Η Κίνα κυριαρχεί απόλυτα στα νέα ναυπηγικά συμβόλαια containerships
Τρίτη, 28-Οκτ-2025 07:31
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Σκεπτικισμό προκαλεί στα δυτικά ναυπηγικά κέντρα η τελευταία έκθεση της Alphaliner, σύμφωνα με την οποία η Κίνα κατέχει το 73,7% της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας στα containerships. Από το συνολικό βιβλίο παραγγελιών που ξεπερνά τα 10 εκατομμύρια TEU, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν αναλάβει την κατασκευή 7,36 εκατομμυρίων TEU, επιβεβαιώνοντας την απόλυτη κυριαρχία τους σε έναν κλάδο στρατηγικής σημασίας για το διεθνές εμπόριο.
Ακολουθούν οι νοτιοκορεατικές ναυπηγικές μονάδες με μερίδιο 20,4% (2,04 εκατ. TEU), ενώ τα ιαπωνικά ναυπηγεία διατηρούν ένα περιορισμένο 4,3% (430.000 TEU). Εκτός της τριάδας Κίνας–Κορέας–Ιαπωνίας, μόλις 29 νέα πλοία βρίσκονται υπό ναυπήγηση σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο, αριθμός που δείχνει την πλήρη περιθωριοποίηση της Δύσης.
Η εικόνα αυτή συνιστά δραματική μεταστροφή αν συγκριθεί με τη σημερινή σύνθεση του ενεργού στόλου. Από τα 32,7 εκατομμύρια TEU της παγκόσμιας χωρητικότητας, το 50,1% έχει ναυπηγηθεί σε κορεατικά ναυπηγεία, το 29,4% στην Κίνα και το 9,9% στην Ιαπωνία. Με άλλα λόγια, μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία, η Κίνα έχει περάσει από τη δεύτερη θέση στην απόλυτη πρωτοκαθεδρία, εκτοπίζοντας σταδιακά τη Νότια Κορέα από τον κορυφαίο ρόλο που διατηρούσε για δεκαετίες.
Η ανάδυση της Κίνας δεν είναι τυχαία. Συνδυάζει κρατική υποστήριξη, μαζική παραγωγική ικανότητα, χαμηλό κόστος και στρατηγικό σχεδιασμό για τη ναυπηγική της βιομηχανία. Τα κινεζικά ναυπηγεία, όπως η Yangzijiang Shipbuilding και η Hudong–Zhonghua, έχουν εξελιχθεί σε τεχνολογικά προηγμένα κέντρα, ικανά να ανταγωνιστούν σε ποιότητα και ταχύτητα κατασκευής τους παραδοσιακούς κορεατικούς ομίλους.
Η Ουάσιγκτον έχει ήδη αντιδράσει, κατηγορώντας το Πεκίνο για στρεβλώσεις στην αγορά ναυπηγήσεων, επιβάλλοντας πρόσθετα τέλη στα πλοία κινεζικής κατασκευής που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια από τις 14 Οκτωβρίου. Η αμερικανική κυβέρνηση επιχειρεί να φρενάρει την κινεζική επέκταση, ωστόσο οι αριθμοί δείχνουν ότι το μερίδιο της Κίνας δύσκολα θα υποχωρήσει.
Πέρα από την Ασία, η εικόνα είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Από τα 29 νέα containerships που ναυπηγούνται εκτός των "μεγάλων τριών", τα 16 κατασκευάζονται στην Ταϊβάν, τα 4 στην Τουρκία και μόλις 3 στις ΗΠΑ.
Όπως επισημαίνει η Alphaliner, οι παραγγελίες αυτές εξηγούνται από ειδικές συνθήκες. Στην Τουρκία πρόκειται για πλοία που κατασκευάζονται από ναυπηγεία-θυγατρικές των ίδιων των πλοιοκτητών, ενώ στις ΗΠΑ τα νέα σκάφη εξυπηρετούν αποκλειστικά γραμμές εσωτερικού (Hawaii, Alaska, Puerto Rico) και υπάγονται στον Jones Act, που επιβάλλει τη χρήση αμερικανικής ναυπήγησης για εγχώριες μεταφορές.