Μετρό Αθήνας: Πώς θα αντιμετωπίσει το φαινόμενο των καθυστερήσεων στους συρμούς
Πέμπτη, 24-Απρ-2025 07:30
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Σε αναζήτηση λύσεων προκειμένου να αποσυμφορηθούν οι γραμμές του μετρό της Αθήνας και κυρίως η Γραμμή 3, όπου εντοπίζεται ο μεγαλύτερος επιβατικός φόρτος στο δίκτυο, αλλά και να μειωθούν οι καθυστερήσεις στις διελεύσεις των βαγονιών, βρίσκεται η ΣΤΑΣΥ (λειτουργεί το μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ). Το μετρό έχει εισέλθει ήδη στον 25ο χρόνο λειτουργίας του και οι γραμμές έχουν φτάσει στα όριά τους εξαιτίας της έλλειψης συρμών και της αυξημένης επιβατικής κίνησης που καταγράφεται κάθε χρόνο. Το πρόβλημα αναμένεται να κορυφωθεί όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι και η πίεση στις γραμμές θα ενταθεί όσο θα αυξάνεται η επιβατική κίνηση από τους ταξιδιώτες από και προς το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Υπό αυτό το πρίσμα, η ΣΤΑΣΥ έχει θέσει σε εφαρμογή σχέδιο ανάταξης πέντε συρμών, από τη σειρά ΙΙ του 2004, του μετρό της Αθήνας, πέραν των 14 συρμών που ήδη βρίσκονται προς επισκευή στο Βόλο. Οι συρμοί προς ανάταξη έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας από το 2017 και τώρα δρομολογούνται οι διαδικασίες ώστε να προχωρήσει η επισκευή τους.
Η χρονιά που διανύουμε θεωρείται κομβική για την ανανέωση του στόλου προκειμένου να ενταχθούν καινούργια τρένα και να συνεχιστούν οι εργασίες αναβάθμισης των υπαρχόντων συρμών και των υποδομών. Να σημειωθεί πως σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ καθημερινά μετακινούνται παραπάνω από 800.000 άνθρωποι στο δίκτυο του μετρό και του τραμ. Το 2023, η επιβατική κίνηση σημείωσε άνοδο 16,5% και συνέχισε και το 2024 να κινείται ανοδικά σε ποσοστό 7,6%, ενώ για φέτος αναμένεται μεγαλύτερη αύξηση.
Πρόσφατα εγκρίθηκε η πίστωση χρηματικού ύψους 6,4 εκατ. ευρώ για τη "γενική επισκευή φορείων συρμών σειράς ΙΙ των ΣΤΑΣΥ", με διαγωνισμό και στόχο να υπογραφεί η σύμβαση μέχρι το καλοκαίρι και να αρχίσουν να παραλαμβάνονται οι πρώτοι συρμοί προς τα τέλη της ερχόμενης χρονιάς με αρχές του πρώτου τριμήνου του 2027.
Ύστερα από μια περίοδο περίπου 20 ετών αποεπένδυσης στη Γραμμή 1, την παλαιότερη γραμμή του μετρό της χώρας, ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια από τη ΣΤΑΣΥ η προσπάθεια ανασύνταξης του τροχαίου υλικού της Γραμμής. Πιο συγκεκριμένα, ανατάχθηκαν και επανακυκλοφορούν 4 συρμοί, που ήταν παροπλισμένοι επί μια δεκαετία στο αμαξοστάσιο λόγω τεχνικών βλαβών και η Γραμμή ενισχύθηκε με 4 επιπλέον συρμούς από τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό.
Η διαθεσιμότητα των συρμών αναμένεται να αυξηθεί με την ολοκλήρωση του έργου αναβάθμισης 14 συρμών, 8ης παραλαβής, που είναι αυτήν την περίοδο σε εξέλιξη στον Βόλο από την ισπανική εταιρεία CAFS.A. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, εντός της χρονιάς που διανύουμε θα ξεκινήσει η τμηματική παράδοση των συρμών και το 2026 αναμένεται η παράδοση στην κυκλοφορία συνολικά και των ανακαινισμένων 14 συρμών.
Οι ελλείψεις σε αμαξοστοιχίες αλλά και σε προσωπικό αντικατοπτρίζονται και στις καθυστερήσεις που εμφανίζουν τα δρομολόγια σε καθημερινή βάση. Αν και επίσημα από την ΣΤΑΣΥ υποστηρίζεται ότι τα δρομολόγια εκτελούνται ανά 4 μέχρι 7 λεπτά, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις ο χρόνος αναμονής μπορεί να φθάσει μέχρι και τα 15 λεπτά.
Την ίδια ώρα, εξετάζεται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού στους παλαιότερους συρμούς που παραμένουν χωρίς αυτήν τη δυνατότητα. Στόχος είναι να αποφευχθούν φαινόμενα όπως αυτά του φετινού καλοκαιριού, όπου, εν μέσω καύσωνα, οι επιβάτες αναγκάζονταν να επιβιβάζονται σε ασφυκτικά γεμάτους συρμούς χωρίς κλιματισμό. Πρόκειται για συνολικά 28 συρμούς της σειράς 1 του μετρό που κυκλοφόρησαν το 2000 και δεν διαθέτουν κλιματισμό.