Κυριαρχία Yutong στους διαγωνισμούς για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων

Τρίτη, 30-Σεπ-2025 07:30

μεηλ Χαρκοφτακη

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Ακόμα ένας διαγωνισμός για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων θα καταλήξει- όπως όλα δείχνουν- στην κινεζική Yutong, η οποία εκπροσωπείται στην χώρα μας από τον όμιλο Κοπελούζου. Πρόκειται για τη διαγωνισμό που διενεργεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αντικείμενο την  προμήθεια 50 νέων ηλεκτρικών αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων, τα οποία προορίζονται για να ενισχύσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με το πρακτικό του διαγωνισμού, η προσφορά της Yutong έγινε δεκτή, ενώ αντίθετα απορρίφθηκαν οι προσφορές που κατέθεσαν οι, επίσης, κινεζικές BYD και Zhongtong. Για ακόμα μια φορά η "μάχη" για τη διεκδίκηση αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων αποδείχθηκε "κινεζική υπόθεση".

Τα συγκεκριμένα οχήματα θα έχουν αυτονομία 200 χιλιόμετρα, θα χωρούν τουλάχιστον 118 επιβάτες και θα εξυπηρετούν τις πολυπληθείς συνοικίες της Θεσσαλονίκης που δεν καλύπτονται από το Μετρό. Η συνολική χρηματοδότηση για την προμήθειά τους ανέρχεται σε 37,5 εκατομμύρια ευρώ και καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σημειώνεται ότι στο τέλος Ιουλίου ανατέθηκε στην Yutong η προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων με σκοπό την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων της Αθήνας. Τον συγκεκριμένο διαγωνισμό διεκδίκησε και η (πρωτοεμφανιζόμενη στην Ελλάδα) Zhongtong, η οποία ωστόσο έμεινε εκτός "νυμφώνος".

Πάντως τα χρονικά περιθώρια για την παράδοση των λεωφορείων είναι ασφυκτικά, καθώς χρηματοδοτούνται από το  Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο απαιτεί ολοκλήρωση της διαδικασίας και παράδοσης των λεωφορείων έως το καλοκαίρι του 2026.

Η Yutong είναι πλέον γνώριμη στην ελληνική αγορά, με τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία της εταιρείας να κάνουν την εμφάνισή τους στις λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας στα τέλη Μαΐου του 2024 και πλέον ο αριθμός τους έχει ανέλθει στα 250 (140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη).

Η Yutong δεν είναι η μοναδική κινεζική εταιρεία που επιχείρησε να εισέλθει στις ελληνικές αστικές συγκοινωνίες. Είναι όμως η μόνη που το έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Εκτός από τη Zhongtong, που θεωρείται από τους βασικούς "παίκτες" στην κατηγορία των λεωφορείων στην Κίνα, με διεθνή παρουσία, σε διαγωνιστικές διαδικασίες έχει λάβει μέρος και ο κινεζικός κολοσσός της BYD Electric Bus & Truck (αντιπρόσωπος των επαγγελματικών οχημάτων στη χώρα μας είναι ο εισηγμένος όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος) χωρίς να έχει κερδίσει προς το παρόν κάποιο έργο.

Είναι γεγονός πάντως ότι το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών προσανατολίζεται σταδιακά προς την ηλεκτροκίνηση, με συμπληρωματική χρήση υδρογόνου. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε πρόσφατα στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, σήμερα τέσσερα αμαξοστάσια διαθέτουν υποδομές φόρτισης ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων έως το 2027.

Στο μέτωπο των συγκοινωνιών, μέσω πόρων του Ταμείου Εκσυγχρονισμού, δρομολογείται η απόκτηση 100 ηλεκτρικών λεωφορείων τύπου Midi, μήκους 18 μέτρων, καθώς και 50 λεωφορείων με τεχνολογία υδρογόνου.

Ο στόλος στις αστικές συγκοινωνίες χρειάζεται ανανέωση και εκσυγχρονισμό, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας εμφανίζουν ηλικία από 15 έτη και άνω, ενώ προ τριετίας στην Αθήνα ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων έφτανε τα 25 έτη. Σύμφωνα με τα σχέδια που είχαν ανακοινωθεί, έως το τέλος του 2025 αναμένεται να κυκλοφορήσουν 951 νέα λεωφορεία στους δρόμους της Αττικής.