Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 03-Αυγ-2020 00:06

    Τα "όπλα" της Ελλάδας στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της Ν.Α. Μεσογείου

    Ενέργεια: Τα 'όπλα' της Ελλάδας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Με όπλο τα µεγάλα ενεργειακα έργα και τη συνεργασία µε χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, η Ελλάδα θωρακιζει τα κυριαρχικά της δικαιώµατα απέναντι στις προκλήσεις της περιοχής και παράλληλα πρωταγωνιστεί στον ασφαλή εφοδιασµό της Ευρώπης µέσα απο πολλαπλές πηγές φυσικού αερίου.

    Η όξυνση της τουρκικής προκλητικότητας µε την εργαλειοποίηση του µεταναστευτικού και την παράνοµη γραµµή οριοθέτησης µε τη Λιβύη βρίσκει ηχηρή απάντηση µέσα από τις γεωστρατηγικής σηµασίας κινήσεις της Ελλάδας στον ενεργειακό και οικονοµικό τοµέα. 

    Η διακυβερνητική συµφωνία της 2ας Ιανουαρίου ανάµεσα σε Ελλάδα, Ισραήλ και Κύπρο για τον αγωγό µεταφοράς φυσικού αερίου EastMed, η πρόσφατη οριοθέτηση της ΑΟΖ µε την Ιταλία, καθώς και η δροµολόγηση των ενεργειακών έργων, του αγωγού TAP, του διασυνδετήριου αγωγού IGB, το FSRU Αλεξανδρούπολης και η επικείµενη αξιοποίηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας είναι κινήσεις στη διπλωµατική σκακιέρα που αναβαθµίζουν και ισχυροποιούν τον ρόλο της χώρας στην ευρύτερη περιοχή. 

    Πέραν αυτού, η ένταξη της Ελλάδας στο EastMed Gas Forum, όπου συµµετέχουν η Αίγυπτος, η Ιταλία, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Ιορδανία και η Παλαιστίνη, την τοποθετεί σε µια ευρύτερη ενεργειακή συµµαχία που ως σκοπό έχει την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή µέσα από την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. 

    Αξίζει να σηµειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε και σε ακόµα µία κίνηση, επιδιώκοντας να ενισχύσει τα µέσα που διαθέτει για την προώθηση των ενεργειακών της σχεδίων. Η µεταφορά της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων στην ΕΔΕΥ, η οποία είναι η αρµόδια εταιρεία για τη διαχείριση των δικαιωµάτων έρευνας κι εκµετάλλευσης υδρογονανθράκων, στήνει τις βάσεις για έναν φορέα ο οποίος θα µπορεί να συµµετέχει σε µεγάλα διεθνή projects.

    Ο αγωγός EastMed

    Την πολύ µεγάλη γεωστρατηγική σηµασία του EastMed ως έργου που αλλάζει το τοπίο για τις πηγές και οδεύσεις φυσικού αερίου για την Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη, αποτελώντας παράλληλα παράγοντα ενίσχυσης της στρατηγικής σχέσης της χώρας µε την Κύπρο και το Ισραήλ και έµπρακτη απάντηση στον αναθεωρητισµό και την προκλητικότητα της Τουρκίας, ανέδειξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στη διάρκεια της τοποθέτησής του στη Βουλή για την κύρωση της Διακυβερνητικής Συµφωνίας µεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ (που υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου στο Ζάππειο). 

    Ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για τη σηµαντικότερη διεθνή ενεργειακή σύµβαση της Ελλάδας. Μια σύµβαση που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. "Προετοιµαζόταν εδώ και πολλά χρόνια, εγώ έτρεξα τα τελευταία µέτρα", είπε χαρακτηριστικά, κάνοντας ειδική αναφορά στο έργο των προκατόχων του, κ. Γιάννη Μανιάτη και Γιώργου Σταθάκη. Απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για την παρουσία της Ιταλίας στον τίτλο της σύµβασης (αν και δεν υπέγραψε τη συµφωνία του Ζαππείου), ο ΥΠΕΝ υπογράµµισε ότι η Ρώµη συµµετείχε σε όλη τη διαπραγµάτευση και έχει κρατήσει το δικαίωµα να υπογράψει στον πρόσφορο γι’ αυτή χρόνο. "Θεωρούµε ότι το ζήτηµα θα λήξει θετικά, κρατάµε, ωστόσο, ανοιχτές όλες τις επιλογές για την τελική όδευση του αγωγού, όπως και το ενδεχόµενο συµµετοχής άλλων χωρών, όπως η Αίγυπτος".

    Αναφερόµενος στην πρόοδο του έργου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η Συµφωνία δηµιουργεί το πλαίσιο συνεργασίας που θα επιτρέψει την ταχεία υλοποίηση του έργου σε ρυθµιστικό και αδειοδοτικό επίπεδο, συµπεριλαµβανοµένης της συνεργασίας για τη χρηµατοδοτική στήριξη από την Ε.Ε. "Ήδη τα πράγµατα κινούνται, όχι σε επίπεδο έκθεσης ιδεών, αλλά σε επίπεδο εργασιών", είπε χαρακτηριστικά, αναλύοντας τα βασικότερα ορόσηµα:

    - Το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε µε την αδειοδοτική διαδικασία στις αρχές Μαρτίου και προσδοκάται ότι σύντοµα θα ολοκληρωθεί η ανάλογη διαδικασία και για την Κύπρο.

    - Ο φορέας υλοποίησης του έργου, IGI Poseidon (κοινοπραξία ΔΕΠΑ-Edison), εισέπραξε τα 13,8 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 34,5 εκατ. ευρώ που έχουν δεσµευθεί από την Ε.Ε. για τη χρηµατοδότηση της τελικής µελέτης σκοπιµότητας (FEED), συνολικού κόστους 69 εκατ. ευρώ.

    - Η ΔΕΠΑ (παρά τη διάσπασή της σε ΔΕΠΑ Διεθνών και την επερχόµενη ενσωµάτωσή της ως θυγατρικής της ΕΔΕΥ) έχει δεσµεύσει τα απαραίτητα κονδύλια που απαιτούνται για τη χρηµατοδότηση της δικής της συµµετοχής στη µελέτη, ύψους 16 εκατ. ευρώ. Η σχετική απόφαση θα εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των µετόχων τις επόµενες ηµέρες.

    - Πρόσφατα η IGI Poseidon, που ελέγχεται εξ ηµισείας από τη ΔΕΠΑ και την Edison, προχώρησε σε ανοιχτή πρόσκληση µέσω διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου µε στόχο την προεπιλογή των δύο υποψήφιων αναδόχων για τον σχεδιασµό, προµήθεια, κατασκευή, µεταφορά, εγκατάσταση και αρχική θέση σε λειτουργία των τεσσάρων υπεράκτιων τµηµάτων του αγωγού, µήκους 1.470 χλµ.
    Όσον αφορά τη βιωσιµότητα του έργου, που συναρτάται µε αποφάσεις του Ισραήλ και της Κύπρου για ποσότητες που θα δεσµευθούν από υφιστάµενα και δυνητικά κοιτάσµατα φυσικού αερίου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι δεν πρόκειται για ελληνικές αποφάσεις, αλλά δήλωσε βέβαιος για τη δέσµευση και των δύο χωρών στη σύµβαση. "Όσοι µιλάνε για τη συγκυρία (σ.σ. των χαµηλών τιµών πετρελαίου) µιλάνε για την παρούσα κατάσταση. Δεν ανατρέπονται τα πάντα για τους υδρογονάνθρακες σε βάθος χρόνου".

    Ο IGB

    Η ΔΕΠΑ παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα µεγάλα διεθνή ενεργειακά επενδυτικά σχέδια. 

    Τον περασµένο Οκτώβριο υπογράφηκε η διακρατική συµφωνία στη Σόφια για την έναρξη κατασκευής του Ελληνοβουλγαρικού Διασυνδετηρίου Αγωγού (IGB), που αναπτύσσεται µε ευθύνη της εταιρείας ICGB AD, στην οποία η ΔΕΠΑ µετέχει µε ποσοστό 25%. 

    Το έργο αναµένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο του 2021, µε αρχική δυναµικότητα 3 δισ. κυβικά µέτρα αερίου. Σε πρώτη φάση οι ποσότητες θα προέρχονται από τον αγωγό TAP, ο οποίος αναµένεται να λειτουργήσει το 2020, µεταφέροντας αζερικό αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές και στον οποίο η ΔΕΠΑ έχει δεσµεύσει χωρητικότητα ύψους 1 δισ. κ.µ. Στην ουσία, µε τον αγωγό IGB, η εταιρεία πρόκειται να τροφοδοτήσει τη βουλγαρική αγορά µε φυσικό αέριο από την Κασπία, "σπάζοντας" για πρώτη φορά το ρωσικό µονοπώλιο στη γειτονική χώρα. 

    Το FSRU Αλεξανδρούπολης

    Ακόµα µία σηµαντική εξέλιξη ήρθε µε το δ.σ. της ΔΕΠΑ να εγκρίνει τη συµµετοχή µε 20% της Επιχείρησης στο µετοχικό κεφάλαιο της Gastrade Α.Ε., της εταιρείας που έχει αναλάβει την υλοποίηση του Τερµατικού Σταθµού LNG Βόρειας Ελλάδας, στην Αλεξανδρούπολη.

    Ο Σταθµός είναι συµπληρωµατικός του IGB και αποτελείται από την FSRU (πλωτή µονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG), µε αποθηκευτική ικανότητα LNG έως και 170.000 κυβ. µέτρα και δυναµικότητα αεριοποίησης 22,7 εκατ. κ.µ. ηµερησίως (8,3 δισ. κ.µ. ετησίως), η οποία θα αγκυροβοληθεί 10 χλµ. ανοιχτά της παράκτιας περιοχής της Αλεξανδρούπολης, καθώς και από ένα σύστηµα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών συνολικού µήκους 28 χλµ.

    Το στίγµα της διεθνούς παρουσίας της εταιρείας συµπληρώνουν, επίσης, η ενεργειακή σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας µέσω του αγωγού IGI Poseidon, αλλά και το πρόγραµµα "CYnergy" για τη δηµιουργία εφοδιαστικής αλυσίδας φυσικού αερίου στην Κύπρο, µια πρωτοβουλία που "σπάει" την ενεργειακή αποµόνωση της χώρας.

    Εκτός, φυσικά, από τη συµµετοχή της σε διεθνή projects, βαρόµετρο για την εταιρεία αποτελούν οι µακροχρόνιες συµβάσεις µε τη ρωσική Gazprom, την τουρκική BOTAS, την αλγερινή Sonatrach, την IGSC (Αζερµπαϊτζάν), µέσω του αγωγού ΤΑΡ, αλλά και οι ανταγωνιστικές αγορές LNG από την παγκόσµια αγορά spot.

    Ο TAP

    Στις 20 Μαΐου ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP AG) ξεκίνησε, στο πλαίσιο της θέσης του σε δοκιµαστική λειτουργία (commissioning), την εισαγωγή φυσικού αερίου και στο τελευταίο τµήµα του αγωγού στην Ελλάδα, από την Π.Ε. Σερρών έως την Ιεροπηγή Καστοριάς και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. 

    Η εισαγωγή αερίου και στα 550 χλµ. του ελληνικού τµήµατος του αγωγού, διαδικασία που ξεκίνησε τον Νοέµβριο του 2019, συνιστά σηµαντικό ορόσηµο στον δρόµο για την ολοκλήρωση του έργου. Κατά τη διαδικασία του commissioning ελέγχεται ότι η υποδοµή είναι ασφαλής και έτοιµη για λειτουργία, σύµφωνα µε τα εθνικά και διεθνή πρότυπα. Καθ’ όλη τη διάρκεια του commissioning και µετέπειτα, στη φάση εµπορικής λειτουργίας του αγωγού, εφαρµόζονται σύγχρονες µέθοδοι 24ωρης παρακολούθησης και πραγµατοποιούνται έλεγχοι για τη διατήρηση της ακεραιότητας και ασφάλειάς του.

    Ο αγωγός TAP θα µεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασµα Shah Deniz II του αζερικού τµήµατος της Κασπίας Θάλασσας προς την Ευρώπη. Ο µήκους περίπου 878 χλµ. αγωγός συνδέεται µε τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη νότιo Ιταλία.

    Οι πρώτες παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη µέσω του ΤΑΡ θα ξεκινήσουν στα τέλη του 2020.

    Η όδευση του TAP µπορεί να διευκολύνει την προµήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω µεταφορά αερίου της Κασπίας στις ευρύτερες ευρωπαϊκές αγορές.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ