Η "άγνωστη" συνεργασία Shell-ΜΟΗ
Δευτέρα, 16-Μαϊ-2011 08:39
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Μαζί με τη μεγάλη συμφωνία για την απόκτηση της Shell, τον Ιούλιο του 2010, η Motor Oil και η πολυεθνική πετρελαϊκή, ξεκίνησαν και μια άλλη συνεργασία, που μοιραία λόγω του ενδιαφέροντος για το «μεγάλο deal» πέρασε σε δεύτερο πλάνο. Και όμως η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., δηλαδή η κοινοπραξία της Shell Overseas και της ΜΟΗ (51%- 49% αντίστοιχα) που δραστηριοποιείται στον κλάδο της εμπορίας αεροπορικών καυσίμων, έχει αξιοσημείωτη παρουσία στην ελληνική αγορά, με παρουσία και πελάτες και στα 19 αεροδρόμια της Ελλάδας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τους πελάτες της σε περίπου 1.000 αεροδρόμια που ανήκουν στο παγκόσμιο δίκτυο της Shell. Με μερίδιο αγοράς στο 24%, πέρυσι η εταιρεία έκλεισε τη χρήση με 165 εκατ. ευρώ πωλήσεις και προ φόρων κέρδη 1,5 εκατ.
Όπως αναφέρει στο Capital.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., Πέτρος Ζόραπας, φέτος υπάρχουν κάποια θετικά πρώτα μηνύματα για την αγορά αεροπορικών καυσίμων κυρίως από τις διεθνείς αφίξεις, που εμφανίζονται ήδη αυξημένες σε σχέση με πέρυσι κυρίως για προορισμούς όπως η Ρόδος, η Κως και η Κρήτη.
Η πρόκληση των ρύπων
Η ελληνική όπως και η διεθνής αγορά του aviation βρίσκεται προ των πυλών μιας σημαντικής αλλαγής, καθώς από το 2012 και μετά η αεροπορική βιομηχανία που δραστηριοποιείται στην Ε.Ε. εντάσσεται στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS). Η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., όπως σημειώνει ο κ. Ζόραπας, αξιοποιώντας τη διασύνδεση με την πολυεθνική Shell που ξεχωρίζει για το knowhow της βιομηχανίας, τις καινοτομίες και τις νέες υπηρεσίες της, έχει αποφασίσει να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο υπηρεσιών σε σχέση με αυτή τη νέα πρόκληση για τον αεροπορικό κλάδο.
Συγκεκριμένα μέσω της Shell, η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε. θα παράσχει υπηρεσίες παροχής συμβουλών προς τις αεροπορικές εταιρείες ώστε να συμμορφωθούν και να ανταπεξέλθουν καλύτερα στην πρόκληση της ένταξης της αεροπορικής βιομηχανίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων από την 1η Ιανουαρίου του 2012. Σημειώνεται ότι η ένταξη του aviation στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας (ETS) καθίσταται υποχρεωτική σε λίγους μόνο μήνες από σήμερα και οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, να εγγραφούν στα μητρώα της κάθε χώρας, και ανάλογα με τη χρήση των δικαιωμάτων που τους κατανέμονται θα πρέπει να αγοράσουν ή να πουλήσουν δικαιώματα.
Η Shell ακριβώς επειδή το ETS είναι κάτι το εντελώς καινούριο για τον κλάδο του aviation παρέχει στους πελάτες της συμβουλές προτείνοντας μάλιστα να ξεκινήσουν από σήμερα τις απαραίτητες προετοιμασίες και δοκιμές καθώς οι εταιρείες μπορούν να αγοράσουν δικαιώματα εκπομπών. Για το σκοπό αυτό τις προηγούμενες ημέρες πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές επαφές, ενώ στην Αθήνα βρέθηκαν στελέχη της Shell. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του Capital.gr εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για τις υπηρεσίες αυτές και από ελληνικές εταιρείες πελάτες της Shell – MOH Aviation Fuels.
Οι προκλήσεις για τη βιομηχανία
Στόχος της ένταξης της αεροπορικής βιομηχανίας στο ETS είναι οι εταιρείες ελέγξουν και να συγκρατήσουν τις εκπομπές ρύπων που εκπέμπουν κατά τη δραστηριότητά τους. Σύμφωνα με την IATA μέχρι το 2050 θα έχει επιτευχθεί μείωση των εκπομπών κατά 50% μέσω ενός συγκεκριμένου προγράμματος που περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα αντικατάστασης του παλαιού στόλου αεροσκαφών αλλά και παρεμβάσεων στις υποδομές.
Ωστόσο βραχυπρόθεσμα οι δυνατότητες περιορισμού των εκπομπών είναι εξαιρετικά περιορισμένες όπως τονίζει στο Capital.gr ο Michael J. Furze, επικεφαλής του Global Risk Marketing & της διεύθυνσης CO2 trading της Shell.
Στις αρχές του 2012, στις αεροπορικές εταιρείες θα κατανεμηθούν δωρεάν δικαιώματα εκπομπής που αντιστοιχούν στο 75% των μέσων εκπομπών τους τη διετία 2004 – 2006. Σύμφωνα με τον κ. Furze οι περισσότερες εταιρείες θα έχουν έλλειμμα δικαιωμάτων και θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε αγορές μέσω του ETS, ενώ το ποσό που θα κληθούν να αγοράσουν συνολικά οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε. προσεγγίζει το 1,4 δισ. ευρώ.
Ο κ. Furze επισημαίνει ότι στην αεροπορική βιομηχανία οι δυνατότητες μείωσης των εκπομπών με άμεσες και χαμηλού κόστους παρεμβάσεις είναι εξαιρετικά περιορισμένες, ενώ τα βιοκαύσιμα για τις αερομεταφορές δεν πρόκειται να είναι διαθέσιμα πριν από 8 έως 10 χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόκληση για την αεροπορική βιομηχανία είναι να αντισταθεί στην «εύκολη λύση» της επιβολής επίναυλου που θα μετακυλίσει το επιπλέον κόστος στους επιβάτες και η αναζήτηση λύσεων για την καλύτερη διαχείριση της νέας κατάστασης.
Από την πλευρά της Shell σύμφωνα με τον κ. Furzeπ ροτείνονται λύσεις σε τρία επίπεδα:
* καλύτερα προϊόντα, όπως οικονομικά καύσιμα, συνθετικά λιπαντικά κλπ που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων,
* βελτίωση των πρακτικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και καυσίμου όπως πχ καλύτερη διαχείριση δρομολογίων, μείωση της παραμονής των αεροπλάνων στον αέρα, μείωση περιττών βαρών από αεροσκάφη
* καλύτερη πρόσβαση στο χρηματιστήριο ρύπων.
Καταλήγοντας ο κ. Furze τονίζει ότι η εκτίμηση της Shell είναι ότι οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων θα κινηθούν ανοδικά καθώς βασικός στόχος του συστήματος εμπορίας είναι να γίνουν πιο ελκυστικές οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια. Ως εκ τούτου θα πρέπει από τώρα οι αεροπορικές εταιρείες να ξεκινήσουν να προετοιμάζονται για το νέο περιβάλλον και τις καινούριες προκλήσεις που δημιουργούνται για την αγορά.
Μαζί με τη μεγάλη συμφωνία για την απόκτηση της Shell, τον Ιούλιο του 2010, η Motor Oil και η πολυεθνική πετρελαϊκή, ξεκίνησαν και μια άλλη συνεργασία, που μοιραία λόγω του ενδιαφέροντος για το «μεγάλο deal» πέρασε σε δεύτερο πλάνο. Και όμως η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., δηλαδή η κοινοπραξία της Shell Overseas και της ΜΟΗ (51%- 49% αντίστοιχα) που δραστηριοποιείται στον κλάδο της εμπορίας αεροπορικών καυσίμων, έχει αξιοσημείωτη παρουσία στην ελληνική αγορά, με παρουσία και πελάτες και στα 19 αεροδρόμια της Ελλάδας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τους πελάτες της σε περίπου 1.000 αεροδρόμια που ανήκουν στο παγκόσμιο δίκτυο της Shell. Με μερίδιο αγοράς στο 24%, πέρυσι η εταιρεία έκλεισε τη χρήση με 165 εκατ. ευρώ πωλήσεις και προ φόρων κέρδη 1,5 εκατ.
Όπως αναφέρει στο Capital.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., Πέτρος Ζόραπας, φέτος υπάρχουν κάποια θετικά πρώτα μηνύματα για την αγορά αεροπορικών καυσίμων κυρίως από τις διεθνείς αφίξεις, που εμφανίζονται ήδη αυξημένες σε σχέση με πέρυσι κυρίως για προορισμούς όπως η Ρόδος, η Κως και η Κρήτη.
Η πρόκληση των ρύπων
Η ελληνική όπως και η διεθνής αγορά του aviation βρίσκεται προ των πυλών μιας σημαντικής αλλαγής, καθώς από το 2012 και μετά η αεροπορική βιομηχανία που δραστηριοποιείται στην Ε.Ε. εντάσσεται στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS). Η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε., όπως σημειώνει ο κ. Ζόραπας, αξιοποιώντας τη διασύνδεση με την πολυεθνική Shell που ξεχωρίζει για το knowhow της βιομηχανίας, τις καινοτομίες και τις νέες υπηρεσίες της, έχει αποφασίσει να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο υπηρεσιών σε σχέση με αυτή τη νέα πρόκληση για τον αεροπορικό κλάδο.
Συγκεκριμένα μέσω της Shell, η Shell – MOH Aviation Fuels Α.Ε. θα παράσχει υπηρεσίες παροχής συμβουλών προς τις αεροπορικές εταιρείες ώστε να συμμορφωθούν και να ανταπεξέλθουν καλύτερα στην πρόκληση της ένταξης της αεροπορικής βιομηχανίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων από την 1η Ιανουαρίου του 2012. Σημειώνεται ότι η ένταξη του aviation στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας (ETS) καθίσταται υποχρεωτική σε λίγους μόνο μήνες από σήμερα και οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, να εγγραφούν στα μητρώα της κάθε χώρας, και ανάλογα με τη χρήση των δικαιωμάτων που τους κατανέμονται θα πρέπει να αγοράσουν ή να πουλήσουν δικαιώματα.
Η Shell ακριβώς επειδή το ETS είναι κάτι το εντελώς καινούριο για τον κλάδο του aviation παρέχει στους πελάτες της συμβουλές προτείνοντας μάλιστα να ξεκινήσουν από σήμερα τις απαραίτητες προετοιμασίες και δοκιμές καθώς οι εταιρείες μπορούν να αγοράσουν δικαιώματα εκπομπών. Για το σκοπό αυτό τις προηγούμενες ημέρες πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές επαφές, ενώ στην Αθήνα βρέθηκαν στελέχη της Shell. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του Capital.gr εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για τις υπηρεσίες αυτές και από ελληνικές εταιρείες πελάτες της Shell – MOH Aviation Fuels.
Οι προκλήσεις για τη βιομηχανία
Στόχος της ένταξης της αεροπορικής βιομηχανίας στο ETS είναι οι εταιρείες ελέγξουν και να συγκρατήσουν τις εκπομπές ρύπων που εκπέμπουν κατά τη δραστηριότητά τους. Σύμφωνα με την IATA μέχρι το 2050 θα έχει επιτευχθεί μείωση των εκπομπών κατά 50% μέσω ενός συγκεκριμένου προγράμματος που περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα αντικατάστασης του παλαιού στόλου αεροσκαφών αλλά και παρεμβάσεων στις υποδομές.
Ωστόσο βραχυπρόθεσμα οι δυνατότητες περιορισμού των εκπομπών είναι εξαιρετικά περιορισμένες όπως τονίζει στο Capital.gr ο Michael J. Furze, επικεφαλής του Global Risk Marketing & της διεύθυνσης CO2 trading της Shell.
Στις αρχές του 2012, στις αεροπορικές εταιρείες θα κατανεμηθούν δωρεάν δικαιώματα εκπομπής που αντιστοιχούν στο 75% των μέσων εκπομπών τους τη διετία 2004 – 2006. Σύμφωνα με τον κ. Furze οι περισσότερες εταιρείες θα έχουν έλλειμμα δικαιωμάτων και θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε αγορές μέσω του ETS, ενώ το ποσό που θα κληθούν να αγοράσουν συνολικά οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε. προσεγγίζει το 1,4 δισ. ευρώ.
Ο κ. Furze επισημαίνει ότι στην αεροπορική βιομηχανία οι δυνατότητες μείωσης των εκπομπών με άμεσες και χαμηλού κόστους παρεμβάσεις είναι εξαιρετικά περιορισμένες, ενώ τα βιοκαύσιμα για τις αερομεταφορές δεν πρόκειται να είναι διαθέσιμα πριν από 8 έως 10 χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόκληση για την αεροπορική βιομηχανία είναι να αντισταθεί στην «εύκολη λύση» της επιβολής επίναυλου που θα μετακυλίσει το επιπλέον κόστος στους επιβάτες και η αναζήτηση λύσεων για την καλύτερη διαχείριση της νέας κατάστασης.
Από την πλευρά της Shell σύμφωνα με τον κ. Furzeπ ροτείνονται λύσεις σε τρία επίπεδα:
* καλύτερα προϊόντα, όπως οικονομικά καύσιμα, συνθετικά λιπαντικά κλπ που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων,
* βελτίωση των πρακτικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και καυσίμου όπως πχ καλύτερη διαχείριση δρομολογίων, μείωση της παραμονής των αεροπλάνων στον αέρα, μείωση περιττών βαρών από αεροσκάφη
* καλύτερη πρόσβαση στο χρηματιστήριο ρύπων.
Καταλήγοντας ο κ. Furze τονίζει ότι η εκτίμηση της Shell είναι ότι οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων θα κινηθούν ανοδικά καθώς βασικός στόχος του συστήματος εμπορίας είναι να γίνουν πιο ελκυστικές οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια. Ως εκ τούτου θα πρέπει από τώρα οι αεροπορικές εταιρείες να ξεκινήσουν να προετοιμάζονται για το νέο περιβάλλον και τις καινούριες προκλήσεις που δημιουργούνται για την αγορά.