Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 10-Ιαν-2023 18:41

    Χρ. Ράμμος: Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου "...απειλεί με πρωτοφανή τρόπο με βαρύτατες ποινικές κυρώσεις" την ΑΔΑΕ

    Εξεταστική Επιτροπή για ΕΥΠ: Διεκόπη για αύριο το πρωί η κατάθεση του προέδρου της ΑΔΑΕ Χρ. Ράμμου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Παναγιώτη Στάθη

    Σφοδρή σύγκρουση μεταξύ του προέδρου της ΑΔΑΕ, και πρώην αντιπροέδρου του ΣτΕ, Χρ. Ράμμου και του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου προκαλεί η γνωμοδότηση του τελευταίου σύμφωνα με την οποία η ανεξάρτητη Αρχή, μετά την ψηφιση του πρόσφατου νόμου, δεν εχει αρμοδιότητα να διαχειρίζεται αιτήματα πολιτών για παρακολουθήσεις και για αυτόν τον σκοπό να διεξάγει ελέγχους στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας.

    Ο κ. Ράμμος με ανακοίνωσή του:

    - Αναφέρει πως ο κ. Ντογιάκος δεν έχει αρμοδιότητα να διατυπώνει γνώμη για τις συνταγματικές αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ.

    - Μιλάει για πρωτοφανείς απειλές για βαρύτητες ποινικές κυρώσεις των μελών της ΑΑΔΕ αν ασκήσουν τα καθήκοντά τους.

    - Υποστηρίζει πως αυτή η γνωμοδότηση δεν έπρεπε καν να εκδοθεί δεδομένου ότι εκκρεμούν ήδη υποθέσεις με αυτό το αντικείμενο, εννοώντας προφανώς πως μπορεί να εκληφθεί ως παρέμβαση επί εκκρεμών υποθέσεων.

    - Υπογραμμίζει πως η γνωμοδότηση δεν είναι δεσμευτική και μιλάει ξεκάθαρα για "εξόφθαλμη παραβίαση της ανεξαρτησίας της ΑΑΔΕ”.

    Ολόκληρη η δήλωση του κ. Ράμμου έχει ως εξής:

    "Σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα, όπως αναθεωρήθηκε το 2001, αλλά σύμφωνα και με τα ισχύοντα ευρύτερα στα κράτη του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού, στα οποία ανήκει η χώρα μας, ο θεσμός των ανεξαρτήτων αρχών προϋποθέτει την πραγματική και όχι απλώς στα χαρτιά ανεξαρτησία της λειτουργίας τους και δεν είναι συμβατός με την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών υπό κηδεμόνευση ή καθ’ υπαγόρευση.

    Ειδικότερα, η ρητή, κατά το άρθρο 19, παρ. 2, του Συντάγματος, συνταγματική κατοχύρωση της ΑΔΑΕ ως ανεξάρτητης αρχής, διασφαλίζουσας μάλιστα το απολύτως απαραβίαστο δικαίωμα στο απόρρητο των επικοινωνιών, έχει την έννοια ότι κανένα κρατικό όργανο δεν μπορεί να ασκήσει επί της εν λόγω Αρχής οιαδήποτε μορφή προληπτικού ελέγχου ή προληπτικής εποπτείας (εντολή, κατευθυντήρια ερμηνευτική οδηγία κ.λ.π.). Συνεπώς, και με δεδομένο ότι το Σύνταγμα φωτίζει την ερμηνεία των νόμων και όχι το αντίστροφο, το άρθρο 29 παρ. 2 του Ν.4938/2022, ερμηνευόμενο σύμφωνα με το άρθρο 19, παρ. 2, του Συντάγματος, έχει την έννοια ότι ο Εισαγγελεύς του Αρείου Πάγου δεν δύναται, επικαλούμενος τη γενική αρμοδιότητά του να γνωμοδοτεί επί "νομικών ζητημάτων γενικού ενδιαφέροντος", να διατυπώνει γνώμη επί της ερμηνείας και εφαρμογής διατάξεων που αφορούν τις συνταγματικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ, απευθύνοντας σε αυτήν κατευθυντήριες οδηγίες και απειλώντας μάλιστα με πρωτοφανή τρόπο τα μέλη της με βαρύτατες ποινικές κυρώσεις, αν ασκήσουν τις αρμοδιότητες τους με τρόπο διαφορετικό από τον από αυτόν υιοθετούμενο. Η δε απαγόρευση έκδοσης τέτοιας αντισυνταγματικής γνωμοδότησης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ισχύει a fortiori, εάν, όπως συμβαίνει εν προκειμένω, η ΑΔΑΕ έχει ήδη επιληφθεί αρμοδίως συναφών υποθέσεων και διενεργεί ήδη σχετικούς ελέγχους. Επομένως, η επίμαχη γνωμοδότηση του κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, πέρα από το γεγονός ότι νομικά δεν έχει παράγει καμία απολύτως δέσμευση (ως γνωστόν δέσμευση στην ελληνική έννομη τάξη παράγουν μόνο οι δικαιοδοτικές αποφάσεις των δικαστηρίων), παραβιάζει εξόφθαλμα την ευθέως εκ του Συντάγματος εκπορευόμενη ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ, η οποία μέχρι σήμερα είχε πάντοτε γίνει σεβαστή.

    Περαιτέρω, η -ούτως ή άλλως προβληματική ως προς τη συμβατότητά της με την ΕΣΔΑ και το εθνικό Σύνταγμα- ρύθμιση της παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022 σχετικά με το ειδικό ζήτημα της ενημέρωσης του παρακολουθούμενου για λόγους εθνικής ασφάλειας ουδόλως περιορίζει τις γενικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ που κατοχυρώνονται στο άρθρο 6 §1 του ειδικότερου, εκτελεστικού του άρθρου 19 §2 του Συντάγματος, νόμου 3115/2003. Πρόκειται για δύο νόμους με μη διασταυρούμενα κανονιστικά πεδία. Εκτός, δε του γεγονότος ότι ουδόλως προκύπτει πως ο νομοθέτης θέλησε έναν τέτοιο περιορισμό, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής ότι η αποτελεσματική άσκηση αυτών των γενικών αρμοδιοτήτων συνδέεται από την ημέρα που ιδρύθηκε η ΑΔΑΕ, κατά τρόπο άρρηκτο και πολυποίκιλο, με τον συστηματικό έλεγχο των παρόχων και όλων των δημοσίων φορέων, στον τομέα της διασφάλισης του απορρήτου των επικοινωνιών · έλεγχο, ο οποίος δεν έχει ως μόνο σκοπό την ενημέρωση που προβλέπεται στην παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν. 5002/2022. Κάτι που επιμένει να παραγνωρίζει ο κ. Εισαγγελεύς στην γνωμοδότηση του.

    Θα ακολουθήσει εντός των αμέσως προσεχών ημερών εκτενής ανακοίνωση της Ολομέλειας της ΑΔΑΕ επί των εν λόγω θεμάτων”.

    Χρήστος Ράμμος
    Πρόεδρος της ΑΔΑΕ
    Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας ε.τ.

    Διαβάστε ακόμη:

    * Ισ. Ντογιάκος: Αναρμόδια η ΑΔΑΕ να διαχειρίζεται αιτήματα πολιτών για παρακολουθήσεις

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ