Τι φέρνει το πρώτο τρίμηνο για τα διυλιστήρια
Παρασκευή, 11-Φεβ-2011 08:57
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Περίπου το ένα πέμπτο της δυναμικότητας των διυλιστηρίων της Μεσογείου έχει προγραμματισμένες συντηρήσεις που θα κρατήσουν εκτός λειτουργίας μονάδες, σημείωσε στην τελευταία της ανακοίνωση για την αγορά downstream η διεθνής υπηρεσία ενέργειας ΙΕΑ. Μάλιστα όπως παρατηρεί η ΙΕΑ το πρώτο τρίμηνο του έτους, αναμένεται μείωση της διυλιστηριακής παραγωγής καθώς η αύξηση στην Κίνα και τη Λατινική Αμερική θα ισοσκελιστεί και με το παραπάνω από τη μειωμένη παραγωγή σε Ευρώπη, Μ. Ανατολή και στην πρώην Σοβιετική Ένωση.
130 χιλιάδες βαρέλια λιγότερα σε σύγκριση με την προ μηνός πρόβλεψη, στα 74,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως υπολογίζει η ΙΕΑ την παραγωγή τους τρεις πρώτους μήνες του έτους. Στην Ευρώπη η ΙΕΑ εκτιμά ότι θα εμφανιστούν απότομες μειώσεις που σε μεγάλο βαθμό θα οφείλονται στις συντηρήσεις στη Μεσόγειο.
Τι σημαίνουν αυτές οι εκτιμήσεις της υπηρεσίας; Οι τοπικές προμήθειες προϊόντων θα παραμείνουν εξαιρετικά «σφικτές, ενώ τα περιθώρια διύλισης αναμένεται να εκτιναχθούν στα ύψη.
Έτσι για διυλιστήρια όπως αυτό της Motor Oil, που επηρεάζεται σημαντικά από τα περιθώρια διύλισης επιτυγχάνοντας διαχρονικά premium έναντι των μέσων περιθωρίων της Μεσογείου. Αυτό συμβαίνει γιατί η ΜΟΗ εμφανίζει σημαντική ευελιξία στο κομμάτι της παραγωγής αλλά και της προμήθειας αργών πετρελαίων από ένα ευρύ πορτοφόλιο. Σε αυτό το πλαίσιο, για παράδειγμα, η Goldman Sachs παρατηρώντας ακριβώς ότι τα περιθώρια του diesel έχουν ακολουθήσει σταθερά ανοδική τροχιά από το 2010 και κυμαίνονται στα 32 δολάρια το βαρέλι, περίπου διπλάσια επίπεδα από τα χαμηλά της περυσινής χρονιάς, κάνει ειδική αναφορά στη MOH θεωρώντας τη μετοχή της ότι προσφέρει την καλύτερη σχετική αξία, με προφίλ χαμηλού ρίσκου.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Jefferies στην τελευταία ανάλυσή της για τον τομέα, θεωρεί ότι η ισχυρή ζήτηση για πετρέλαιο τα επόμενα δύο χρόνια θα οδηγήσει το δείκτη χρησιμοποίησης των διυλιστηρίων πάνω από το 85%, επίπεδα που τελευταία φορά καταγράφηκαν την περίοδο 2004-2008. Ως αποτέλεσμα της τάσης αυτής, θεωρείται ότι τα παγκόσμια περιθώρια θα ανακάμψουν και μαζί με αυτά οι μετοχές και των εταιρειών.
Λίγο πιο περίπλοκα εμφανίζονται τα πράγματα για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων ο οποίος είναι εκτεθειμένος στα περιθώρια διύλισης του μαζούτ, τα οποία σε αντίθεση με τα πιο σύνθετα προϊόντα diesel, εμφανίζουν ισχυρά πτωτικές τάσεις. Πάντως από την πλευρά του ομίλου βρίσκονται σε εξέλιξη κινήσεις βελτίωσης του πορτοφολίου προμηθειών, με τελευταία την αναζήτηση μέσω διαγωνισμού ποσοτήτων αργού από τα Ουράλια, της τάξης των 80 χιλιάδων τόνων, με παράδοση στα τέλη Φεβρουαρίου ή τα τέλη Μαρτίου.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters τα περιθώρια σύνθετης διύλισης για το αργό των Ουραλίων κυμάνθηκαν στο 1,88 δολάριο το βαρέλι, τις τελευταίες ημέρες, κάτω από τα 2,05 δολάρια το βαρέλι που ήταν το περιθώριο για τα διυλιστήρια που «έτρεξαν» με brent.