ΟΛΠ-Cosco: Όλο το παρασκήνιο για το Θριάσιο

Δευτέρα, 18-Οκτ-2010 07:46

Της Ρόης Χάικου 

Πλούσιο παρασκήνιο ελληνο-σινικής εμπλοκής ακολουθεί τον -ούτως ή άλλως πολύπαθο- διαγωνισμό για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Τέσσερις διαγωνισμοί που κρίθηκαν άγονοι και ο πέμπτος έφτασε μια «ανάσα» πριν από την αποτυχία για μια επένδυση της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.

Λίγο φως σε αυτό το παρασκήνιο έδωσε προ ημερών, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, κ. Γιώργος Ανωμερίτης και σπεύδοντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες δήλωσε «με την Cosco Logistics έχουμε συμφωνήσει να πάρουμε μέρος μαζί στον διαγωνισμό».

Δώδεκα ερωτήματα και παρατηρήσεις, κυρίως από την πλευρά των Κινέζων αλλά και του ΟΛΠ, λίγο έλειψε να τινάξουν στον αέρα τον διαγωνισμό, φέρνοντας την Cosco στα όρια της αντοχής της με το ελληνικό Δημόσιο. Και όπως ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ο κ. Ανωμερίτης «σε σύσκεψη προ ημερών με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων όλες οι παρατηρήσεις μας έγιναν δεκτές».

Μετά από αυτήν την εξέλιξη, ΟΛΠ και Cosco επαναβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να κατέβουν τελικά σε κοινοπραξία για να διεκδικήσουν την κατασκευή και εκμετάλλευση του Θριασίου. Ωστόσο απαιτήθηκε η παρέμβαση τριών υπουργών, Χ. Παμπούκη, Θ. Πάγκαλου και Δ. Ρέππα, για να ξεπεραστούν τα εμπόδια και να μην καταλήξει σε φιάσκο η υπόθεση του Θριασίου και περισσότερο να μην διαρραγούν οι σχέσεις με την Cosco.

Τα «αγκάθια»

Όπως είναι γνωστό, ο διαγωνισμός πήρε παράταση ενός μηνός μετά από παρέμβαση του Θόδωρου Πάγκαλου (είχε προηγηθεί συνάντηση με την Κινεζική πρεσβεία) και αντί για τον Οκτώβριο μετατέθηκε για τις 22 Νοεμβρίου, σε μια προσπάθεια να μην ναυαγήσει η πέμπτη κατά σειρά προσπάθεια του ελληνικού δημοσίου να υλοποιήσει αυτό το έργο, το οποίο ο κ. Ανωμερίτης χαρακτήρισε «το τρίτο μεγαλύτερο για την Αττική, μετά το «Ελ. Βενιζέλος» και την Ψυτάλλεια».

Αυτά τα 12 «καυτά» ερωτήματα είχαν αποστείλει οι Κινέζοι για τα τεύχη του διαγωνισμού προς τη ΓΑΙΟΣΕ, αλλά απάντηση δεν έλαβε ενώ πλησίαζε η λήξη της προθεσμίας κατάθεσης προσφορών.

Χωρίς να έχει υπάρξει κάποια επίσημη -προς τον Τύπο- τοποθέτηση της Cosco, οι πληροφορίες αναφέρουν πως υπήρξε δυσφορία για τον αποκλεισμό από την ΓΑΙΟΣΕ των τραπεζών χωρών εκτός Ε.Ε. από την διαγωνιστική διαδικασία, παράγραφος που εντέλει προστέθηκε στο κείμενο της προκήρυξης.

Επίσης, οι Κινέζοι κατά πληροφορίες είχαν ζητήσει μεταξύ άλλων απαντήσεις στο αν θα υπάρξει ελεύθερη ζώνη εμπορίου, ενώ ενδιαφέρονται και για την δημιουργία κέντρου μεταποίησης και μετασκευής, δύο ζητήματα εξαιρετικής σημασίας για την Cosco.

Σε αυτό που δεν απάντησε ο κ. Ανωμερίτης ήταν η μετοχική σχέση της κοινοπραξίας μεταξύ Cosco Logistics και ΟΛΠ Logistics, ενώ δήλωσε πως «στο εταιρικό σχήμα μπορούν και μετέχουν και άλλοι εφόσον το επιθυμούν», αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο για συμμετοχή του ΟΣΕ.

Οι πληροφορίες θέλουν τους Κινέζους να επιδιώκουν τον έλεγχο ποσοστού πάνω από το 51% στην κοινοπραξία, ενώ από την πλευρά του ο ΟΛΠ φαίνεται πως επιδιώκεται συμμετοχή της τάξης του 20%-25%.

Η επένδυση

Στο Θριάσιο θα κατασκευαστεί μία ολοκληρωμένη μονάδα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από την Ελλάδα προς τις γειτονικές αγορές, ένα έργο που εκτιμάται από τον ΟΛΠ ότι θα αναβαθμίσει σημαντικά όχι μόνο την θέση του Πειραιά, αλλά θα έχει και μεγάλη σημασία για την εθνική οικονομία. Για τον Πειραιά δε, είναι ζωτικής σημασίας η σύζευξή του με τον σιδηρόδρομο, με τον επικεφαλής του ΟΛΠ να δηλώνει «λιμάνι χωρίς σιδηρόδρομο δεν είναι λιμάνι».

Και υπενθύμισε πως εδώ και 15 χρόνια έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης το Θριάσιο, θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2007 και μέχρι στιγμής έχει απορροφήσει 500 εκατ. ευρώ. Πρέπει να τελειώσει αυτό το έργο, αλλιώς η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει 150 εκατ. ευρώ στην Κοινότητά», τόνισε ο κ. Ανωμερίτης.

Στόχος είναι στο εμπορευματικό κέντρο να συγκεντρωθεί ο τεράστιος όγκος των εμπορευματικών δραστηριοτήτων της Αττικής και θα αποτελέσει τον κεντρικό εμπορευματικό σταθμό της χώρας.

Σύμφωνα με τον κ. Ανωμερίτη ο διαγωνισμός αυτός κινείται στην σωστή κατεύθυνση, αφού δίνει το Θριάσιο στους χρήστες του, αφού όπως είπε «τι να τα κάνεις τα κτήρια αν δεν έχεις αυτούς που θα τα λειτουργήσουν;». Μάλιστα, τόνισε πως οι προηγούμενοι τέσσερις διαγωνισμοί απέτυχαν γιατί «κάποιοι σκέφτονταν ως εργολάβοι στο Θριάσιο».

Το έργο θα ενισχυθεί και από την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει το Ικόνιο στο λιμάνι του Πειραιά με το εμπορευματικό κέντρο, κάτι που κάνει ακόμη πιο ελκυστική την επένδυση.

roi.haikou@capital.gr