H ηγεσία της Δικαιοσύνης θα "κόβει" μισθούς και επιδόματα ταχείας διεκπεραίωσης "αργοπορημένων" δικαστών

Τρίτη, 31-Δεκ-2024 07:30

H ηγεσία της Δικαιοσύνης θα "κόβει" μισθούς και επιδόματα ταχείας διεκπεραίωσης "αργοπορημένων" δικαστών

Του Παναγιώτη Στάθη

Οικονομικές κυρώσεις θα επιβάλλουν πλέον οι πρόεδροι των Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας, στους "αργοπορημένους” δικαστικούς λειτουργούς που καθυστερούν υπερβολικά (και πέραν των προθεσμιών που τάσσονται) να παραδώσουν τα δικόγραφα τα οποία έχουν αναλάβει.

Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν κόψιμο μισθού αλλά και του – υψηλού μηνιαίως- επιδόματος ταχείας διεκπεραίωσης δικογραφιών. Η ρύθμιση ήδη υφίστατο αλλά η αρμοδιότητα για την επιβολή του μέτρου ανήκε στους εκλεγμένους επικεφαλής των διοικήσεων των δικαστηρίων που καλούνταν να το επιβάλλουν σε συναδέλφους τους, αλλά – κατά την κρίση των αρμοδίων- ήταν ουσιαστικά ανενεργό ή τέλος πάντων δεν εφαρμοζόταν όπως και όσο θα έπρεπε. Χαρακτηριστικό είναι δε πως αφενός δεν επιβαλλόταν – όσο με βάση τους αριθμούς θα έπρεπε η μείωση μισθού , πολλώ μάλλον όλοι σχεδόν έπαιρναν – και παίρνουν - ένα μηνιαίο επίδομα που ο ορισμός του είναι σε πολλές περιπτώσεις αντίθετος απο το παραγόμενο αποτέλεσμα αρκετών εξ αυτών. Ετσι υπήρχε η αντιπαραγωγική δυσλειτουργία να λαμβάνουν επίδομα ταχύτητας και αυτοί (που αποτελούν πλειοψηφία) που με αυταπάρνηση κάνουν τη δουλειά τους και αυτοί (οι λίγοι) που καθυστερούν υπερβολικά να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους.

Αλλαγή

Έτσι ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γ.Φλωρίδης, με διάταξη που περιλαμβάνει στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την ενδοοικογενειακή βία, μεταφέρει την αρμοδιότητα της περικοπής μισθού στους επικεφαλής των δικαστηρίων και δη στους προέδρους Αρείου Πάγου και ΣτΕ, στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και τους γενικούς Επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων.

Ειδικότερα στο άρθρο 50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών

Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α’ 109) προβλέπεται ότι "η περικοπή μισθού δικαστικού λειτουργού,

θα λαμβάνει χώρα με πράξη του Προέδρου του Ανώτατου Δικαστηρίου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ή του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και όχι με πράξη του προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης ή του διευθύνοντος το δικαστήριο. Κατά αυτό τον τρόπο εξορθολογίζεται η σχετική πρόβλεψη προς τον σκοπό της αποτελεσματικής εφαρμογής της διάταξης”.

Πότε κόβεται

Σύμφωνα με το άρθρο 50 "...δεν οφείλεται μισθός (σ.σ σε δικαστικό λειτουργό) για το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο ο δικαστικός λειτουργός από δική του υπαιτιότητα δεν παρέχει υπηρεσία. Ως μη παροχή υπηρεσίας νοείται και η, κατά την κρίση των οργάνων, που αναφέρονται στην παρ. 4, κατ’ επανάληψη αδικαιολόγητη καθυστέρηση παράδοσης σχεδίων αποφάσεων και δικογραφιών που του ανατίθενται προς επεξεργασία, καθώς και η αδικαιολόγητη μη συμμετοχή στις συνεδριάσεις των οργάνων του δικαστηρίου ή η αδικαιολόγητη μη εκτέλεση υπηρεσίας που του ανατέθηκε αρμοδίως”.

Το επίδομα

Επίσης προκαλεί προβληματισμό αλλά και προφανή ενόχληση στους συνεπείς (με υψηλό κόστος σε προσωπικό επίπεδο) δικαστικούς λειτουργούς , να λαμβάνουν όλοι ανεξαιρέτως, είτε είναι συνεπείς, είτε όχι, το επίδομα "για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων, καθώς και για την αντιστάθμιση δαπανών στις οποίες υποβάλλονται κατά την άσκηση του λειτουργήματος τους (δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης, οργάνωση γραφείου)”.

Κι αν το δεύτερο σκέλος (οργάνωση γραφείου, βιβλιοθήκης κλπ) αφορά τους πάντες , είναι προφανές πως το πρώτο δεν αφορά την κατηγορία εκείνων των λίγων (αλλά όχι αμελητέων) που δεν παραδίδουν εντός προθεσμιών τις δικογραφίες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι από 1/1/24 αυξήθηκαν από 10-30% τα επιδόματα και οι αποζημιώσεις των δικαστικών λειτουργών που διαμορφώνονται από 447 ευρώ έως 895 μηνιαίως ανάλογα με το βαθμό.