Guardian: Παραπλανητικό πάνω από το 20% των βίντεο που εμφανίζονται στο YouTube
Κυριακή, 28-Δεκ-2025 14:55
Πάνω από το 20% των βίντεο που εμφανίζει ο αλγόριθμος του YouTube σε νέους χρήστες είναι "παραπλανητικά" - καθώς αφορούν περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας που έχει δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη και έχει σχεδιαστεί για να συγκεντρώνει προβολές, αναφέρει έρευνα που δημοσιεύεται στη Guardian.
Η βρετανική εταιρεία επεξεργασίας βίντεο Kapwing διεξήγαγε έρευνα σε 15.000 από τα πιο δημοφιλή κανάλια YouTube στον κόσμο - και τα οποία περιλαμβάνουν τα 100 κορυφαία κανάλια σε κάθε χώρα. Διαπίστωσε λοιπόν ότι 278 από αυτά περιέχουν μόνο παραπλανητικά περιεχόμενα τεχνητής νοημοσύνης.
Το σύνολο αυτών των παραπλανητικών βίντεο έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 63 δισεκατομμύρια προβολές και 221 εκατομμύρια συνδρομητές, αποδίδοντας ετήσια έσοδα περίπου 117 εκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο.
Οι ερευνητές δημιούργησαν επίσης έναν νέο λογαριασμό YouTube και διαπίστωσαν ότι 104 από τα πρώτα 500 βίντεο που προτάθηκαν στη ροή τους περιλάμβαναν παραπλανητικό περιεχόμενο που έχει φτιαχτεί με τεχνητή νοημοσύνη. Το ένα τρίτο των 500 βίντεο ήταν "brainrot", μια κατηγορία που περιλαμβάνει τόσο το ΑΙ slop όσα και τα άλλα περιεχόμενα χαμηλής ποιότητας που έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για να κερδίσουν την προσοχή.
Τα ευρήματα δίνουν μια συνοπτική εικόνα μιας ταχέως αναπτυσσόμενης βιομηχανίας που κατακλύζει τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης - από το X μέχρι το Meta και το YouTube - και ορίζει μια νέα εποχή για το περιεχόμενο: αποκομμένο από κάθε πλαίσιο, εθιστικό και διεθνούς εμβέλειας.
Μια ανάλυση του Guardian νωρίτερα φέτος είχε διαπιστώσει ότι σχεδόν το 10% των ταχύτερα αναπτυσσόμενων καναλιών του YouTube αφορούσαν βίντεο φτιαγμένα με τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία και συγκέντρωναν εκατομμύρια προβολές παρά τις προσπάθειες της πλατφόρμας να περιορίσει το "μη αυθεντικό περιεχόμενο".
Τα κανάλια που βρήκε η Kapwing έχουν παγκόσμια διανομή και τα βλέπουν σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα στην Ισπανία, 20 εκατομμύρια άνθρωποι, ή σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας, ακολουθούν τα δημοφιλή κανάλια τεχνητής νοημοσύνης. Τα κανάλια τεχνητής νοημοσύνης έχουν επίσης 18 εκατομμύρια ακόλουθους στην Αίγυπτο, 14,5 εκατομμύρια στις ΗΠΑ και 13,5 εκατομμύρια στη Βραζιλία.
Το Bandar Apna Dost, το κανάλι με τις περισσότερες προβολές στη μελέτη, έχει την έδρα του στην Ινδία και έχει 2,4 δισεκατομμύρια προβολές. Παρουσιάζει τις περιπέτειες μιας ανθρωπόμορφης μαϊμούς και ενός μυώδη ήρωα που μοιάζει με τον Απίστευτο Χαλκ, ο οποίος πολεμά δαίμονες και ταξιδεύει με ένα ελικόπτερο φτιαγμένο από ντομάτες. Η Kapwing εκτίμησε ότι το κανάλι μπορεί να κερδίζει έως και 4,25 εκατομμύρια δολάρια. Ο ιδιοκτήτης του δεν απάντησε σε ερώτημα της Guardian.
Ο Rohini Lakshané, ερευνητής τεχνολογίας και ψηφιακών δικαιωμάτων, δήλωσε ότι η δημοτικότητα του Bandar Apna Dost πιθανότατα πηγάζει από τον παραλογισμό του, τα υπερ-αρσενικά του μοτίβα και το γεγονός ότι δεν έχει πλοκή, γεγονός που το καθιστά προσβάσιμο σε νέους θεατές.
Το Pouty Frenchie, με έδρα τη Σιγκαπούρη, έχει 2 δισεκατομμύρια προβολές και φαίνεται να στοχεύει ειδικής τα παιδιά. Καταγράφει τις περιπέτειες ενός γαλλικού μπουλντόγκ - που οδηγεί σε ένα δάσος με γλυκά, τρώει κρυστάλλινο σούσι - οι οποίες πολλές φορές συνοδεύονται με ήχο από παιδικά γέλια. Η Kapwing εκτιμά ότι κερδίζει σχεδόν 4 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Το Cuentos Facinantes, με έδρα τις ΗΠΑ, φαίνεται επίσης να στοχεύει παιδιά με ιστορίες κινουμένων σχεδίων και έχει 6,65 εκατομμύρια συνδρομητές - και αποτελεί το κανάλι με τους περισσότερους συνδρομητές στη μελέτη.
Εν τω μεταξύ, το The AI World, με έδρα το Πακιστάν, περιέχει μικρού μήκους ταινίες καταστροφικών πλημμυρών στο Πακιστάν, δημιουργημένες από τεχνητή νοημοσύνη, με τίτλους όπως Poor People, Poor Family και Flood Kitchen. Πολλά από αυτά τα βίντεο συνοδεύονται από ένα soundtrack που ονομάζεται Relaxing Rain, Thunder & Lightning Ambience for Sleep. Το ίδιο το κανάλι έχει 1,3 δισεκατομμύρια προβολές.
Είναι δύσκολο να εκτιμήσει κανείς την επιρροή αυτών των καναλιών σε σύγκριση με την τεράστια θάλασσα περιεχομένου που υπάρχει ήδη στο YouTube. Η πλατφόρμα δεν δημοσιεύει πληροφορίες για το πόσες προβολές έχει ετησίως ή πόσες από αυτές προέρχονται από περιεχόμενο τεχνητής νοημοσύνης.
Αλλά πίσω από αυτές τις παράξενες σκηνές από δάση καραμελών και καταστροφές βρίσκεται μια ημι-δομημένη, αναπτυσσόμενη βιομηχανία ανθρώπων που προσπαθούν να βρουν νέους τρόπους για να δημιουργήσουν έσοδα από τις πιο ισχυρές πλατφόρμες του κόσμου χρησιμοποιώντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης.
"Υπάρχει πλήθος κόσμου στο Telegram, το WhatsApp, το Discord και σε φόρουμ μηνυμάτων που ανταλλάσσουν συμβουλές και ιδέες και πουλάνε μαθήματα για το πώς να φτιάχνεις σκουπίδια που θα είναι αρκετά ελκυστικά για να κερδίζεις χρήματα", δήλωσε ο Max Read, δημοσιογράφος που έχει γράψει εκτενώς για τα σκουπίδια της τεχνητής νοημοσύνης.
"Έχουν αυτό που αποκαλούν εξειδικευμένες αγορές. Μία που παρατήρησα πρόσφατα είναι τα βίντεο τεχνητής νοημοσύνης με τις χύτρες ταχύτητας που εκρήγνυνται".
Ενώ οι δημιουργοί προϊόντων τεχνητής νοημοσύνης βρίσκονται παντού, ο Read είπε ότι οι περισσότεροι προέρχονται από αγγλόφωνες χώρες με σχετικά ισχυρή σύνδεση στο διαδίκτυο, όπου ο μέσος μισθός είναι μικρότερος από το ποσό που μπορούν να κερδίσουν στο YouTube.
"Είναι κυρίως χώρες μεσαίου εισοδήματος όπως η Ουκρανία, η Ινδία η Κένυα, η Νιγηρία, η Βραζιλία, το Βιετνάμ. Μέρη με σχετική ελευθερία πρόσβασης στο διαδίκτυο για ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης", είπε.
Πηγή: Guardian