Aegean-Olympic: Περιμένοντας να (ξανα)μιλήσει ο Αλμούνια
Πέμπτη, 18-Νοε-2010 09:44
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στην τηλεδιάσκεψη που πραγματοποίησε η Aegean Airlines με τους αναλυτές τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος, Ευτύχης Βασιλάκης, είχε αποκαλύψει σε ένα βαθμό την ανησυχία του για την έκβαση της αναμενόμενης συγχώνευσης ομίλου με την Olympic Air. Όπως είχε τότε πει, ενδεχόμενη σημαντική καθυστέρηση στη διαδικασία θα επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους και για τις δύο εταιρείες, σε μια περίοδο που πρέπει να συμβαίνει το αντίθετο.
Έως τότε, τα μηνύματα που ελάμβαναν από την Κομισιόν οι δύο μεγαλύτεροι αερομεταφορείς αναφορικά με την συνένωσή τους ήταν αντιφατικά. Ζητούμενο ήταν να διασφαλιστεί ο ανταγωνισμός στην αγορά, κάτι που επεσήμαιναν σε κάθε ευκαιρία από τις Βρυξέλλες. «Το μεγάλο πρόβλημα με αυτή τη συγχώνευση είναι ότι οι δύο εταιρείες ελέγχετε σχεδόν το σύνολο της εγχώριας αγοράς», έλεγαν από την Κομισιόν στις διοικήσεις των Olympic Air και Aegean με τις οποίες βρισκόταν σε διαρκείς συνομιλίες και διαπραγματεύσεις.
Μόλις χθες όμως φάνηκε να ανοίγει ένα παράθυρο αισιοδοξίας καθώς αλλάζοντας στάση ο ευρωπαίος Επίτροπος για ζητήματα ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, ανέφερε πως «η Ε.Ε. προσπαθεί να βρει λύση για τη συγχώνευση της Olympic Air με την Aegean».
Οι δύο αερομεταφορείς ελέγχουν σήμερα το 80% των πτήσεων και το 90% του συνόλου της πληρότητας. Ανταγωνιστές τους είναι σημαντικά μικρότερες εταιρείες, μεταξύ των οποίων, η Athens Airways και η Sky Express, με την πρώτη να «πετάει» από και προς Αθήνα και τη δεύτερη να διαθέτει πτήσεις κυρίως από την Κρήτη, δηλαδή σε περιορισμένα δρομολόγια. Επίσης, σε ότι αφορά τις άγονες γραμμές και την παροχή υπηρεσιών εδάφους σε ορισμένους ελληνικούς αερολιμένες η απουσία άλλων εταιρειών επιτείνει το πρόβλημα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Αλμούνια έχει μιλήσει στο παρελθόν για «δεσπόζουσα θέση» που ενδεχομένως να έχει ο ενιαίος αερομεταφορέας στην εγχώρια αγορά.
Αντίθετα στις πτήσεις εξωτερικού, η κατάσταση είναι διαφορετική, καθώς το νέο σχήμα υπολογίζεται ότι θα ελέγχει λιγότερο από το 50% του πτητικού έργου που εκτελείται από το Ελ. Βενιζέλος. Σήμερα από το Ελ. Βενιζέλος αναχωρούν -πλην των Olympic – Aegean- 10 αεροπορικές, οι Athens Airways, Lufthansa, easyJet, Swiss, Cyprus Airways, Alitalia, British Airways, Air France, Turkish Airlines και Air France KLM.
Από την πλευρά τους, τόσο οι δύο αεροπορικές εταιρείες όσο και στελέχη της ελληνικής αεροπορικής αγοράς εκτιμούν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανάψει το πράσινο φως στην «ένωση» των δύο αεροπορικών παρά τις δυσκολίες που φαίνεται να παρουσιάζει το εγχείρημα. Και αυτό επειδή η ελληνική αγορά δεν μπορεί να «σηκώσει» δύο αερομεταφορείς, την στιγμή που σε χώρες με μεγαλύτερο πληθυσμό ο βασικός αερομεταφορέας είναι ένας.
Με την απόφαση της Κομισιόν να μην αναμένεται νωρίτερα από τις 12 Ιανουαρίου 2011, οι δύο εταιρείες επιδιώκουν να «θωρακιστούν» με τον καλύτερο τρόπο από την κρίση: Είτε αποχωρούν από δρομολόγια είτε ενισχύουν την πτητική τους δραστηριότητα προς το εξωτερικό. Για παράδειγμα, όπως είχε αναφέρει ο επικεφαλής της Aegean τον περασμένο Σεπτέμβριο, η εισηγμένη διέκοψε τα δρομολόγιά της προς πέντε προορισμούς (Ιωάννινα, Καβάλα, Βελιγράδι, Βιέννη, Τίρανα) ενώ η Ο.Α. διέκοψε τις πτήσεις της προς Κέρκυρα, Μιλάνο και Ρώμη.
dimitris.delevegos@capital.gr