Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης ή μήπως Βενζίνης;
Δευτέρα, 10-Ιουλ-2006 08:17
Η προχθεσινή άνοδος (7,96% στα 3,12 ευρώ) της μετοχής της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (χρηματιστηριακή αξία 95 εκατ. ευρώ, ίδια κεφάλαια 209 εκατ. ευρώ, αλλά εσχάτως με σταθερά αυξανόμενο δανεισμό 247 εκατ. ευρώ) -μετά από μία μεγάλη πτώση που οδήγησε την τιμή σε χαμηλά επίπεδα 8ετίας - συνέπεσε με την καταχώρηση στον ελληνικό Τύπο πρόσκλησης εξεύρεσης στρατηγικού εταίρου στο πλαίσιο διερεύνησης πιθανού επενδυτικού σχήματος για την ίδρυση μονάδας παραγωγής βιοαιθανόλης. Τι σημαίνει αυτό;
Η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης που ανήκει στην Αγροτική Τράπεζα, αλλάζει ή για την ακρίβεια επιχειρεί να αλλάξει. Και από μία βιομηχανία, που παράγει βασική πρώτη ύλη για γλυκά, δηλαδή ζάχαρη, επιχειρεί να μετατραπεί σε ενεργειακή μονάδα, παραγωγής βιοαιθανόλης. Για τους περισσότερους ανθρώπους, η λέξη αυτή είναι προς το παρόν άγνωστη. Στο μέλλον, όμως, θα γίνει τόσο γνωστή, όσο είναι σήμερα η βενζίνη, που κινεί τα αυτοκίνητα και τα δίκυκλα. Η βιοαιθανόλη με μικρή πρόσμιξη βενζίνης αποτελεί καύσιμο για τα αυτοκίνητα. Η διαφορά είναι ότι δεν είναι ορυκτό, αλλά προέρχεται από βιομάζα, δηλαδή από πάσης φύσεως προϊόντα και κατάλοιπα φυσικής, ζωικής, δασικής προέλευσης και συγκεκριμένα από την καλλιέργεια και επεξεργασία γλυκού σόργου, καλαμποκιού, ζαχαρότευτλων, σιταριού κλπ.
Η απόφαση πάντως της κυβέρνησης (πρόκειται περισσότερο για κυβερνητική απόφαση γιατί επιχειρησιακά «βόλευε» το κλείσιμο των εργοστασίων) να μετατραπεί η πάλαι ποτέ κραταιά βιομηχανία ζάχαρης, που είχε κάποτε ετήσιο τζίρο 300 εκατ. ευρώ και κέρδη 17 εκατ. ευρώ, σε ενεργειακή μονάδα μετά την απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Νοέμβριο του 2005 να μειώσει την τιμή αναφοράς της ζάχαρης κατά 36% σε 4 χρόνια σε μία προσπάθεια να μειωθεί γενικώς η ευρωπαϊκή παραγωγή ζάχαρης προς όφελος τρίτων, κυρίως αφρικανικών χωρών, είναι θαρραλέα για τους εξής λόγους:
* Δεν διάλεξε άμεσα τον εύκολο και προβλεπόμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση δρόμο, της μείωσης της παραγωγής, του κλεισίματος των εργοστασίων και των εύκολων αποζημιώσεων (ανάλογα με την ποσόστωση κάθε παραγωγή που αποσύρεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιδοτείται και παράλληλα θα ενισχύονται οι τευτλοπαραγωγοί που αποσύρονται μέχρι την περίοδο 2014/2015).
* Επενδύει σε ένα κλάδο, εναλλακτικών μορφών ενέργειας, αυτόν της παραγωγής καθαρών καυσίμων που έχει σημαντικές προοπτικές και επενδύει όλο ο πλανήτης. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η παραγωγή βιοαιθανόλης από καλαμπόκι αυξάνεται κατά 30% τον χρόνο. H Βραζιλία διατηρεί την πρώτη θέση στην παραγωγή βιοκαυσίμων, παγκοσμίως, λόγω των μεγάλων καλλιεργειών ζαχαρότευτλου.
* Συγκλίνει με την επιβολή σχετικής οδηγίας από την ΕΕ σύμφωνα με την οποία ως το 2010 το 6% της συνολικής παραγωγής καυσίμων της E.E. στον τομέα των μεταφορών πρέπει να προέρχεται από βιοκαύσιμα.
* Συνδέει την παραγωγή βιοαιθανόλης με την παραδοσιακή καλλιέργεια των ζαχαρότευτλων, τα οποία χρησιμοποιούσε για την παραγωγή ζάχαρης και γενικά με καλλιέργειες που αποδίδουν στην Ελλάδα. Δίνει την ευκαιρία στους αγρότες να εισέλθουν στην καλλιέργεια των λεγόμενων ενεργειακών φυτών. Και γιατί όχι, η Ελλάδα να γίνει Βραζιλία (όχι στο ποδόσφαιρο, αλλά στις εναλλακτικές μορφές καυσίμων για μεταφορές).
Όμως, ο δρόμος για την υλοποίηση του μεγαλεπήβολου σχεδίου είναι εξαιρετικά δύσκολος. Και τα όποια οφέλη θα αργούν να φανούν καθώς:
* Η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης δεν έχει τεχνογνωσία. Ακόμα κι αν την αποκτήσει, βρίσκοντας στρατηγικό επενδυτή, με ποιους όρους θα συμμετάσχουν και υπό ποίο μετοχικό σχήμα;
* Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις μέχρι να κατασκευαστεί το νέο εργοστάσιο; Οι ζημιές της εταιρείας είναι μεγάλες και αναμένεται να μεγαλώσουν τα επόμενα χρόνια.
* Ακόμα κι αν κατασκευαστεί σχετικά σύντομα το νέο εργοστάσιο (σε δύο χρόνια), θα υπάρξει ζήτηση; Γιατί δεν αρκεί η παραγωγή αλλά και κάποιες μετατροπές στα βενζινάδικα και στους κινητήρες των αυτοκινήτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια γίνεται μία προσπάθεια από άλλες εταιρείες να εισέλθουν στην παραγωγή βιοκαυσίμων. Όχι τόσο βιοαιθανόλης, αλλά βιοντήζελ (παράγεται κυρίως από ελαιούχους σπόρους ηλίανθο, ελαιοκράμβη, κ.ά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε μόνο του ή σε μίγμα για πετρελαιοκινητήρες). Η εδρεύουσα στο Κιλκίς, Ελληνικά Βιοπετρέλαια (ΕΛΒΙ), εισάγει έλαιο σόγιας (δεν καλλιεργείται στην Ελλάδα) και παράγει βιοντίζελ. Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών ΕΛΙΝ αναμένεται να λειτουργήσει εργοστάσιο παραγωγής βιοντίζελ στο Βόλο, με πρώτη ύλη σπορέλαια.