Οδ. Αθανασίου: "H κρίση στο εμπόριο ευνοεί τα malls"
Δευτέρα, 18-Απρ-2011 09:02
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μπορεί η δραματική συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης να έχει δημιουργήσει «τσουνάμι» λουκέτων στο εμπόριο, ωστόσο, φαίνεται για την ώρα, ότι ευνοεί τα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Η αποσάρθρωση παραδοσιακών εμπορικών αρτηριών (π.χ. Πατησίων, Βουλιαγμένης κτλ), με το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων στρέφει το καταναλωτικό κοινό σε νέες αγορές, όπως τα malls, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
«Η πτώση που συντελείται στο υπόλοιπο της αγοράς εν μέρει ενισχύει ένα εμπορικό κέντρο, εφόσον αυτό πηγαίνει καλά. Και αυτό επειδή όσο περισσότερο αδειάζουν οι δρόμοι τόσο ο καταναλωτής δεν πηγαίνει στα άδεια μέρη, με αποτέλεσμα το εμπορικό κέντρο να καθίσταται σημείο προορισμού» ανέφερε στο πλαίσιο παρουσίασης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, ο Οδυσσέας Αθανασίου, Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development.
Προέβλεψε αύξηση 25 μονάδων βάσης των αποδόσεων (yields) των εμπορικών κέντρων (The Mall Athens, Mediterranean Cosmos, Golden Hall) της εισηγμένης και μείωσή τους ύστερα από δύο χρόνια.
Κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο, τα malls της Lamda υπεραπόδωσαν. «Το Athens Mall και το Mediterranean Cosmos εμφάνισαν μείωση τζίρου 12% και άρα σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά έχουν καλύτερες επιδόσεις. O τζίρος του Golden Hall υποχώρησε 4%» σημείωσε ο κ. Αθανασίου.
Το ενδιαφέρον των επικεφαλής της εταιρείας εστιάζεται στις επιδόσεις που θα παρουσιάσουν τα malls τον φετινό Μάιο, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, οπότε συμπληρώνεται ένας χρόνος από την είσοδο της Ελλάδας στο ΔΝΤ.
«Ο Μάιος του 2010 ήταν ένας πολύ άσχημος μήνας. Στα εμπορικά κέντρα της Lamda η κατανάλωση υποχώρησε από 15 έως 20% κατά τον συγκεκριμένο μήνα. Ο φετινός Μάιος θα είναι ο πρώτος μήνας που θα λειτουργήσει ως χαμηλή βάση. Αν υπάρξουν διψήφιες μειώσεις, τότε η κρίση βαθαίνει. Προσδοκούμε ότι στα δικά μας εμπορικά η μείωση θα κυμανθεί κάτω του 7%» εξήγησε ο κ. Αθανασίου.
Η εισηγμένη δεν έχει προχωρήσει προς στιγμήν σε μείωση των ενοικίων, ενώ στο Mediterranean Cosmos (εξαγοράστηκε πρόσφατα από τη Lamda) η εισηγμένη έχει πετύχει υψηλότερα ενοίκια 7% κατά μέσο όρο, σε σχέση με τους μισθωτές που αποχώρησαν.
Για το The Mall Athens, η Lamda αναμένει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, του οποίου η γνωμοδότηση εξαρτάται από την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου για αντίστοιχη περίπτωση -με το εμπορικό του Αμαρουσίου- στο Βέλγιο.
Όσον αφορά τα γραφεία, το τοπίο είναι ζοφερό, με την πίεση στα μισθώματα της συγκεκριμένης κατηγορίας χώρων να έχει μεγαλώσει ύστερα από το νόμο Κατσέλη (μειώνεται σημαντικά το «πέναλτι» για την λύση της μισθωτικής σύμβασης). Για το χαρτοφυλάκιο γραφείων της Lamda, προβλέπεται πτώση των μισθωμάτων 5-10%, κατά τον κ. Αθανασίου.
Νέες επενδύσεις
Στο εξωτερικό, η εισηγμένη διαθέτει οικόπεδα συνολικής αξίας 120 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου της (αξίας 100 εκατ. ευρώ) να βρίσκεται στη Σερβία. Η Lamda Development σχεδιάζει να πουλήσει τα υπόλοιπα που βρίσκονται στην Βουλγαρία, ενώ στη Σερβία, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012, τοποθετείται η έναρξη κατασκευής ξενοδοχειακού, οικιστικού και εμπορικού συγκροτήματος.
Παράλληλα, στο Βελιγράδι η εταιρεία σχεδιάζει την εμπορική εκμετάλλευση έκτασης 3.000 στρεμμάτων.
Σχετικά με την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, ο κ. Αθανασίου ανέφερε ότι προϋπόθεση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων. Η εταιρεία ενδιαφέρεται επίσης και για την κρατική ακίνητη περιουσία.
Η ενίσχυση της παρουσίας στην αγορά των τουριστικών οικιστικών αναπτύξεων αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους της εισηγμένης, με τον κ. Αθανασίου να σημειώνει ότι οι προοπτικές της Ελλάδας στον συγκεκριμένο τομέα είναι μεγάλες. «Η χώρα θα μπορούσε κάλλιστα να πουλάει σε ετήσια βάση 3.000 τουριστικά σπίτια, μέσης αξίας το καθένα ενός εκατομμυρίου ευρώ» ανέφερε.
Στη μαρίνα Φλοίσβου, η εταιρεία έχει δημιουργήσει 50 νέες θέσεις ελλιμενισμού, ενώ η μειώση των ενοικίων (έως και 40%) για τις θέσεις ελλιμενισμού στη γειτονική μαρίνα του Αγίου Κοσμά -όπου η διαχείριστρια εταιρεία δεν καταβάλλει μισθώματα στην Ολυμπιακά Ακίνητα- έχει δημιουργήσει «διαρροές» σκαφών προς την τελευταία.
Έτσι η μαρίνα Φλοίσβου από πληρότητα 250 σκαφών παλαιότερα, διαθέτει σήμερα πληρότητα 225 σκαφών.
Κατά τʼαλλα, η διοίκηση της εισηγμένης επιβεβαίωσε το πενιχρό ενδιαφέρον των ξένων για επενδύσεις στην Ελλάδα, με το ποσοστό των ξένων θεσμικών επενδυτών στην εισηγμένη να ανέρχεται σήμερα μόλις στο 9% από 26% παλαιότερα.
dimitris.delevegos@capital.gr