Αλαλούμ με τα εισιτήρια και τις κάρτες για το μετρό της Θεσσαλονίκης
Τρίτη, 01-Οκτ-2024 07:30
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε ένα μπλεγμένο κουβάρι έχει μετατραπεί το ζήτημα των εισιτηρίων και των "έξυπνων" καρτών, που έχουν ήδη εκδοθεί για να χρησιμοποιηθούν στο πολυαναμενόμενο μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο προβλέπεται να ανοίξει τις πόρτες του σε κάτι παραπάνω από ένα μήνα από τώρα και πιο συγκεκριμένα στις 30 Νοεμβρίου. Επί του παρόντος, ο αρμόδιος φορέας για την προμήθεια και τη διάθεση τους, που είναι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) έχει παραλάβει περί των 2 εκατ. εισιτηρίων και 200.000 "έξυπνων" καρτών απεριόριστων διαδρομών, που φέρεται, όμως να είναι ακατάλληλα προς χρήση εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων που εντοπίστηκαν και ειδικότερα εξαιτίας της ασυμβατότητας μεταξύ των μηχανημάτων κατακύρωσης που έχουν εγκατασταθεί στο μετρό και των ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών που έχει στη διάθεσή του ο οργανισμός.
Το ζήτημα προέκυψε από το γεγονός ότι οι "έξυπνες" κάρτες για παράδειγμα έχουν περιορισμένη χωρητικότητα μνήμης (4Κ), η οποία δεν επαρκεί για να αποθηκεύσει τις απαραίτητες πληροφορίες ενός σύγχρονου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο απαιτεί μεγαλύτερη μνήμη (5Κ έως 8Κ) για να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα δεδομένα ενώ για τα εισιτήρια, το πρόβλημα σχετίζεται με τον τρόπο τοποθέτησής τους στα εκδοτικά μηχανήματα.
Η απάντηση του ΟΣΕΘ
Από την πλευρά του ο ΟΣΕΘ σε ενημέρωσή του έσπευσε να υποστηρίξει ότι τα 2 εκατ. εισιτήρια είναι αξιοποιήσιμα και θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μετρό της Θεσσαλονίκης, "θέμα, το οποίο προχωρά", όπως ισχυρίστηκε.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο οργανισμός διευκρίνισε ότι θα προχωρήσει στην τροποποίηση της σύμβασης της Κοινωνίας της Πληροφορίας για τις επιπλέον 2,7 εκατ. εισιτήρια (για χρήση και στο μετρό) και για 100.000 κάρτες, οι οποίες θα πληρούν τις σωστές προδιαγραφές. Παράλληλα, επεσήμανε ότι βρίσκεται εξέλιξη ο διαγωνισμός για την προμήθεια 960.000 νέων καρτών 8Κ, οι οποίες ωστόσο, δεν είναι ξεκάθαρο εάν θα προλάβουν να είναι έτοιμες (έστω ένα μέρος τους) κατά τις πρώτες μέρες, που θα τεθεί σε λειτουργία το μετρό.
Το αλαλούμ, πάντως, έγκειται σε ένα διαχρονικό πρόβλημα που ταλανίζει τους δημόσιους διαγωνισμούς και αφορά το μεγάλο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στην προκήρυξη και την κατακύρωση του αναδόχου, με αποτέλεσμα να έχουν αλλάξει οι ανάγκες ή ακόμη να απευθύνεται σε ξεπερασμένη τεχνολογία, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για έργα ψηφιακού μετασχηματισμού. Και τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης πέφτουν σε αυτή την περίπτωση: ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του ΟΣΕΘ, ο οποίος προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την προμήθεια ενός αριθμού έξυπνων εισιτηρίων, ξεκίνησε να υλοποιείται 6 περίπου χρόνια μετά την προκήρυξή του με αποτέλεσμα οι αρχικές προδιαγραφές για τα εισιτήρια, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν αλλάξει, να θεωρούνται πλέον ξεπερασμένες και να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.