Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 15-Απρ-2019 17:28

    Η εξάπλωση των ψευδών ειδήσεων στο επίκεντρο ημερίδας της αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα

    Η εξάπλωση των ψευδών ειδήσεων στο επίκεντρο ημερίδας της αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Έρευνα του 2018 στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης αποκάλυψε ότι οι ερωτηθέντες εμπιστεύονταν για την ενημέρωσή τους κατά κύριο λόγο την οικογένεια και τον κοινωνικό περίγυρο, ακολουθεί το ραδιόφωνο, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, το διαδίκτυο και τελευταία τα ΜΜΕ εθνικής εμβέλειας. 82% έχουν αντιληφθεί ψευδείς ειδήσεις (fake news), 40% δήλωσαν ότι δεν παραπλανήθηκαν, ενώ 53% ότι τις πίστεψαν.

    "Αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΕ η καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων, ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία, ενόψει των ευρωεκλογών", ανέφερε ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Γιώργος Μαρκοπουλιώτης κατά τη διάρκεια ημερίδας με θέμα την παραπληροφόρηση, τα κοινωνικά δίκτυα (social news), τις ψευδείς ειδήσεις και την αντιμετώπισή τους, που διοργάνωσε η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Στην αλλαγή του δημοσιογραφικού μοντέλου και του κατακερματισμού του τοπίου της ενημέρωσης, ως ένα από τους κύριους λόγους εξάπλωσης των ψευδών ειδήσεων, εστίασαν οι Χρήστος Σίμος, γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ο καθηγητής του ΑΠΘ, Νίκος Παναγιώτου, ο Δημήτρης Ξενάκης, εκδότης inside story, και ο Φίλιος Στάγκος, γενικός διευθυντής TV 100.

    Τα έσοδα των δημοσιογραφικών οργανισμών μειώθηκαν πάνω από 60% τα τελευταία χρόνια, οι πωλήσεις των εφημερίδων φθίνουν διαρκώς, με αποτέλεσμα τις απολύσεις δημοσιογράφων, περιέγραψε ο κ. Ξενάκης. Το κενό έρχονται να καλύψουν άνθρωποι, οι οποίοι εργάζονται ως δημοσιογράφοι, χωρίς όμως να είναι μέλη ενώσεων, άρα κανείς δεν μπορεί να τους ελέγξει.

    Το νέο μιντιακό τοπίο, κυρίως με τη στροφή στο διαδίκτυο, χωρίς να υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο και έλεγχος των αναπαραγόμενων ειδήσεων, έχουν ως αποτέλεσμα ένα προϊόν πολύ χαμηλού επιπέδου. Ο ειδησεογραφικός κανόνας, που έχει επικρατήσει, είναι το "copy-paste" (αντιγραφή-επικόλληση), δίχως διασταύρωση των ειδήσεων που αναπαράγονται, την ίδια στιγμή, που όλο και περισσότερος κόσμος ενημερώνεται από το διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα, επισήμανε ο κ. Παναγιώτου. Η πίεση των εκδοτών στην ταχύτητα και στη δημοφιλία των ειδήσεων, για παράδειγμα θεωρίες συνομωσίας που "πουλάνε" και όχι στην ποιότητα, σε συνδυασμό με τις χαμηλές αμοιβές των δημοσιογράφων ή η εργασία με το κομμάτι, συνθέτουν ένα τοπίο, όπου ο συντάκτης δεν έχει το χρόνο, την εκπαίδευση και την πολυτέλεια να ελέγξει την είδηση που αναπαράγει.

    Η αρχή έγινε τη δεκαετία του '90, όταν ο δημόσιος διάλογος μεταφέρθηκε στην τηλεόραση, δημιουργώντας μια "τηλεδημοκρατία" και επηρέασε και το μετέπειτα σκηνικό, υπογράμμισε ο κ. Στάγκος.

    Έρευνες αναδεικνύουν την έλλειψη εμπιστοσύνης του κόσμου, τόσο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όσο και στους θεσμούς, ενώ στρέφεται στην έμμεση πληροφόρηση από τα κοινωνικά μέσα, όπως το facebook και στη "δωρεάν είδηση". Όμως, "άλλο επαγγελματική δημοσιογραφία, η οποία διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες δεοντολογίας, και άλλο ένας λογαριασμός στο διαδίκτυο, που δημοσιοποιεί μια είδηση", τόνισε ο κ. Σίμος. Δυστυχώς, συνέχισε ο κ. Σίμος, ο κόσμος έχει εθιστεί στο "σκρολάρισμα", και να βλέπει τίτλους, χωρίς στην ουσία να διαβάζει.

    Η εκπαίδευση των πολιτών, ώστε να είναι εγγράμματοι στο νέο μιντιακό πλαίσιο, η αλλαγή του ειδησεογραφικού μοντέλου από την "εντυπωσιοθηρία" στην ουσιαστική δημοσιογραφία, η εκπαίδευση των δημοσιογράφων σε νέες τεχνικές αφήγησης, ο έλεγχος από τις Ενώσεις Συντακτών των επαγγελματιών, που αποκλίνουν από τον κώδικα δεοντολογίας και η βιωσιμότητα των ειδησεογραφικών οργανισμών αποτελούν κάποια βήματα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων, περιέγραψε ο κ. Παναγιώτου. Παρόλα αυτά, προβληματικό παραμένει το γεγονός ότι η διάψευση της ψευδούς είδησης δε θα δημοσιευθεί εξίσου, όπως η ίδια η ψευδής είδηση και οι εντυπώσεις παραμένουν.

    Ταυτόχρονα, υπάρχουν τεχνολογικά εργαλεία, όπως Chrome Extension News Ckeck, InVID-extension, TruthNest, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο των ειδήσεων, ενημέρωσε ο κ. Παναγιώτου.

    ΠΗΓΗ: ΑΠΕ - ΜΠΕ

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων