Το σχέδιο για 1.388 κάμερες στους δρόμους: Οι παραβάσεις που θα καταγράφουν, πώς θα βεβαιώνονται οι κλήσεις
Πέμπτη, 28-Νοε-2024 10:38
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 11:27
Το κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση 1.388 καμερών τροχαίας παρουσίασαν σήμερα οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.
Οι νέες κάμερες προβλέπεται να τεθούν σε λειτουργία από το καλοκαίρι του 2025, θα καταγράφουν παραβάσεις όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, παράνομη χρήση ΛΕΑ, οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση, κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ, παράβαση διάβασης πεζών, μη χρήση κράνους και μη χρήση ζώνης.
Στη συνέχεια οι κλήσεις θα βεβαιώνονται από την τροχαία και θα αποστέλλονται στις θυρίδες των πολιτών στο gov.gr, ενώ ψηφιακά θα μπορεί να γίνεται και η πληρωμή αλλά και οι τυχόν ενστάσεις.
"Η οδική ασφάλεια είναι κάτι που αφορά όλους μας και θα πρέπει να συμβάλλουμε για να μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους. Την προηγούμενη δεκαετία η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των θυμάτων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ένας από τους σημαντικότερους λόγους για αυτό ήταν η κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, που κατέστησαν ασφαλέστερο το εθνικό οδικό δίκτυο. Η εξέλιξη αυτή δεν πρέπει να οδηγεί σε εφησυχασμό καθώς πρώτον ο αριθμός των θυμάτων είναι υψηλός και ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι μεγαλύτερος, ειδικά στα αστικά κέντρα αυξάνοντας την πιθανότητα να γίνουν ατυχήματα και τρίτον διότι η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά ατυχημάτων στην Ευρώπη από τροχαία με μηχανοκίνητα δίκυκλα, ιδίως στον αστικό ιστό", υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Από την πλευρά του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σημείωσε μεταξύ άλλων ότι "το 2024 αποτελεί χρονιά καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας από το 2006. Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας, η αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών μέσων, όπως είναι οι κάμερες κυκλοφορίας και μια σειρά άλλες εφαρμογές, έτσι ώστε όλοι μαζί η ελληνική κοινωνία, η διοίκηση να μπορέσουμε να μειώσουμε κατά το δυνατόν περισσότερο αυτό το τεράστιο ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής και μάλιστα νέων ανθρώπων που θρηνούμε κάθε μέρα στους δρόμους μας".
"Η ελληνική αστυνομία εδώ και αρκετά χρόνια έχει παράξει ένα σχέδιο εγκατάστασης καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής και πολύ σύντομα θα υπάρξει σχέδιο εγκατάστασης καμερών και στη Θεσσαλονίκη. Τα κριτήρια εγκατάστασης καμερών είναι δύο: Το ένα αφορά την κυκλοφορία των οχημάτων και την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στο Λεκανοπέδιο Αττικής και το δεύτερο σε κρίσιμα σημεία προκειμένου να γίνεται διαλεύκανση εγκληματικών ενεργειών", πρόσθεσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη και παρουσίασε ορισμένα στοιχεία από την εντατικοποίηση των ελέγχων στους δρόμους:
"Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για την ανάταξη της τροχαίας, έχουν προστεθεί 200 νέοι αστυνομικοί στην τροχαία, έχει ενισχυθεί το δυναμικό των δικύκλων για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, χρησιμοποιούνται drones κάθε πρωί και απόγευμα. Έχουμε μια αύξηση των παραβάσεων και των κυρώσεων πάνω από 70% και φέτος έχουμε, μέχρι στιγμής, εντοπίσει πάνω από 320.682 παραβάσεις ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαμε 183 χιλιάδες. Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των παραβάσεων, έχουν γίνει φέτος 145 χιλιάδες έλεγχοι για αλκοτέστ έναντι 103 χιλιάδων πέρυσι, η μη χρήση κράνους 33 χιλιάδες εναντι 11 χιλιάδων, η παραβίαση φωτεινού σηματοδότη 3 χιλιάδες έλεγχοι έναντι 1.800 πέρυσι", ανέφερε.
Ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς τόνισε ότι "το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, γενικότερα τα ζητήματα που αφορούν στην αστική κινητικότητα αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για όλους εμάς. Πόσο μάλλον που στην Περιφέρεια Αττικής. Καλούμεθα να συντηρήσουμε συνολικά 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου. Επαναλαμβάνω τον αριθμό αυτό 1733 χιλιόμετρα, όση σχεδόν είναι η χιλιομετρική απόσταση από την Αθήνα μέχρι την Οδησσό. Άρα 1733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις όλο το λεκανοπέδιο. Είναι νομίζω αντιληπτό το δύσκολο του εγχειρήματος μας. Ως εκ τούτου, οι νέες έξυπνες κάμερες έρχονται να συνδράμουν. Θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου, ακόμα και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Θα τοποθετηθούν σε 100 κομβικά σημεία σε όλο το λεκανοπέδιο, κατόπιν υπόδειξης των αρμόδιων υπηρεσιών της Τροχαίας Αττικής και φιλοδοξούν να μετριάσουν ή ακόμα καλύτερα να ανατρέψουν την αρνητική πραγματικότητα που βλέπουμε να επικρατεί στους δρόμους. Με τη λειτουργία τους θα καταγράφονται οι παραβάτες του ερυθρού σηματοδότη σε πρώτη φάση, αποσκοπώντας όχι μόνο στην άμεση καταστολή αυτής της ιδιαίτερα επικίνδυνης παράβασης, αλλά και στην πρόληψη μέσω της αποτροπής”.
Όπως πρόσθεσε ο περιφερειάρχης Αττικής, "όταν οι οδηγοί γνωρίζουν ότι οι παραβάσεις τους καταγράφονται, θα είναι πολύ πιθανότερο να συμμορφώνονται με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας”.
Παράλληλα, σημείωσε ότι "με την εγκατάσταση των έξυπνων 388 καμερών δεν στοχεύουμε στην επιβολή προστίμων αλλά στη δημιουργία ενός ασφαλούς οδικού δικτύου, προλαμβάνοντας επικίνδυνες παραβάσεις που θέτουν καθημερινά σε κίνδυνο οδηγούς επιβάτες και πεζούς, ιδίως εντός του αστικού ιστού”.
Από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου αναφέρθηκε στο ζήτημα της ολιγωρίας είσπραξης των προστίμων από κλήσεις που επιβλήθηκαν, ενώ σήμερα το πρόβλημα εντείνεται με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και τα οχήματα που φέρουν ξένες πινακίδες.
"Θέλουμε να γίνει κατανοητό ότι όλο αυτό το σύστημα θα λειτουργήσει. Με τη δημιουργία του νέου Πληροφοριακού συστήματος, σκοπός είναι την ώρα που ο πολίτης κάνει κάποια παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θα έρχεται ένα μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο, που είναι δηλωμένο στο μητρώο επικοινωνίας, το οποίο μήνυμα θα λέει ότι ελέγχεται για την εκάστοτε παράβαση. Την ώρα που αυτό συμβαίνει θα γίνεται μια εγγραφή στο Πληροφοριακό Σύστημα με όλο το ανάλογο υλικό (φωτογραφίες και βίντεο) προκειμένου να γίνει ο έλεγχος σε εύλογο χρονικό διάστημα και εφόσον βεβαιώνεται η παράβαση, η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη. Ο πολίτης μπορεί να δει την κλήση και εφόσον αμφισβητεί το περιστατικό θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής ένστασης. Επιπλέον, θα προβλέπονται οι ηλεκτρονικές πληρωμές καθώς και η ηλεκτρονική αφαίρεση του διπλώματος", εξήγησε ο κ. Παπαστεργίου.