Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 24-Φεβ-2020 11:03

    Guardian για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Η υπερηφάνεια της Βρετανίας επιχείρημα και για την Ελλάδα

    Guardian για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Η υπερηφάνεια της Βρετανίας επιχείρημα και για την Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ''Μια κυβέρνηση που υπογραμμίζει τη σημασία της εθνικής υπερηφάνειας πρέπει να κατανοήσει τις ελληνικές αξιώσεις'', αναφέρεται συνοπτικά σε δημοσίευμα του Guardian για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, με αφορμή τις διαπραγματεύσεις μετά το Brexit μεταξύ Ευρώπης και Βρετανίας.

    Η αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα μέσο που επιτρέπει στη Βρετανία να ανακτήσει τον έλεγχο του πεπρωμένου της και την υπερηφάνεια της. Επομένως, διερωτάται η βρετανική εφημερίδα, τι στάση θα πρέπει να πάρει αυτή η ανοιχτή, φιλική και ''διεθνής" Βρετανία απέναντι στις νέες Ελληνικές αξιώσεις για την αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα;

    Το δημοσίευμα αναφέρει πως η Ελλάδα με την υποστήριξη της Ιταλίας, έχει εισάγει μια ρήτρα στο προσχέδιο του κειμένου των διαπραγματεύσεων για την εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία. Σε αυτό ζητά την επιστροφή "των παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτισμικών αντικειμένων" στις χώρες προέλευσης. Δεν αναφέρονται τα γλυπτά ονομαστικά και η κίνηση αυτή κατευθύνεται στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασίας στο Λονδίνο. Αλλά αν παραμείνει η ρήτρα στο επίσημο κείμενο που θα αποκαλυφθεί εντός εβδομάδας, θα αποτελέσει έναν μοχλό για νέα πίεση προς το Λονδίνο, προσθέτει το δημοσίευμα.

    Όποτε συζητείται το μέλλον των μαρμάρων, όσοι τάσσονται υπέρ της επιστροφής τους τείνουν να επικαλούνται ποιήματα του Λόρδου Βύρωνα στα οποία θρηνεί με μελαγχολία την απομάκρυνση των θησαυρών από το σπίτι τους στην Αθήνα, προσθέτει ο Guardian.

    Ο Βύρωνας, σημειώνεται στο άρθρο, πως ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από τις αρχαίες αυτοκρατορίες, σε αντίθεση, με τον υπεύθυνο για τη μεταφορά των γλυπτών στη Βρετανία, Λόρδο Έλγιν, ο οποίος αποσκοπούσε μόνο στο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της βρετανικής αυτοκρατορίας. Έχοντας εξασφαλίσει την άδεια από τους Οθωμανούς κατακτητές της Ελλάδας για να αφαιρέσει σχεδόν τα μισά γλυπτά, τα πούλησε στον κοινοβούλιο έναντι 35.000 λιρών το 1816. Ο Έλγιν είχε πείσει τη βρετανική κυβέρνηση - που πανηγύριζε τον καιρό εκείνο για τον θρίαμβο επί του Ναπολέοντας στο Βατερλό - ότι το να αποκτήσει τα γλυπτά θα ενίσχυε την διεθνή φήμη και το πρεστίζ της Βρετανίας.

    Αυτή η επιδεικτική ύβρις φαίνεται να επιστρέφει λόγω Brexit, αν κρίνει κανείς από τις απαντήσεις στις ελληνικές απαιτήσεις, αναφέρει το άρθρο επικαλούμενο αρνητική απάντηση βρετανικής κυβέρνησης μέσω εκπροσώπου που είχε δηλώσει πως '' αυτό (η επιστροφή των γλυπτών) απλά δεν πρόκειται να συμβεί''.

    Το σύνηθες επιχείρημα για τη διατήρηση των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στην ιδιότητά του ως παγκόσμιου θεσμού που παρουσιάζει τους διεθνείς θησαυρούς στον κόσμο. Αλλά για μια κυβέρνηση τόσο ''καχύποπτη'' για τις "κοσμοπολίτικες" αξίες, πρόκειται για μια περίεργη στάση. Οι υποστηρικτές του Brexit συνεχώς τονίζουν την σημασία της κυριαρχίας, την αυτοεκτίμηση του έθνους και την υπερηφάνεια για τα προηγούμενα επιτεύγματα. Αυτό που αποτελεί επιχείρημα για τη Βρετανία πρέπει να αποτελεί επιχείρημα και για την Ελλάδα. Η αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα θα αποτελούσε την αναγνώριση του νόμιμου δικαιώματος μιας Ευρωπαϊκής χώρας στην κατανόηση του εαυτού της μετά την οικονομική κρίση που διήρκησε για πάνω από μια δεκαετία, αναφέρει ο Guardian. Θα υποστήριζε επίσης κανείς ότι η Βρετανία είναι τόσο μαγεμένη από τη δική της χαμένη αυτοκρατορία, που δεν είναι σε θέση να αποκαταστήσει μια προηγούμενη αδικία, καταλήγει το δημοσίευμα.

    Διαβάστε ακόμα: 

    * Sunday Times: Μπόρις Τζόνσον, να επιστρέψεις τα γλυπτά στην Αθήνα γιατί εκεί ανήκουν

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ