Νέος κύκλος για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία – Το μήνυμα από το συνέδριο του "Κόμβου"

Τετάρτη, 03-Δεκ-2025 07:30

Σαγκάη: Το 'ναυπηγικό' στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Επανέρχεται στο προσκήνιο η συζήτηση για την επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, καθώς οι τοποθετήσεις στο συνέδριο του "Κόμβου" ανέδειξαν τόσο τις προσδοκίες όσο και τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας. 

Κεντρικό σημείο αποτέλεσε η παρουσίαση του Πάνου Ξενοκώστα, Προέδρου και Δ. Συμβούλου του Ομίλου ΟΝΕΧ και Προέδρου της Ένωσης Ναυπηγείων Ελλάδος, ο οποίος υπογράμμισε ότι μέσα στο 2026 ο όμιλος θα προχωρήσει στην υπογραφή συμβάσεων για νέες ναυπηγήσεις πλοίων ακτοπλοΐας, τις πρώτες μετά από δεκαετίες. 

Ο Χάρης Αντωνίου, ιδρυτής και Δ.Σύμβουλος της Neptune Maritime Leasing, ο οποίος συντόνισε και συζήτηση, υπογράμμισε τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το leasing στην υποστήριξη νέων επενδύσεων σε έναν κλάδο που αναζητά στροφές πέρα από τον κλασικό τραπεζικό δανεισμό.

Εξάλλου ο Δ. Σύμβουλος του Ομίλου Attica, Πάνος Δικαίος, επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται "πολύ κοντά" στην κατασκευή του πρώτου νεότευκτου ελληνικών συμφερόντων μετά την επαναφορά της ελληνικής ναυπηγικής δραστηριότητας. 

Παράλληλα, ανέδειξε το κρίσιμο ζήτημα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου επισημαίνοντας ότι δεν είναι υπόθεση ενός μόνο έργου αλλά συνολικής στρατηγικής. 

Όπως σημείωσε, το σημερινό χρηματοδοτικό μοντέλο, δανεισμός, εταιρικά κεφάλαια και περιορισμένη χρήση leasing, δεν καλύπτει το υψηλό κόστος της πράσινης μετάβασης. "Αλλιώς, το βάρος θα περάσει στους επιβάτες, είτε άμεσα είτε έμμεσα", προειδοποίησε.

Από την πλευρά του, ο Δ. Σύμβουλος της Levante Ferries, Στρατής Απέργης, τόνισε ότι ο κλάδος εξετάζει πολλαπλές τεχνολογικές και ενεργειακές λύσεις, χωρίς όμως καμία να μπορεί σήμερα να θεωρηθεί η μοναδική σωστή επιλογή. Η διαδικασία, όπως είπε, θα είναι σταδιακή και απαιτεί συνεχή προσαρμογή.

Τη διάσταση της δημόσιας υπηρεσίας ανέδειξε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, υπογραμμίζοντας ότι η ακτοπλοΐα εξυπηρετεί 115 νησιά και σχεδόν το 16% του πληθυσμού τον χειμώνα. Η σύνδεση αυτή, σημείωσε, αποτελεί ζωτική λειτουργία για κοινότητες που διαφορετικά θα έμεναν απομονωμένες.

Στο μέτωπο των λιμενικών υποδομών, ο Σωτήρης Θεοφάνης επισήμανε ότι τα ελληνικά λιμάνια θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις, τόσο για τον ελλιμενισμό νέας γενιάς πλοίων όσο και για εγκαταστάσεις που υποστηρίζουν λύσεις πράσινης ενέργειας. Χωρίς αυτές τις παρεμβάσεις, όπως ανέφερε, η μετάβαση του στόλου δεν μπορεί να είναι ολοκληρωμένη.

Εξάλλου κατά την ομιλία του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας έθεσε με σαφήνεια το βασικό ζήτημα της πράσινης μετάβασης που είναι το υψηλό κόστος για τη ναυτιλία. 

Παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία, προειδοποίησε ότι αν οι νέοι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού εφαρμοστούν πλήρως από φέτος, το πρόσθετο κόστος θα φτάσει τα 130 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, με τις ετήσιες δαπάνες να κινούνται μεταξύ 100 και 300 δισ. ευρώ έως το 2050. 

"Το κόστος αυτό θα το πληρώσει τελικά ο καταναλωτής", σημείωσε, εξηγώντας ότι χωρίς ισχυρή στήριξη οι ενεργειακές απαιτήσεις θα οδηγήσουν σε νέες πληθωριστικές πιέσεις.

Το συνέδριο ανέδειξε συνολικά ότι η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς οι πρώτες νέες ναυπηγήσεις δημιουργούν δυναμική για την αναγέννηση της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά η πράσινη μετάβαση απαιτεί τεράστιους πόρους και συνεκτική στρατηγική. 

Κοινό μήνυμα όλων των ομιλητών ήταν ότι χωρίς στοχευμένη στήριξη από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, το βάρος θα μεταφερθεί στους πολίτες. Η εξίσωση παραμένει απαιτητική, όμως το διακύβευμα, η βιωσιμότητα της ναυτιλίας και η συνοχή της νησιωτικής χώρας, καθιστά αναγκαία την εύρεση ισορροπημένης λύσης.