Πώς η απειλή των απεργιών αιωρείται πάνω από τα ελληνικά αεροδρόμια
Δευτέρα, 30-Σεπ-2024 07:50
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Το δικό της μερίδιο στο γενικότερο φαινόμενο των αναταραχών, που αντιμετωπίζει ο κλάδος των αερομεταφορών σε ολόκληρη την Ευρώπη διεκδικεί και η φετινή χρονιά. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια σε συνδυασμό με μια σειρά από άλλα προβλήματα, όπως διαμαρτυρίες από διάφορες οργανώσεις και απρόσμενες εκκενώσεις αεροδρομίων, έχουν επηρεάσει την ομαλή ροή των πτήσεων. Παράλληλα, οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να βρίσκονται αντιμέτωπες με την περιορισμένη επάρκεια στον αριθμό των αεροσκαφών, κάτι που οδηγεί σε επανασχεδιασμό των δρομολογίων καθώς και σε αυξημένες τιμές στα εισιτήρια.
Κατά τη διάρκεια της θερινής σεζόν, όπου η κίνηση χτυπάει κόκκινο, οι απεργίες ιδιαίτερα από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μπορεί να δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα καθώς επιδρούν αρνητικά τόσο στις πτήσεις προς και από μια χώρα όσο και τα αεροσκάφη που διασχίζουν τον εναέριο χώρο της. Στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, οι κινητοποιήσεις που έγιναν από το προσωπικό ασφαλείας και τους διαχειριστές αποσκευών προκάλεσαν αναταράξεις σε κομβικά αεροδρόμια της Ιταλίας, όπως σε Μπολόνια, Μιλάνο, Ρώμη και Βενετία.
Συνέπεια της 24ωρης απεργίας, ήταν η Ryanair να ανακοινώσει ότι ακύρωσε έναν "μικρό αριθμό" πτήσεων προς και από αυτά τα αεροδρόμια.
Η "λευκή" απεργία των ελεγκτών στο Ελ. Βενιζέλος
Στα τέλη της εβδομάδας και πιο συγκεκριμένα την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου, την σκυτάλη πήρε η χώρα μας, καθώς σαν κεραυνός εν αιθρία ήρθε η ανακοίνωση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ότι από νωρίς το πρωί προχωρούν σε "λευκή" απεργία, η οποία μεταφράζεται στην εκτέλεση των καθηκόντων τους με πιο αργούς ρυθμούς. Η συγκεκριμένη κίνηση ήρθε σαν αντίδραση στην πρόθεση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να αυξήσει το ωράριο από 33 σε 40 ώρες την εβδομάδα.
Πρόκειται για ένα ενδεχόμενο, το οποίο οι ελεγκτές απορρίπτουν κατηγορηματικά καθώς οι επιπλέον ώρες θα επιβαρύνουν σε πνευματική και σωματική κόπωση, σε μια εργασία που απαιτεί απόλυτη συγκέντρωση και διαύγεια. Από την πλευρά τους πηγές της ΥΠΑ έκαναν λόγο περί παρεξήγησης και για απλές συζητήσεις και ασκήσεις επί χάρτου για την αναδιοργάνωση και τη βιωσιμότητα του οργανισμού χωρίς να υπάρχει κάποια ειλημμένη απόφαση. Τελικά, η "λευκή" απεργία έληξε νωρίς το απόγευμα της ίδιας μέρας μετά τη συνάντηση που είχαν οι εκπρόσωποι των ελεγκτών με τη διοίκηση της ΥΠΑ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ανάγκη στελέχωσης του οργανισμού με επιπλέον προσωπικό και η αναβάθμιση σε επίπεδο οργάνωσης για την βέλτιστη λειτουργία του είναι ζωτικής σημασίας και τα όποια ζητήματα θα πρέπει να επιλυθούν.
Να σημειωθεί ότι η "λευκή" απεργία, αν και διήρκησε μόλις μερικές ώρες, ωστόσο προκάλεσε αρρυθμίες στο πρόγραμμα των πτήσεων, όπου αυτή τη χρονική περίοδο πραγματοποιούνται ημερησίως 800 με 900 στο αεροδρόμιο της Αθήνας Ελ. Βενιζέλος. Αν και υπήρξαν μόνο καθυστερήσεις με μέσο όρο διάρκειας περίπου 30 λεπτά και όχι ακυρώσεις, ωστόσο η κατάσταση θα επιδεινωνόταν σε περίπτωση που η κινητοποίηση ήταν 24ωρη.