800.000 εν ενεργεία ναυτικοί για μετεκπαίδευση
Τρίτη, 26-Δεκ-2023 08:00
Της Αναστασίας Βαμβακά
Καθοδήγηση στους εκπαιδευτικούς για τις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν με την μετεκπαίδευση δεκάδων χιλιάδων ναυτικών στα νέα καύσιμα αποφάσισε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ.
Το έργο θα έχει παγκόσμια κλίμακα και θα αφορά τόσο εκπαίδευτικους όσο και φορείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας που θα αναλάβουν την ευθύνη της μετεκπαίδευσης για την απόκτηση των απαιτούμενων δεξιότητων για τους νέους κανόνες ασφαλείας αλλά και τις εναλλακτικές τεχνολογίες καυσίμων που θα κληθούν να εφαρμόσουν οι ναυτικοί άμεσα τα επόμενα χρόνια.
Η ειδική ομάδα εργασίας για τη δίκαιη μετάβαση στη ναυτιλία, που συγκροτήθηκε στην COP26 , από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), το Παγκόσμιο Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών, τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας ILO και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ, σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι θεωρεί την εκπαίδευση επιβεβλημένη για την ασφαλή επίτευξη της στρατηγικής του ΙΜΟ για το 2023.
Σε πρόσφατη έρευνα του νορβηγικού νηογνώμονα DNV και του Ναυτιλιακού Ιδρύματος της Σιγκαπούρης (Singapore Maritime Foundation, SMF)) με τίτλο "Το μέλλον των ναυτικών 2030: Μια δεκαετία μετασχηματισμού" είχε γίνει σαφές ότι τα εναλλακτικά καύσιμα των πλοίων, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και το υδρογόνο, μπορούν να προκαλέσουν κινδύνους στην ασφάλεια των σκαφών και των πληρωμάτων εάν δεν αντιμετωπιστούν σωστά από τις ναυτιλιακές διοικήσεις και ότι θα απαιτηθεί η εκπαίδευση τουλάχιστον 800.000 ναυτικών έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Η έκθεση συστήνει να δοθεί μεγάλη προτεραιότητα στην εκπαίδευση για τα πλοία που χρησιμοποιούν LNG και μπαταρίες, καθώς τα καύσιμα αυτά είναι πιθανό να αποτελέσουν την πιο διαδεδομένη εναλλακτική επιλογή αυτή τη δεκαετία.
Αναφέρει εξάλλου ότι τα μελλοντικά μαθήματα στη διεθνή σύμβαση STCW θα μπορούσαν να εισάγουν στο πρόγραμμα σπουδών επικαιροποιημένες τεχνικές και μεθόδους πυρόσβεσης για την πρόληψη και καταπολέμηση των νέων τύπων πυρκαγιάς που πιθανόν να εκδηλωθούν σε πλοία που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα.
Μπορεί ακόμα να μην υπάρχουν επίσημοι κανονισμοί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για τις τεχνολογίες των νέων καυσίμων, ωστόσο υπάρχουν κατευθυντήριες οδηγίες για ορισμένες από τις τεχνολογίες που διατίθενται από τους νηογνώμονες. Για αυτό και η εισαγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει να έχει ίσα ή καλύτερα επίπεδα ασφάλειας από τις παραδοσιακές τεχνολογίες καυσίμων και οι οποίες σχετίζονται με την αναφλεξιμότητα, τον κίνδυνο έκρηξης και την τοξικότητα.