Σε εξέλιξη η πέμπτη διάσκεψη του ΣτΕ για τις τηλεοπτικές άδειες

Τετάρτη, 26-Οκτ-2016 08:20

Σε εξέλιξη η πέμπτη διάσκεψη του ΣτΕ για τις τηλεοπτικές άδειες

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 22:11

του Παναγιώτη Στάθη

Προς απόφαση φαίνεται πως οδεύει η πέμπτη διάσκεψη του ΣτΕ η οποία ξεκίνησε γύρω στις 17.45  και ύστερα από δυο ολιγόλεπτες διακοπές συνεχίζεται. 

'Οπως ανέφερε από νωρίς σήμερα το Capital.gr: Σε κρίση επί του θέματος των τηλεοπτικών αδειών αναμένεται – σύμφωνα με εκτιμήσεις- να καταλήξουν πιθανότατα σήμερα το βράδυ, στην πέμπτη κατά σειρά διάσκεψή τους οι δικαστές της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας.  

Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει από εκεί που σταμάτησε, δηλαδή τις τοποθετήσεις των συμβούλων επικρατείας υπέρ και κατά της συνταγματικότητας του νόμου Παππά. Όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά σύμφωνα με εκτιμήσεις δικαστικών κύκλων, καθώς οι ισορροπίες που καταγράφηκαν με το 16-9 επι του παραδεκτού των αιτήσεων, ουσιαστικά δεν σημαίνουν και πολλά πράγματα καθώς πλέον τίθενται θέματα ουσίας στο τραπέζι της διάσκεψης. 

Σενάριο πρώτο

Κεντρικό θέμα είναι η παράκαμψη του ΕΣΡ(Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης) και η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του στον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά.

Αν οι ανώτατοι δικαστικοί, που έχουν ήδη τοποθετηθεί και κατά τη χθεσινή Ολομέλεια για το επίμαχο θέμα, οδηγηθούν σε κρίση ότι είναι αντισυνταγματικός ο νόμος της κυβέρνησης, γιατί μόνον το ΕΣΡ είχε - κατά το σύνταγμα- την αρμοδιότητα για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών, τότε ο ισχύων νόμος θα αντιμετωπίσει προβλήματα εφαρμογής και θα πρέπει να υπάρξει διορθωτική νομοθετική πρωτοβουλία.

Σε αυτό συνηγορούν και δυο ακόμα αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ που συνιστούν νομολογία σύμφωνα με τις οποίες μόνο αρμόδιο για να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο είναι το ΕΣΡ. Και οι δυο αποφάσεις αφορούν στην ΕΡΤ και στη μια προήδρευε ο νυν πρόεδρος Νίκος Σακελλαρίου.

Εκτιμάται μάλιστα πως στο σκεπτικό μιας τέτοιας απόφασης θα υπάρχουν αναφορές και "πολιτικής διαχείρισης", δηλαδή θα αναφέρεται πιθανόν πως για τη μη συγκρότηση  του ΕΣΡ ευθύνεται το πολιτικό φάσμα που δεν συναίνεσε προς τούτο ενώ ενδέχεται να αναφέρεται πως έγιναν προσπάθειες από την κυβέρνηση να το συγκροτήσει αλλά απέβησαν άκαρπες και γι αυτό αναγκάστηκε ο υπουργός να πάρει τις αρμοδιότητες.

Σενάριο δεύτερο

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει πως το δικαστήριο θα προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα και ορίσει συγκεκριμένη προθεσμία εννέα μηνών) για την συγκρότηση του ΕΣΡ και την διοργάνωση του διαγωνισμού, τον οποίο όπως θα αναφέρει –πιθανόν – επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον (και ταμείο)  αλλά και η κατάσταση στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Πάντως, εκτιμήσεις δικαστικών πηγών, ανέφεραν, πως αν το σκεπτικό της απόφασης δίνει προθεσμία ολίγων μηνών για συγκρότηση του ΕΡΣ, πέραν των δυνατοτήτων πολιτικής διαχείρισης που ενδεχομένως θα δοθούν στην κυβέρνηση για την επιχειρηματολογία που θα αναπτύξει, η αντιπολίτευση, διά δικαστικής αποφάσεως πλέον, θα κληθεί να συναινέσει σε λύσεις συγκρότησης του ΕΡΣ εντός της προθεσμίας.

Σε τέτοια περίπτωση τον αριθμό των αδειών – το δεύτερο μείζον θέμα- πιθανότατα θα τον κρίνει και αυτόν το νέο ΕΣΡ. 
 
Σενάριο τρίτο

Το τρίτο σενάριο προβλέπει να κριθεί ο νόμος  συνταγματικός με την αναφορά πως η αδυναμία συγκρότησης του ΕΣΡ ελέω πολιτικής ασυνεννοησίας ήταν η αιτία που οι αρμοδιότητες πήγαν στον υπουργό. Αν συμβεί αυτό τότε το δικαστήριο μπορεί να θέσει  σε ψηφοφορία και για θέμα του αριθμού των τηλεοπτικών αδειών.

Ποιες αποφάσεις προσβάλλονται 

Όλοι οι τηλεοπτικοί  σταθμοί ζητούν να ακυρωθεί ο νόμος 4339/2015, και οι εξής αποφάσεις:
 
1. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 4297/2016 για την "μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας".

2. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 7230/2016 για την "μεταβίβαση αρμοδιότητας στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας για τη σύσταση Ειδικής Επιτροπής Ενστάσεων στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)".

3. Του γενικού γραμματέα Ενημερώσεως και Επικοινωνίας (Α. Π.7752/8.4.2016) με την οποία εγκρίνεται η διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού με σταθμισμένα κριτήρια για την παροχή ελεγκτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της διενέργειας της διαδικασίας αδειοδοτήσεως παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου σε εφαρμογή των άρθρων 5 παρ. 6 και 6 παρ. 5 ν. 4339/2015 και με την οποία καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν προσφορές.

4. Των υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας με αριθμό 7984/2016 για τον "καθορισμός τιμής εκκλήσεως για τις δημοπρατούμενες άδειες παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)".

5. Των υπουργών Εργασίας, Υποδομών και Επικρατείας με αριθμό 7577/2016 για τον καθορισμό  ελάχιστου αριθμού εργαζομένων πλήρους απασχόληση ανά ειδικότητα των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου.