AirDNA για Ελλάδα: Η σεζόν μεγαλώνει, οι τιμές πέφτουν, σταθερές οι πληρότητες

Πέμπτη, 16-Οκτ-2025 07:30

ΑΠΕ

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

Καθώς η υψηλή τουριστική περίοδος στην Ελλάδα φτάνει στο τέλος της, τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν πτώση 4% σε ετήσια βάση στη μέση τιμή δωματίου (ADR), που διαμορφώθηκε στα 169€, και μείωση 2% στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), στα 100€. Η πληρότητα αυξήθηκε κατά 2% σε σύγκριση με πέρυσι, φτάνοντας το 59%, αλλά μειώθηκε σημαντικά σε σύγκριση με το 76% του Αυγούστου. 

Τα παραπάνω περιλαμβάνονται στην τελευταία έκθεση της AirDNA που καταγράφει τις επιδόσεις της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με δεδομένα από τις πλατφόρμες Airbnb και VRBO, στην οποία μάλιστα αυτή τη φορά γίνεται ειδική αναφορά στην Ελλάδα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, τα στοιχεία υπογραμμίζουν την έντονη εξάρτηση της ελληνικής αγοράς από τον τουρισμό της υψηλής καλοκαιρινής περιόδου.

Η προσφορά, δηλαδή ο αριθμός διαθέσιμων καταλυμάτων ή δωματίων, αυξήθηκε κατά 3,9% σε ετήσια βάση, ενώ η ζήτηση αυξήθηκε κατά 4,3% το Σεπτέμβριο σε σύγκριση με πέρσι. Σύμφωνα με την AirDNA, τα τελευταία χρόνια, η συμπεριφορά των επισκεπτών έχει αρχίσει να αλλάζει, με όλο και περισσότερους ταξιδιώτες να επιλέγουν να επισκεφθούν τη χώρα σε περιόδους εκτός "αιχμής". Σε αυτή την περίπτωση, η "shoulder season" όπως ονομάζεται, περιλαμβάνει τους μήνες Μάρτιο έως Μάιο και Σεπτέμβριο έως Οκτώβριο.

Πολλοί παράγοντες εξηγούν αυτή την τάση, σημειώνει. Οι υψηλές θερμοκρασίες και τα συχνά κύματα καύσωνα οδηγούν τους ταξιδιώτες να επιλέγουν πιο δροσερούς μήνες, ενώ οι χαμηλότερες τιμές εκτός υψηλής σεζόν είναι πιο ελκυστικές. Παράλληλα, η αυξανόμενη ανησυχία για τον υπερτουρισμό ωθεί πολλούς να αποφύγουν την πολυσύχναστη καλοκαιρινή περίοδο, προτιμώντας μια πιο "χαλαρή" εμπειρία.

Τα στοιχεία αναδεικνύουν τη σταδιακή εξομάλυνση της εποχικότητας. Στην Αθήνα, το μερίδιο της ετήσιας ζήτησης κατά τους μήνες εκτός υψηλής περιόδου αυξήθηκε από 39% το 2019 σε 41% το 2024, ενώ το μερίδιο του καλοκαιριού μειώθηκε από 32% σε 30%. Η ζήτηση κατά τον χειμώνα παρέμεινε σταθερή γύρω στο 29%, ενισχύοντας τη θέση της ελληνικής πρωτεύουσας ως προορισμό για όλο το χρόνο.

Η Ρόδος, που παραδοσιακά βασίζεται στον καλοκαιρινό τουρισμό, εμφανίζει παρόμοια εικόνα. Η ζήτηση κατά την περίοδο εκτός αιχμής αυξήθηκε από 39% το 2019 σε 41% το 2024, ενώ το μερίδιο του καλοκαιριού μειώθηκε από 51% σε 50%. Αν και ο χειμώνας εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει μόλις το 9–11% των ετήσιων διανυκτερεύσεων, η τάση υποδηλώνει ότι οι επισκέπτες παρατείνουν τα ταξίδια τους πέρα από τους μήνες αιχμής.

Συνολικά, τα δεδομένα δείχνουν τη διεύρυνση του ελληνικού τουριστικού "ημερολογίου". Οι πιο ήπιες καιρικές συνθήκες, οι χαμηλότερες τιμές και ο λιγότερος κόσμος έχουν ως συνέπεια τη διάχυση της ζήτησης πιο ομοιόμορφα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.