Πού οφείλεται το αλαλούμ με τις εξετάσεις οδήγησης

Τετάρτη, 21-Νοε-2018 07:33

Πού οφείλεται το αλαλούμ με τις εξετάσεις οδήγησης

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Τρεις φορές συνολικά, από το 2016, οι υποψήφιοι οδηγοί έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με "ομηρία”, καθώς οι εξεταστές  - υπάλληλοι των κατά τόπους Διευθύνσεων Μεταφορών, που συμμετέχουν στις πρακτικές εξετάσεις για τη χορήγηση των αδειών οδήγησης, απέχουν από την εργασία τους λόγω μη καταβολής του μηνιαίου εξεταστικού επιδόματος των 178 ευρώ.

Υπολογίζεται ότι 30.000 πολίτες αδυνατούν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης, ενώ 17.000 αιτήσεις ανανέωσης διπλωμάτων ηλικιωμένων άνω των 74 ετών εκκρεμούν, με το "πάγωμα” των εξετάσεων να προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις.

Όπως επισημαίνεται σε ερώτηση βουλευτών της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, το Δημόσιο χάνει έσοδα, καθώς υπολογίζεται ότι εισπράττει περίπου 43 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση, από τα παράβολα για τις εξετάσεις, το πλήγμα είναι σημαντικό και για τις σχολές οδήγησης, ενώ οι υποψήφιοι οδηγοί παρότι κατέβαλαν χρήματα δεν μπορούν να αποκτήσουν δίπλωμα. Το ζητούμενο είναι να αρθεί το αδιέξοδο, κάτι που μένει να φανεί εάν θα καταφέρει να πετύχει η επικείμενη κατάθεση στη Βουλή του σχεδίου νόμου για το νέο σύστημα εξέτασης υποψήφιων οδηγών.

Αναζητούν λύση

Η σημαντική καθυστέρηση της ψήφισης από τη Βουλή του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το οποίο αλλάζει άρδην το υφιστάμενο σύστημα εξέτασης είναι η βασική αιτία του αλαλούμ με τις εξετάσεις οδήγησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το εν λόγω νομοσχέδιο, που προβλέπει την εφαρμογή ενός αδιάβλητου ηλεκτρονικού συστήματος εξετάσεων, θα κατατιθόταν στη Βουλή  προς συζήτηση και ψήφιση έως την 1η Μαΐου, σύμφωνα με όσα διέρρεαν από το υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο, έξι μήνες μετά, σύμφωνα με όσα ανέφερε, πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, το σχέδιο νόμου οδεύει προς κατάθεση για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι εξεταστές κακώς απέχουν, καθώς "θα καλυφθούν στο σύνολό τους”.

Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει διατάξεις που θα προβλέπουν την αναδρομική καταβολή στους υπαλλήλους - εξεταστές από 1η Μαΐου 2018 της μηνιαίας αποζημίωσης. Ταυτόχρονα, θα προβλέπουν την παράταση έως τις 31 Δεκεμβρίου για την εκτέλεση του έργου της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών, μετά την λήξη του κανονικού ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπηρεσιών και πέραν του χρόνου που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση.

Σημειώνεται ότι το 2016 η ομηρία των υποψήφιων οδηγών είχε κρατήσει 41 ημέρες, με την Περιφέρεια Αττικής να κάνει, τότε, "για σειρά αλυσιδωτών συνεπειών που πλήττουν το δημόσιο συμφέρον και διαταράσσουν την οικονομική ζωή των συμπολιτών μας, οι οποίοι υφίστανται οικονομική και όχι μόνο ταλαιπωρία”.

Τι προβλέπει το νέο σύστημα εξετάσεων

Με βάση το σχέδιο νόμου, κάθε υποψήφιος οδηγός θα υποβάλλεται πρώτα σε θεωρητική εξέταση, εφόσον απαιτείται και μετά θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων.

Η δοκιμασία αυτή, θα διενεργείται σε δύο στάδια τα οποία διεξάγονται σε διαφορετικές ημέρες.

Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (ΠΟΡΕΙΑ) του υποψηφίου οδηγού και εφόσον ολοκληρώσει με επιτυχία το στάδιο αυτό, εξετάζεται στο δεύτερο στάδιο, προκειμένου να διενεργηθούν οι απαιτούμενες ειδικές δοκιμασίες.

Σε περίπτωση αποτυχίας του υποψηφίου οδηγού στο δεύτερο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, στην επανεξέταση, ο υποψήφιος επανεξετάζεται και στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς.

Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης διενεργείται από έναν εξεταστή. Κατά τη διενέργεια δοκιμασίας προσόντων δεν επιτρέπεται να παρίσταται εντός του οχήματος ο εκπαιδευτής.

Online εξετάσεις

Για τη διενέργεια δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, οι εκπαιδευτές παραχωρούν προσωρινά τη χρήση των οχημάτων και των μοτοσικλετών στην Περιφερειακή Ενότητα.

Σε περίπτωση που δεν τα παραχωρήσουν, οι υποψήφιοι των σχολών δεν μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις.

Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση με αποδεκτό και αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να επιτυγχάνεται αδιάλειπτη σύνδεση αυτού με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ως αυτό προσδιορίζεται από τον παρόντα νόμο.

Εντός του οχήματος πρέπει να τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο, που να απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης των μοτοσικλετών και να είναι διασυνδεδεμένη αδιάλειπτα με το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

Είναι υποχρεωτική η γραπτή ανακοίνωση σε ευδιάκριτο σημείο ότι ο χώρος του οχήματος βιντεοσκοπείται και η διαδικασία εξέτασης μεταδίδεται στο Κέντρο Ελέγχου.

Η θεωρητική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και αυτοκινήτων, μεταδίδεται σε πραγματικό χρόνο και καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.

Το καταγεγραμμένο υλικό περιέχει οπτικοακουστικό υλικό από τον χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων και από το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος.

Για το έργο δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς:

α) Από την ισχύ του παρόντος έως και ένα μήνα μετά την έκδοση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών, διενεργείται, ως εξής: α) Από έναν εξεταστή υποχρεωτικά μέσω κλήρωσης από τους υφιστάμενους εξεταστές.

β) Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιείται με την παρουσία εκπαιδευτή και εξεταστή εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του πρώτου σταδίου και με τον υποψήφιο οδηγό μόνο του εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του δευτέρου σταδίου χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή ή εξεταστή.

Ο εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών, ο οποίος παρίσταται στο εκπαιδευτικό όχημα κατά τη διενέργεια του πρώτου σταδίου εξέτασης υποψηφίου οδηγού και οδηγού, δεν επιτρέπεται να ανήκει στη σχολή οδήγησης που παρείχε στον υποψήφιο οδηγό μαθήματα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης.

γ) Τα δύο στάδια της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιούνται την ίδια μέρα και από τους ίδιους εξεταστές.

Οι ειδικές δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς διενεργούνται μέσα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή Πίστες Εκπαίδευσης και Εξέτασης Υποψηφίων Οδηγών όπου υπάρχουν ή σε οδούς που επιλέγονται κατάλληλα από τις οικείες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Στις ανωτέρω οδούς επιβάλλονται περιορισμοί ή απαγόρευση κυκλοφορίας των υπολοίπων οχημάτων κατά τη διάρκεια διενέργειας των ειδικών δοκιμασιών.

dimitris.delevegos@capital.gr