Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 17-Μαρ-2021 07:34

    Προχωρά η ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών – Πιάνουν δουλειά οι νέοι οδηγοί

    Προχώρα η ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών – Πιάνουν δουλειά οι νέοι οδηγοί
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή 

    Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο αγώνας δρόμου για την κάλυψη των ελλείψεων και αδυναμιών των αστικών συγκοινωνιών, που μετά από δεκαετία αποεπένδυσης αναδείχτηκαν τη χειρότερη δυνατή στιγμή, με το ξέσπασμα της πανδημίας. 

    Μέσα στις επόμενες ημέρες πρόκειται να αναλάβουν υπηρεσία οι πρώτοι 190 νέοι οδηγοί λεωφορείων που προσελήφθησαν πρόσφατα από την ΟΣΥ στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών. Γεγονός, το οποίο σύμφωνα με αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, σημαίνει ότι θα συμπληρωθούν όλες οι βάρδιες οδηγών που χάνονται, λόγω αδειών ειδικού σκοπού, καθώς και ότι θα κυκλοφορήσουν τουλάχιστον 40 επιπλέον θερμικά λεωφορεία. 

    Ακόμη, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους άλλοι 100 περίπου οδηγοί τρόλεϊ, επιτρέποντας να κυκλοφορήσουν επιπλέον 40 τρόλεϊ. Συνολικά μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας 80 επιπλέον οχήματα, φτάνοντας έτσι τα 1.300.

    Παράλληλα, εξελίξεις αναμένονται και στην προμήθεια 300 λεωφορείων με τη μέθοδο του leasing που "πάγωσε" το Ελεγκτικό Συνέδριο, με τη διοίκηση της ΟΣΥ να αποδίδει την απόφαση αυτή σε "εσφαλμένη πληροφόρηση" του Ανώτατου Δικαστηρίου. Χθες συζητήθηκε η αίτηση ανάκλησης της αρχικής απόφασης που υπέβαλε η ΟΣΥ, με αρμόδιες πηγές να αναφέρουν πως τα πρώτα μηνύματα ήταν θετικά. 

    Τέλος, την περασμένη Παρασκευή μπήκε σε τροχιά υλοποίησης ο πολυαναμενόμενος διαγωνισμός για την προμήθεια συνολικά 1.300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με τη δημόσια διαβούλευση του τεύχους προκήρυξης των 800 λεωφορείων που προβλέπεται σε πρώτη φάση και αναμένεται εντός του έτους να ακολουθήσει και ο διαγωνισμός για τα υπόλοιπα 500.  

    Η προμήθεια αυτή αναμένεται να δώσει μια μόνιμη "ανάσα” στο συγκοινωνιακό σύστημα των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, καθώς πρακτικά θα διπλασιάσει τους στόλους οχημάτων της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ. Με δεδομένο, όμως, πως τα νέα λεωφορεία δεν αναμένονται πριν το 2023, κι αυτό εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, καθώς σε τέτοιου μεγέθους προμήθειες, οι μνηστήρες συχνά καταφεύγουν σε δικαστικές διεκδικήσεις, απαιτήθηκαν άμεσες διορθωτικές κινήσεις όπως η ανάταξη ακινητοποιημένων λεωφορείων και συρμών, η συμφωνία με τα ΚΤΕΛ για την ανάληψη αστικών δρομολογίων, οι συμβάσεις leasing για την άμεση προμήθεια οχημάτων και η πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.

    Η εικόνα σήμερα 

    Στην Αττική υλοποιείται κανονικά η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ και πλέον πραγματοποιούν δρομολόγια επιπλέον 180 οχήματα (και 20 ακόμη βρίσκονται σε εφεδρεία), ενώ έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τις 609 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σήμερα με την καλύτερη συντήρηση οχημάτων καθώς και των ένταξη των ΚΤΕΛ κυκλοφορούν στην Αττική, 1.225 οχήματα. Συγκριτικά με τον περασμένο Νοέμβριο παρουσιάζεται μια αύξηση των εκτελεσμένων δρομολογίων κατά 1.500 και 3.000 σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2020. 

    Παράλληλα τα στατιστικά του ΟΑΣΑ που βασίζονται στις καταγεγραμμένες ακυρώσεις εισιτηρίων και τις ανάλογες προσαυξήσεις προκειμένου να ληφθούν υπόψη και οι μετακινούμενοι χωρίς εισιτήριο/κάρτα δείχνουν ότι έχουν υποχωρήσει σημαντικά οι πληρότητες στα λεωφορεία.  

    Ειδικότερα. πριν το τωρινό lockdown πληρότητα άνω του 65% εμφανιζόταν στο  περίπου 3,5% των οχημάτων τις καθημερινές.  Σήμερα, λόγω των μέτρων αλλά και της αύξησης των διαθέσιμων οχημάτων οι πληρότητες άνω του 50% και του 65% ανά όχημα έχουν υποχωρήσει στο 3,5% και 1,3% αντίστοιχα.

    Για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς (Μετρό, Τραμ), σύμφωνα με τις ίδιες πηγές τον Ιούλιο του 2019 οι διαθέσιμοι συρμοί στη Γραμμή 1 (Ηλεκτρικός) τις ώρες αιχμής ήταν 18, ενώ η μέση χρονοαπόσταση υπολογίζονταν στα 8-9 λεπτά. Σήμερα, στη Γραμμή 1 κυκλοφορούν 19 συρμοί, ενώ οι χρονοαποστάσεις έχουν πέσει στα 6 με 6,5 λεπτά.

    Στις Γραμμές 2 και 3, οι διαθέσιμοι συρμοί τον Ιούλιο του 2019 ήταν 32, ενώ η μέση χρονοαπόσταση υπολογίζονταν στα 6 με 7 λεπτά. Σήμερα κυκλοφορούν 38 συρμοί, ενώ οι χρονοαποστάσεις έχουν πέσει στα 4,5 και 4 λεπτά στις Γραμμές 2 και 3 αντιστοίχως. 

    Αξίζει να σημειωθεί ότι οι χρόνοι διέλευσης των συρμών υπολογίζονται κατά μέσο όρο, και αυτό δεν σημαίνει πως κατά καιρούς δεν παρατηρούνται μεγαλύτεροι χρόνοι αναμονής σε όλες τις γραμμές του μετρό. Αρμόδιες πηγές σχολιάζουν πάντως, πως οποιεσδήποτε τυχόν επιπλέον καθυστερήσεις "οφείλονται σε τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζονται σε συρμούς” και συμπληρώνουν ότι τα "εν λόγω περιστατικά είναι σπάνια”.

    Στο Τραμ η κατάσταση, συγκριτικά με πέρσι, παραμένει αμετάβλητη, με 17 διαθέσιμους συρμούς, και τις χρονοαποστάσεις στα 8 λεπτά. Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν όμως ότι επαναλειτούργησε η γραμμή μέχρι το Σύνταγμα, ενώ προσφάτως αποκαταστάθηκε και η λειτουργία μέχρι το Φάληρο. Άγνωστο παραμένει το πότε θα λειτουργήσει η επέκταση μέχρι τον Πειραιά και θα μπουν σε κυκλοφορία οι 25 νέοι συρμοί Τραμ.

    Στη Θεσσαλονίκη σήμερα κυκλοφορούν 442 οχήματα του ΟΑΣΘ καθώς και των ΚΤΕΛ κατά μέσο όρο τις καθημερινές. Αξίζει να σημειωθεί πως έχουν παραληφθεί περίπου 138 λεωφορεία από τα περίπου 180 που προμηθεύτηκε ο ΟΑΣΘ με leasing, ενώ μετά από πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης αναμένεται και η ενίσχυση με άλλα 50 λεωφορεία από τη Λειψία. 

    kostaskets@capital.gr 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ