Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 20-Οκτ-2020 10:29

    Πώς η ΕΕ μπορεί να στηρίξει καθαρές εκλογές σε Μολδαβία και Γεωργία

    Πώς η ΕΕ μπορεί να στηρίξει καθαρές εκλογές σε Μολδαβία και Γεωργία
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Andrew Wilson

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρισκόταν σε μεγάλο βαθμό στο περιθώριο όταν το καθεστώς της Λευκορωσίας νόθευσε τις προεδρικές εκλογές του 2020, αλλά οι επικείμενες εκλογές σε Γεωργία και Μολδαβία αποτελούν μια διαφορετική πρόκληση.

    Η ΕΕ θα πρέπει να κάνει χρήση της σημαντικής της μόχλευσης στη Γεωργία και στη Μολδαβία για να αντιμετωπίσει το εκτεταμένο ρεπερόριο των εκλογικών βρώμικων κόλπων, των κυβερνώντων κομμάτων.

    Η Ένωση θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που δημιουργήθηκαν από την κρίση του κορονοϊού, ιδίως τη δυσκολία του να διεξάγει μεγάλης κλίμακας αποστολές παρακολούθησης.

    Η ΕΕ θα χρειαστεί επίσης να προσαρμοστεί στη χρήση -από τα κυβερνώντα κόμματα- της βοήθειας που δίνεται για την πανδημία, για πολιτικούς σκοπούς, και τις προσπάθειες των κομμάτων αυτών να αποτρέψουν τους πολίτες από το εξωτερικό να ψηφίσουν.

    Ο εκλογές μπορεί να έχουν τεράστιες συνέπειες πέραν της μεταβίβασης ή της νομιμοποίησης της εξουσίας. Η εκλογική απάτη στη Λευκορωσία τον Αύγουστο του 2020, προκάλεσε τις μεγαλύτερες διαδηλώσεις στην ιστορία της χώρας. Τελικά, οι διαδηλώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε ένα εντελώς νέο πολιτικό σύστημα και έννοια εθνικής ταυτότητας. Ο πρόεδρος Aleksandr Lukashenka μπορεί να διατηρήσει την εξουσία θυσιάζοντας την εθνική κυριαρχία στη Ρωσία, με τεράστιες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στην ευημερία όλων των γειτόνων της Λευκορωσίας. Σε κάθε περίπτωση, η Λευκορωσία δεν θα είναι η ίδια ξανά. Και ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν ήταν σε θέση να διαμορφώσει την πορεία των γεγονότων στη Λευκορωσία, θα μπορούσε να διαδραματίσει έναν πιο σημαντικό ρόλο στις επικείμενες εκλογές στη Μολδαβία και στη Γεωργία.

    Άλλες δυνάμεις στην περιοχή μπορεί να αντλήσουν διδάγματα από τη Λευκορωσία για τους κινδύνους της μαζικής απάτης. Το δημοψήφισμα στη Ρωσία για τη συνταγματική αλλαγή τον Ιούνιο και τον Ιούλιο επίσης, φάνηκε να χαρακτηρίζεται από τεράστιο αριθμό ψευδών ειδήσεων -αλλά αυτό έγινε πριν από τις εξελίξεις στη Λευκορωσία. Οι ρωσικές αρχές ανακοίνωσαν ότι το "ναι” έλαβε το 77,9% των ψήφων με προσέλευση του 68% των ψηφοφόρων, ενώ ανεξάρτητοι υπολογισμοί τοποθετούν το "ναι” στο 65% αλλά με την προσέλευση στο 42%-45%. Στη Λευκορωσία, μια παράλληλη καταμέτρηση των ψήφων έδωσε στον Lukashenka μόλις το 40,5% και στην ηγέτη της αντιπολίτευσης Sviatlana Tsikhanouskaya το 47,9%, σε πλήρη αντίθεση με τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώθηκαν για 80,1% και 10,1% αντιστοίχως. Το Κρεμλίνο ίσως πρέπει να σκεφθεί προσεκτικά για το πώς θα διαχειριστεί τον επόμενο κύκλο των εκλογών -για τη Δούμα το 2021 και για την προεδρία του 2024. Το "διαχειριστεί”, είναι η λέξη κλειδί. Αυτές οι εκλογικές διαδικασίες θα περιλαμβάνουν απάτη, αλλά το καθεστώς θα την κρύψει καλύτερα, διασφαλίζοντας ότι υπάρχει ένα ρόστερ νέων κομμάτων και υποψηφίων, που θα πάρουν μέρος των ψήφων διαμαρτυρίας.

    Η ΕΕ θα πρέπει να αντλήσει διαφορετικά μαθήματα. Η Ένωση μπορεί να βρισκόταν στο περιθώριο στη διάρκεια των εκλογών του Αυγούστου στη Λευκορωσία, αλλά έχει μεγαλύτερη μόχλευση για να αποτρέψει μια τέτοια δραστηριότητα στις επικείμενες εκλογές στη Γεωργία και στη Μολδαβία, δύο χώρες της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης, με τις οποίες έχει μια πολύ πιο στενή σχέση. Αντιθέτως, δεδομένης αυτής της επιρροής, οι εκλογές θα είναι μια πιο άμεση δοκιμασία για την αξιοπιστία της ΕΕ -και επίσης για την ικανότητα της να εστιάζει σε περισσότερες από μια χώρες στη γειτονιά από μια, ιδίως δεδομένου ότι οι διαδηλώσεις και οι ενέργειες καταστολής στη Λευκορωσία κάθε άλλο παρά έχουν τελειώσει.

    Οι επόμενες κοινοβουλευτικές εκλογές της Γεωργίας είναι προγραμματισμένες για τις 31 Οκτωβρίου. Είναι ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς οι συνταγματικές αλλαγές το 2017 και το 2018 έχουν δώσει στο κοινοβούλιο πολύ μεγαλύτερες εξουσίες από ό,τι είχε στο παρελθόν: ο επόμενος πρόεδρος θα επιλέγει από ένα εκλογικό σώμα. Στο μεταξύ, η Μολδαβία έχει προγραμματισμένες προεδρικές εκλογές για την 1η Νοεμβρίου -και ίσως διεξάγει και πρόωρες κοινοβουλευτικές, δεδομένου ότι η κυβέρνηση ελέγχει μόλις 51 από τις 10 έδρες και ότι ο ολιγάρχης Vladimir Plahotniuc εργάζεται ενεργά για να υπονομεύσει αυτή την πλειοψηφία. Σύμφωνα με τη νομοθεσία στη Μολδαβία, ο νέος πρόεδρος μπορεί να διαλύσει τη Βουλή εάν ο πρωθυπουργός παραιτηθεί και υπάρξουν δύο αποτυχημένες προσπάθειες να βρεθεί διάδοχος.

    Η ΕΕ, οι ΗΠΑ και το συμβούλιο της Ευρώπης διαμεσολάβησαν τον Μάρτιο του 2020 για μια συμφωνία μεταξύ των γεωργιανών κομμάτων σε ένα νέο εκλογικό σύστημα, μια ρύθμιση που παρέχει ένα μοντέλο αποφασιστικής επιρροής της ΕΕ -αν και η συμφωνία κάθε άλλο παρά σταθερή είναι. Το γεγονός ότι η κοινή γνώμη και στη Μολδαβία και στη Γεωργία είναι περισσότερο φιλοευρωπαϊκή από ό,τι φιλορωσική, περιορίζει τις επιλογές των ντόπιων πολιτικών (ακόμη και αν έχει διακυμάνσεις). Σύμφωνα με τις έρευνες που διεξήγε η ΕΕ στις αρχές του έτους, το 63% των Μολδαβών εμπιστεύεται την ΕΕ, ενώ μόλις το 33% των Μολδαβών εμπιστεύεται την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση. Και το 49% των Γεωργιανών έχουν θετική εικόνα για την ΕΕ, ενώ μόλις το 7% έχει αρνητική εικόνα. Ακόμη και οο Plahotniuc, ο οποίος βρίσκεται τώρα εξόριστος στις ΗΠΑ, έχει προσπαθήσει να κερδίσει ξανά επιρροή, παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως την καλύτερη ελπίδα της Μολδαβίας για να ξεκινήσει εκ νέου μια πιοο αξιόπιστη φιλοευρωπαϊκή πορεία.

    Επομένως, η ΕΕ δεν θα είναι τόσο περιθωριακή στη Γεωργία και στη Μολδαβία όσο ήταν στη Λευκορωσία. Παρόλα αυτά, υπάρχει πιθανότητα οι τοπικές ελίτ να εκμεταλλευτούν την πανδημία για να κρύψουν ή να δικαιολογήσουν την απάτη, όπως με την καταστολή των ψηφοφόρων. Η κρίση καθιστά δύσκολο για τη διεθνή κοινότητα να παρακολουθήσει τις εκλογές με έναν μεγάλο αριθμό παρατηρητών επί τόπου. Οι Μολδαβοί και Γεωργιανοί πολίτες στο εξωτερικό μπορεί να βρίσκουν δύσκολο το να γυρίσουν στην πατρίδα τους ή να ψηφίσουν στις χώρες που διαμένουν. Αλλά η ΕΕ μπορεί να ξεπεράσει την απειλή του κορονοϊού, εάν κάνει προσεκτικό σχεδιασμό.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.ecfr.eu/publications/summary/lessons_from_belarus_how_eu_can_support_clean_elections_in_moldova_georgia

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ