Ευρωπαϊκή έρευνα για τους influencers στα τρόφιμα και στη γρήγορη μόδα - Άμεση ανάγκη προστασίας των καταναλωτών

Τετάρτη, 17-Δεκ-2025 11:31

Ευρωπαϊκή έρευνα για τους influencers στα τρόφιμα και στη γρήγορη μόδα - Άμεση ανάγκη προστασίας των καταναλωτών

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, σε συνεργασία με άλλες 13 Ευρωπαϊκές οργανώσεις καταναλωτών από 12 χώρες, μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών BEUC, έλεγξαν περίπου 650 αναρτήσεις και βίντεο διαφόρων influencers στο TikTok, Instagram, YouTube και Snapchat, αναφορικά με το επίπεδο επικινδυνότητας που οι συγκεκριμένοι κλάδοι επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Αν και το "influencer marketing" εφαρμόζεται σε όλους τους τομείς, η έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στον τομέα των τροφίμων ως προς τα τρόφιμα και τη γρήγορη μόδα (fast fashion), αναφορικά με το επίπεδο επικινδυνότητας που οι συγκεκριμένοι κλάδοι επηρεάζουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Όπως διαπιστώθηκε, οι influencers διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις συμπεριφορές και τις προτιμήσεις, ιδιαίτερα των νεότερων και ανήλικων καταναλωτών, χρησιμοποιώντας τεχνικές όπως τη συναισθηματική χειραγώγηση η και τις κρυφές διαφημίσεις.

Ειδικότερα, οι κίνδυνοι που εντοπίστηκαν αφορούν στην υπερβολική χρήση της οθόνης των ηλεκτρονικών συσκευών, στην υπερκατανάλωση υφασμάτων επιβλαβών για το περιβάλλον και στον πλανήτη εν γένει, καθώς και στην προώθηση ανθυγιεινών τροφίμων και ποτών.

Τι διαπιστώσαμε από την έρευνα για τους influencers:

  1. Το 67% των αναρτήσεων και δημοσιεύσεων στον κλάδο των τροφίμων δεν αποκάλυψαν εάν συνεργάζονται με επώνυμες μάρκες (brands).
  2. Τη χρήση κρυφών διαφημίσεων και τεχνικών συναισθηματικής χειραγώγησης που διαμορφώνουν τις προτιμήσεις και  συμπεριφορές των καταναλωτών, ιδίως των νέων και ανηλίκων.
  3. Τη ραγδαία ανάπτυξη της διαφήμισης, μέσω του influencer marketing, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα τελευταία χρόνια με αρνητική επίδραση στα παιδιά και στους εφήβους, με αποτέλεσμα να είναι αρκετά δύσκολο να αντισταθούν, όταν πρόκειται είτε για "αγορές" φθηνών ρούχων γρήγορης μόδας (fastfashion), είτε για κωδικούς έκπτωσης για την αγορά αεριούχων ποτών.
  4. Την αλόγιστη χρήση νέων δημιουργικών τεχνικών, οι οποίες εστιάζουν ιδιαίτερα στο παιχνίδι χειραγώγησης των αισθήσεων και συναισθημάτων, με σκοπό τη δημιουργία δεσμών με τους καταναλωτές, στην υπερβολική χρήση παιχνιδιών με τις συνήθεις συμπεριφορές εθισμού και στις προκλήσεις μέσω της τακτικής διάδοσης χρήσης περιεχομένου με την ιδιότητα "του προσωρινού" που τροφοδοτεί τον "φόβο μήπως χάσουν κάτι".
  5. Την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω καταχρηστικών και αθέμιτων πρακτικών.
  6. Το BEUCπραγματοποίησε έρευνα το 2023 για τις συνήθειες των καταναλωτών σε οκτώ (8) χώρες της Ε.Ε., η οποία έδειξε ότι, σχεδόν 3 στους 4 καταναλωτές (73%) έρχονται αντιμέτωποι με influencers που προωθούν προϊόντα και πάνω από τους μισούς από αυτούς (53%) στη συνέχεια αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες.

Τι ζητάμε: