Κλάδος Ηλεκτρικών: Η πιο μεγάλη ώρα είναι τώρα…

Παρασκευή, 28-Ιουλ-2006 08:56

Μετά από μια μακρά περίοδο δυσκολιών, με τον εγχώριο ανταγωνισμό να έχει ατονήσει λόγω της συρρίκνωσης ή της αλλαγής επωνυμίας εταιρειών του κλάδου και την παρουσία των ξένων να είναι πλέον περισσότερο από αισθητή, ο κλάδος των ηλεκτρικών ειδών φαίνεται να περνά στην τελική φάση διαμόρφωσής του. Μια διαμόρφωση μεριδίων που για κάποιους, λόγω κακών χειρισμών και συγκυριών του παρελθόντος -όπως τόνιζουν παράγοντες του χώρου- περνά μεταξύ σφύρας και άκμονος, ενώ για κάποιους άλλους αυξάνει τα μερίδια και τα οικονομικά μεγέθη καθώς καρπώνονται ορθότερες επιλογές προηγούμενων ετών.
 
Η συρρίκνωση ή αλλαγή επωνυμίας εταιρειών του κλάδου που παλαιότερα αποτελούσαν τις βασικές επιλογές των καταναλωτών, διαμόρφωσαν τα νέα μερίδια αγοράς για τους εναπομείναντες "ισχυρούς" παίκτες, εγχώριους ή μη, ενώ σημαντικές διαφοροποιήσεις συντελέστηκαν και στα καταστήματα λιανικής πώλησης των καταστημάτων. Ο αριθμός τους από 6.200 περίπου που ήταν το 1999 σήμερα δεν ξεπερνά τα 1.100, ενώ και η φυσιογνωμία τους έχει αλλάξει καθώς τα megastores φαίνεται να έχουν κερδίσει τη μάχη.
 
Η αγορά των ηλεκτρικών ειδών που υπολογίζεται στην Ελλάδα σε 1,4 δισ. ευρώ περίπου, μοιράζεται πλέον σε επτά παίκτες. Οι σημαντικοί πλέον παίκτες της αγοράς είναι οι Ηλεκτρονική Αθηνών, Media Markt, Κωτσόβολος – Dixon΄s, Expert, Electronet, Carefour και Praktiker.
 
Η διαμορφωθείσα κατάσταση στον κλάδο θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε περαιτέρω συγκέντρωση με τους παίκτες της αγοράς της Βορείου Ελλάδος να αποτελούν στόχους εξαγορών και άλλων συνεργασιών.
 
Στο πλαίσιο αυτό στο τραπέζι φέρονται να έχουν κάτσει Ηλεκτρονική Αθηνών και Σαραφίδης, εξετάζοντας τις δυνατότητες συνεργασίας που υπάρχουν μεταξύ των δύο, ενώ και η Συκάρης φέρεται να είναι αρκετά κοντά με την Expert. Η Ηλεκτρονική Αθηνών και η Expert μαζί με την Electronet και την MediaMarkt φαίνεται ότι είναι οι κερδισμένοι των προηγούμενων ετών και των όσων συνέβησαν στον κλάδο σε αντίθεση με τους Ανδρέα Κορασίδη, Ν. Βασιλάκη και άλλους μικρότερους που έχασαν από τον ανταγωνισμό.
 
Ειδικότερα για την Ηλεκτρονική Αθηνών, διαθέτει ρευστότητα, ανεκμετάλλευτες γραμμές χρηματοδότησης από τράπεζες, και διαθέσιμα που κινούνται περίπου στα 15 εκατ. ευρώ, και στοχεύει σε αύξηση πωλήσεων κατά τουλάχιστον 10% - 15% στην επόμενη τριετία. Όσον αφορά τα μεγέθη της για το 2006, οι πωλήσεις υπερέβησαν τις αρχικές προβλέψεις και ανήλθαν στα 144 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά τι μεγαλύτερη του 22%, ενώ η κερδοφορία θα διαμορφωθεί περίπου στα 4 εκατ. ευρώ από 2,8 εκατ. ευρώ πέρυσι. Από τις ανακατατάξεις στον κλάδο η Ηλεκτρονική Αθηνών είδε το μερίδιο αγοράς της να αυξάνεται στο 11% - 12% από 8% -9% που ήταν το προηγούμενο έτος. Στο εξωτερικό η εταιρεία μετά την εδραίωση της σε Σερβία και Κύπρο, κοιτά τις Αλβανία, Fyrom και Βουλγαρία.
 
Όσον αφορά τους ξένους η Media Markt προχωρά στην πλήρη ανάπτυξη της αλυσίδας σύμφωνα με τον αρχικό της σχεδιασμό με στόχο τη δημιουργία περισσότερων από 10 καταστημάτων σε Αθήνα και Επαρχία. Παράλληλα, την ελληνική αγορά έχουν βάλει στο στόχαστρο και άλλες διεθνείς αλυσίδες. Πρόκειται για αλυσίδες κυρίως αγγλικών και γαλλικών συμφερόντων.
 
Αντιόπη Σχοινά