Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 18-Φεβ-2020 13:33

    Πώς η Ευρώπη μπορεί να ανταποκριθεί στην πρόκληση της ΑΙ

    Πώς η Ευρώπη μπορεί να ανταποκριθεί στην πρόκληση της ΑΙ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ulrike Esther Franke

    Σύμφωνα με τον Kai-Fu-Li, πρώην πρόεδρο της Google China, η Ευρώπη έχει μικρές πιθανότητες να κερδίσει ακόμη και το χάλκινο μετάλλιο στον παγκόσμιο αγώνα για την ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ). Αν και αυτό ακούγεται σαν μια σκληρή κριτική,  φαίνεται να υπάρχει ευρεία συμφωνία μεταξύ αναλυτών, σχολιαστών και φορέων χάραξης πολιτικής, ότι η Ευρώπη χάνει το τρένο της τεχνολογικής καινοτομίας γενικότερα, και της ΑΙ ειδικότερα. Η υπερβολική ρύθμιση, ένα επιχειρηματικό περιβάλλον ακατάλληλο για νεοσύστατες επιχειρήσεις, απουσία επενδύσεων -ο κατάλογος με τα παράπονα είναι μακρύς. Αλλά ενώ αυτές οι ανησυχίες δεν είναι εντελώς αβάσιμες, αποτελούν κάτι σαν αυτό-μαστίγωμα. "Στους Ευρωπαίους αρέσει να λένε στους εαυτούς τους πόσο πίσω βρίσκονται”, δήλωσε ένας συμμετέχων σε workshop του ECFR για την ΑΙ στην Ευρώπη. Η Ευρώπη, εξετάζοντας την από κοντά, δεν αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα εμπόδια στο να αξιοποιήσει την ΑΙ -και, όλο και περισσότερο, τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και τα κράτη-μέλη της αναλαμβάνουν την πρόκληση.

    Από αυτή την άποψη, το 2019 ήταν ένα κρίσιμο έτος. Πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συνέταξαν στρατηγικές για το πώς θα υποστηριχθεί η ανάπτυξη της ΑΙ και θα αξιοποιήσουν τα οφέλη της για τις χώρες τους. Από την Σουηδία στη Γαλλία, την Εσθονία και την Ιταλία, οι κυβερνήσεις δημοσίευσαν τις εθνικές τους στρατηγικές ΑΙ οι ποιες συζήτησαν τις προκλήσεις που σχετίζονται με την έρευνα, το ιδιωτικό απόρρητο, την απασχόληση και τη δημόσια εκπαίδευση. Αν και οι εθνικές προτεραιότητες αποκλίνουν σε κάποια σημεία, υπάρχει ευρεία συμφωνία στην Ευρώπη ότι η ΑΙ θα είναι μία από τις καθοριστικές τεχνολογικές εξελίξεις στο μέλλον -μία που καμιά ευρωπαϊκή χώρα δεν θα αντέξει οικονομικά να χάσει. Αντιστοίχως, τα κράτη έχουν βρει αρκετές νέες χρηματοδοτικές ροές, και δημιούργησαν εξειδικευμένες ομάδες και ομάδες εργασίας, για να βοηθήσουν με την προσπάθεια.

    Η ΕΕ έχει διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο σε αυτό, δημοσιεύοντας μια Στρατηγική για την ΑΙ το 2018 και ένα Συντονισμένο σχέδιο για την ΑΙ στις αρχές του 2019. Στο τελευταίο, η ΕΕ ενθαρρύνει τα κράτη-μέλη να ασχοληθούν με το ζήτημα περισσότερο και να διατυπώσουν στρατηγικές, ενώ παράλληλα στοχεύει να διασφαλίσει ότι εργάζονται από κοινού. Είναι σημαντικό ότι η ΕΕ έχει εντοπίσει ως πρωταρχικό focus την αξιόπιστη και ηθική ΑΙ. Επιπλέον, η Ursula von der Leyen έχει δηλώσει ότι με την ίδια ως πρόεδρο, η Κομισιόν θα είναι "γεωπολιτική”, θα εργάζεται προς την αύξηση της ευρωπαϊκής κυριαρχίας σε διάφορους τομείς. Η Κομισιόν της von der Leyen θα εστιάσει συγκεκριμένα στην ενίσχυση της "τεχνολογικής κυριαρχίας της Ευρώπης”, όπως το θέτει στην επιστολή της αποστολής του Επιτρόπου για την εσωτερική αγορά.

    Οι βασικές προκλήσεις του 2020 θα είναι για τα κράτη-μέλη να κάνουν πράξη την ρητορική τους και η ΕΕ να εναρμονίσει τις διάφορες εθνικές προσεγγίσεις, ως εκ τούτου μετατρέποντας τις δηλώσεις πρόθεσης για διεθνή συνεργασία, σε πραγματικά projects. Τα σχέδια της ΕΕ να γίνει ένας παγκόσμιος ηγέτης στην ηθική ΑΙ, θα είναι δύσκολο να υλοποιηθούν. Είναι πιθανό ότι η στιγμή που η συζήτηση υπερβεί τις δηλώσεις, θα γίνει πιο δύσκολο να συναφθούν συμφωνίες μεταξύ διαφορετικών ευρωπαϊκών κρατών. Μπορεί κανείς να περιμένει ότι αυτό θα συμβεί αναφορικά με τα σχέδια της Επιτρόπου για την Ψηφιακή πολιτική, Margrethe Vestager, για αυξημένη ρύθμιση των (κυρίως αμερικανικών) τεχνολογικών επιχειρήσεων. Τα προηγούμενα μέτρα της ΕΕ όπως ο γενικός κανονισμός για την προστασία των δεδομένων (GDPR) έδειξαν ότι η ΕΕ μπορεί να έχει παγκόσμια εμβέλεια -αλλά επίσης έδειξαν πώς οι πολιτικές με καλές προθέσεις θα μπορούσαν να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες, καθώς το GDPR ωφέλησε τις μεγάλες -αμερικανικές- εταιρείες. Θα υπάρξουν σχεδόν σίγουρα έντονες συζητήσεις για άλλα ζητήματα στην Ευρώπη.

    τέλος, σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει κίνδυνος να εμφανιστεί εθνικισμός της ΑΙ -που σημαίνει ότι, εξαιτίας των ανησυχιών για διαφύλαξη των εθνικών πρωταθλητών, τα κράτη θα μπορούσαν να υιοθετήσουν μέτρα προστατευτισμού. Η ΕΕ θα χρειαστεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις ανησυχίες.

    Άλλη μία πρόκληση αφορά στις νέες τεχνολογίες στον στρατιωτικό τομέα. Αρχικά, η ευρωπαϊκή συζήτηση για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις ένοπλες δυνάμεις, ήταν σιωπηρή σε σχέση με αυτή που διεξάγεται στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Οι εμπλεκόμενοι φορείς στην Ευρώπη, όπως φαίνεται, ανησυχούν ότι οι έντονες δημόσιες εκστρατείες εναντίον των "δολοφόνων ρομπότς” (θανατηφόρα αυτόνομα συστήματα όπλων), θα μπορούσαν να έχουν αρνητική επίδραση στην εικόνα τους εάν συζητούσαν δημοσίως την χρήση της ΑΙ για στρατιωτικούς σκοπούς. Ωστόσο, καθώς περνούσε το 2019 και οι εργασίες σε ευρωπαϊκά κοινά αμυντικά projects όπως η Μόνιμη Δομημένη Συνεργασία (PESCO) και το Ευρωπαϊκό Αμυντικό Ταμείο έγιναν πιο συγκεκριμένες, θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει μια όλο και περισσότερο αυξανόμενη προθυμία στην Ευρώπη να ασχοληθεί κάπως πιο ανοιχτά με το θέμα του πώς θα χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη στον στρατό, πέραν της αυτονομίας. Η τάση αυτή ήταν εμφανής όχι μόνο μεταξύ των πολιτικών αλλά επίσης μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων και των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Η Ευρώπη ήδη έχει βιομηχανικές ικανότητες σε αυτόν τον τομέα, καθώς και μια σειρά έργων για ανάπτυξη σε διάφορα κράτη-μέλη. Ορισμένα από τα 34 projects της PESCO περιλαμβάνουν επίσης στοιχεία τεχνητής νοημοσύνης.

    Το 2020 τέτοια projects θα χρειαστεί να προχωρήσουν πέρα από την φάση καθορισμού, το οποίο σημαίνει ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επενδύσουν σε αυτά. Αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο δημόσιο ενδιαφέρον για το ζήτημα -και πιθανώς σε νέες διαμαρτυρίες.

    Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://www.ecfr.eu/article/commentary_out_of_the_slow_lane_how_europe_can_meet_the_challenge_of_ai

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ