισης στη Μεσόγειο εμφανίζουν τεράστια μεταβλητότητα όχι μόνο από μέρα σε μέρα αλλά από ώρα σε ώρα.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα ελληνικά διυλιστήρια; 

Κατ΄ αρχάς, ότι το περιβάλλον γίνεται ακόμη πιο σκληρό και ανταγωνιστικό και δεν είναι τυχαία η δήλωση χθες του διευθύνοντος των Ελληνικών Πετρελαίων Γ. Κωστόπουλου, ότι «δε θέλουμε να είμαστε μεταξύ των κόκκινων διυλιστηρίων που θα κλείσουν αλλά μεταξύ εκείνων που θα επωφεληθούν και θα αναπτυχθούν». 

Έτσι καθώς τα λουκέτα σε διυλιστήρια, πιθανόν να συνεχιστούν και στο προσεχές διάστημα, δημιουργείται αντικειμενικά ένα έλλειμμα στο κομμάτι της προσφοράς. Δηλαδή όσες εταιρείες καταφέρουν να επιβιώσουν, θα έχουν σημαντικά οφέλη στον ανοδικό κύκλο της οικονομίας όταν και θα αυξηθεί η ζήτηση. 

Ευκαιρίες όμως δημιουργούνται και σήμερα σε ξένες αγορές. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της ΜΟΗ, η οποία έχει αναπτύξει μοντέλο ευέλικτης παρουσίας σε ξένες αγορές και ήδη έχει «εκμεταλλευτεί» τα κενά που έχουν δημιουργηθεί σε αγορές όπως αυτή της Γαλλίας όπου και πουλήθηκαν πρόσφατα φορτία προϊόντων. 

Αξίζει να τονιστεί τέλος ότι στην προσπάθεια τόνωσης του εξαγωγικού χαρακτήρα, τα Ελ.Πε. θα έχουν σύμμαχο τη νέα μονάδα της Ελευσίνας, η οποία θα παράγει diesel σύγχρονων προδιαγραφών, προϊόν το οποίο προβλέπεται να είναι γενικά ελλειμματικό στις αγορές της περιοχής τα επόμενα χρόνια.