Aκτωρ-HCH: "Παράταση" για το έργο στο Μαυροβούνιο;

Τρίτη, 02-Νοε-2010 08:57

Εληξε την περασμένη Παρασκευή η προθεσμία που είχε η ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία Ακτωρ-HCH για να καταθέσει τις εγγυητικές επιστολές για τον αυτοκινητόδρομο Bar-Boljare, προϋπολογισμού  1,57 δισ. ευρώ, έργο το οποίο έχουν αναλάβει οι δύο εταιρείες. 

Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο project, η παραπάνω προθεσμία έχει περισσότερο τυπικό χαρακτήρα και δεν σημαίνει ότι μετά την παρέλευσή της το κονσόρτσιουμ χάνει το έργο. Εξάλλου, όπως μεταδίδει η κροάτικη οικονομική ιστοσελίδα poslovni, η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου εξετάζει την παράταση του χρονικού ορίου που Έλληνες και Ισραηλινοί διαθέτουν για την παροχή των τραπεζικών εγγυήσεων.

Όπως ανέφερε και πριν από μερικές ημέρες, ο αρμόδιος υπουργός της χώρας Andrija Lompar, υπάρχει «ανοιχτή γραμμή» επικοινωνίας με την κοινοπραξία, όπως και με την Παγκόσμια Τράπεζα που υποστηρίζει χρηματοδοτικά το έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που επιδιώκουν οι κατασκευαστικές είναι η μείωση του κόστους του αυτοκινητοδρόμου, γεγονός που καθίσταται εύλογο, εάν ληφθούν υπόψη τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διεθνώς οι τράπεζες. Αλλά και σε αμιγώς επίπεδο μεγεθών, ο προϋπολογισμός του έργου -ο οποίος είναι λίγο χαμηλότερος από το ΑΕΠ του Μαυροβουνίου πριν από μερικά χρόνια- κρίνεται από τους δύο ομίλους υψηλός.

 

Την ίδια στιγμή, ο Lompar διέψευσε την περασμένη εβδομάδα τη φημολογία που μετέδιδαν τοπικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με την οποία ο κινεζικός χρηματοπιστωτικός κολοσσός Exim Bank και η κροατική Konstruktor είναι έτοιμες να δώσουν το «παρών» σε περίπτωση που Ακτωρ και HCH εγκαταλείψουν το έργο.

 
Τί σημαίνουν όλα αυτά; Αφενός ότι το Μαυροβούνιο έχει ώτα ευήκοα προς την ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία, με το project να είναι μεγάλης σπουδαιότητας για την τοπική κυβέρνηση, αφετέρου ότι το κονσόρτσιουμ  φαίνεται αποφασισμένο να επιμείνει στο αίτημα για μείωση του κόστους με ό,τι επιπτώσεις ενδεχομένως αυτό συνεπάγεται.

 

Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος θα συνδέει το λιμάνι Bar της Αδριατικής στο νότιο Μοντενέγρο, με το σερβικό χωριό των μόλις 50 κατοίκων Boljare στα βόρεια σύνορα του Μοντενέγρο με τη Σερβία. Θα αποτελεί μέρος του σχεδιαζόμενου αυτοκινητοδρόμου Bar-Βελιγράδι που θα συνδέει το Μοντενέγρο με τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Corridor X που συνδέει το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας με τη Θεσσαλονίκη.

 

θα αποτελείται από 42 τούνελ και 92 γέφυρες και κοιλαδογέφυρες και θα εξυπηρετεί τα 5-8 χιλιάδες οχήματα -σε ώρες αιχμής αγγίζουν τις 20 χιλιάδες- που διέρχονται καθημερινά από τους υφιστάμενους δρόμους που συνδέουν το Bar με τα σύνορα της Σερβίας.

 

Δημ. Δελεβέγκος