Εισέπραξαν 4 εκατ. από τη διαφθορά το 2015- 27 το 2014
Τρίτη, 22-Μαρ-2016 08:20
του Παναγιώτη Στάθη
Δραματική μείωση των εσόδων από τα αποκαλούμενα "κλεμμένα" χρήματα, δηλαδή αυτά που θεωρούνται προϊόντα εγκληματικών ενεργειών, παρατηρείται εντός του 2015 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και παρά τις πομπώδεις δηλώσεις των τότε κυβερνητικών παραγόντων.
Σύμφωνα με έγγραφο που κατέθεσε την περασμένη βδομάδα στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, τα έσοδα του 2015, προερχόμενα από προϊόντα εγκληματικών ενεργειών κατά του Ελληνικού Δημοσίου, ανήλθαν μόλις σε 4.003.914,93 ευρώ, εκ των οποίων διατέθηκαν σε δράσεις εκπαίδευσης, έρευνας, υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης τα 3.470.000 ευρώ.
Στο ίδιο έγγραφο ο κ. Χουλιαράκης παραδέχεται ότι τα αντίστοιχα έσοδα το 2014 ήταν 26.809.826,71 ευρώ και διατέθηκε όλο την ίδια χρονιά σε ΑΕΙ, ΤΕΙ, νοσοκομεία, ΟΚΑΝΑ και για την στήριξη πολύτεκνων, υπερήλικων κλπ. Όλα αυτά στη σκιά των πομπωδών ανακοινώσεων στις αρχές του 2015 για "2,5 δισ. έσοδα από τη διαφθορά", κυρίως του τότε αρμόδιου υπουργού Παν. Νικολούδη, ο οποίος στη συνέχεια αντικαταστάθηκε.
"Παγωμένο" 1,5 δισ. ευρώ
Την ίδια στιγμή ίλιγγο προκαλεί το ποσό του περίπου 1,5 δισ. ευρώ που βρίσκεται δεσμευμένο και δεν μπορεί να αξιοποιηθεί εδώ και αρκετά χρόνια, μετά τις ανακριτικές αλλά και τις εισαγγελικές ενέργειες που αφορούν σε μεγάλες υποθέσεις ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, διαφθοράς, δωροδοκιών και απιστίας σε βάρος του ελληνικού δημοσίου. Εντύπωση μάλιστα προκαλεί το γεγονός ότι (χωρίς ευθύνη της νυν κυβέρνησης αλλά της προηγούμενης που τον ψήφισε) έμεινε στα χαρτιά ο νόμος 4312/2014. Με αυτόν που εφαρμόζεται και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ο κατηγορούμενος μπορεί σε όλα τα στάδια της ποινικής διαδικασίας να αναλαμβάνει μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, να επιστρέφει το ποσό της ζημίας που προκάλεσε και να μένει ακόμη και ατιμώρητος.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι τους τελευταίους μήνες δεν είναι λίγοι οι υπερασπιστές κατηγορούμενων που επικοινωνούν με την ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης και ζητούν να πληροφορηθούν γιατί δεν εφαρμόζεται ο προηγούμενος νόμος του 2014 (4312) για την ποινική συνδιαλλαγή και την απόδοση των δεσμευμένων στο δημόσιο, σημειώνοντας την διάθεση των κατηγορουμένων να έχουν μία ευνοϊκή ποινική μεταχείριση με την προϋπόθεση της επιστροφής των χρημάτων στα ταμεία. Απάντηση βέβαια δεν παίρνουν.
Νέα ρύθμιση
Έτσι προωθείται κατά πληροφορίες, νέα ρύθμιση με την οποία το ελληνικό δημόσιο καθίσταται θεματοφύλακας των δεσμευμένων χρηματικών ποσών, τα οποία θα κατατίθενται στο Παρακαταθηκών και Δανείων που θα είναι και ο θεματοφύλακας για την τυχόν υποχρέωση απόδοσης των χρημάτων. "Κατά τον χρόνο που το ελληνικό δημόσιο έχει στη διάθεσή του τα ανωτέρω χρήματα, δύναται να τα χρησιμοποιεί ελεύθερα” προβλέπει η επίμαχη διάταξη, γεγονός που σύμφωνα με στελέχη του Υπουργείου Δικαιοσύνης και της Γενικής Γραμματείας Καταπολέμησης της Διαφθοράς αναμένεται να δώσει "ανάσα” στα δημόσια ταμεία που διαρκώς στερεύουν. Οι διατάξεις του νέου νόμου είναι σύμφωνα με πληροφορίες έτοιμες και περιμένουν το "πράσινο φως" από την Τρόικα για να πάρουν στη συνέχεια τον δρόμο για τη βουλή.
Η διάταξη, προτείνεται να έχει εφαρμογή σε αδικήματα όπως το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, φοροδιαφυγή, απιστία στην υπηρεσία, παράβαση του νόμου περί πόθεν έσχες, αλλά και γενικότερα στα αδικήματα που αφορούν διαφθορά κρατικών αξιωματούχων. Αρκεί να υπάρχει η έγγραφη και ανέκκλητη συναίνεση του κατηγορουμένου ή του υπόπτου για την απόδοσή τους στο δημόσιο. Εάν τα ύποπτα ποσά είναι τοποθετημένα σε αμοιβαία κεφάλαια του εσωτερικού ή του εξωτερικού, τότε πάλι με την συναίνεση του κατηγορουμένου και μετά από εντολή του ανακριτή ή του εισαγγελέα αυτά μπορούν να ρευστοποιηθούν και να αποδοθούν προς πλήρη ή μερική ικανοποίηση των ζημιωθέντων. Η απόφαση γνωστοποιείται στις τράπεζες που διατηρούν δεσμευμένους τους λογαριασμούς και φυσικά στον κατηγορούμενο, ο οποίος δεν θα μπορεί να ασκήσει προσφυγή κατά της απόφασης για παρακατάθεση των χρημάτων.