Όριο ταχύτητας για τους...πεζούς θεσπίζει η Σλοβακία

Τετάρτη, 29-Οκτ-2025 14:07

Όριο ταχύτητας για τους...πεζούς θεσπίζει η Σλοβακία

Η Σλοβακία θεσπίζει για πρώτη φορά "όριο ταχύτητας" για τους πεζούς, οι οποίοι θα πρέπει πλέον να περπατούν με ταχύτητα που να μην ξεπερνά τα 6 χιλιόμετρα/ώρα μέσα στην πόλη.

Ειδικότερα, το σλοβακικό κοινοβούλιο ενέκρινε το απόγευμα της Τρίτης τροπολογία στον κώδικα κυκλοφορίας που ορίζει ως μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα πεζοδρόμια στις αστικές περιοχές τα 6 χλμ/ώρα.

Το όριο ισχύει για τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τα άτομα με πατίνια και τους οδηγούς σκούτερ και ηλεκτρικών σκούτερ -οι οποίοι επιτρέπεται να κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια- και αποσκοπεί στην αποφυγή ατυχημάτων, όπως μεταδίδει το Politico.

"Ο κύριος στόχος είναι να αυξηθεί η ασφάλεια στα πεζοδρόμια λόγω του αυξανόμενου αριθμού των συγκρούσεων με αναβάτες σκούτερ", δήλωσε ο συντάκτης της τροπολογίας, Λιούμπομιρ Βάζνυ, από το κόμμα του πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίτσο, το οποίο συμμετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό.

Η τροπολογία αυτή θα είναι επίσης χρήσιμη για την απόδειξη των παραβάσεων, ανέφερε ο νομοθέτης, "ιδίως σε περιπτώσεις όπου είναι απαραίτητο να προσδιοριστεί αντικειμενικά αν κινούνταν με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που θεωρείται κατάλληλη σε περιοχές που προορίζονται κυρίως για πεζούς".

Αν και ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026, οι υποστηρικτές του δεν έχουν διευκρινίσει δημοσίως πώς σκοπεύουν να τον εφαρμόσουν.

Η μέση ταχύτητα βαδίσματος κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 4 και 5 χλμ/ώρα. Ωστόσο, το British Heart Foundation αναφέρει ότι ένας ρυθμός 6,4 χιλιομέτρων την ώρα θεωρείται μέτριος για κάποιον σε εξαιρετική φυσική κατάσταση.

Η αντιπολίτευση επέκρινε το νόμο και ακόμη και το υπουργείο Εσωτερικών της Σλοβακίας δήλωσε ότι θα ήταν πιο σωστό να απαγορευτεί η κυκλοφορία των ηλεκτρονικών σκούτερ στα πεζοδρόμια παρά να επιβληθεί ένα γενικό όριο ταχύτητας.

Ο Μάρτιν Πεκάρ του φιλελεύθερου κόμματος της αντιπολίτευσης Progressive Slovakia δήλωσε ότι οι πεζοί αντιμετωπίζουν κίνδυνο από τα αυτοκίνητα και όχι από τους ποδηλάτες ή τα σκούτερ και ότι η τροπολογία τιμωρεί τις πιο "πράσινες" μεταφορές.

"Αν θέλουμε λιγότερα ατυχήματα, χρειαζόμαστε περισσότερους ασφαλείς ποδηλατόδρομους, όχι παράλογα όρια που είναι φυσικά αδύνατο να τηρηθούν", είπε. "Με την αναφερόμενη ταχύτητα, ένας ποδηλάτης δύσκολα θα μπορεί να κρατήσει την ισορροπία του", πρόσθεσε.