Οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά των ενεργειακών κολοσσών της Ρωσίας προκαλούν κραδασμούς στην κινεζική πετρελαϊκή βιομηχανία

Πέμπτη, 23-Οκτ-2025 08:08

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά των ενεργειακών κολοσσών της Ρωσίας προκαλούν κραδασμούς στην κινεζική πετρελαϊκή βιομηχανία

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά των ενεργειακών κολοσσών της Ρωσίας προκαλούν κραδασμούς στην καρδιά της κινεζικής πετρελαϊκής βιομηχανίας, όπου τόσο οι κρατικές, όσο και οι ιδιωτικές εταιρείες διύλισης αντιμετωπίζουν αυξημένη πίεση να διατηρήσουν τον εφοδιασμό, αποφεύγοντας παράλληλα τις κυρώσεις.

Έως και το 20% των εισαγωγών αργού πετρελαίου της Κίνας -περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους- προέρχεται από τη Ρωσία, καθιστώντας τη μία από τις κύριες πηγές πετρελαίου της χώρας για την παραγωγή προϊόντων όπως ντίζελ, βενζίνη και πλαστικά. 

Η προσθήκη των εταιρειών Rosneft και Lukoil στη μαύρη λίστα της κυβέρνησης Τραμπ είναι η τελευταία από μια σειρά μέτρων που έχουν λάβει οι ΗΠΑ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο εναντίον των αγοραστών ρωσικού αργού πετρελαίου, καθώς και της συμβολής τους στα ταμεία της Μόσχας και στις πολεμικές της προσπάθειες στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την αμερικανική κυβέρνηση, οι συναλλαγές που αφορούν τις δύο εταιρείες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 21 Νοεμβρίου, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Ο κίνδυνος για την Κίνα και την Ινδία, τους μεγαλύτερους πελάτες της Ρωσίας, έγκειται στις συναλλαγές τους με τις υπό κυρώσεις οντότητες, οι οποίες μπορούν να εκθέσουν τις εταιρείες σε καταστροφικές δευτερεύουσες κυρώσεις. Αυτές περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό από τα δυτικά τραπεζικά συστήματα και την πρόσβαση σε δολάρια, ή τον αποκλεισμό από τους δυτικούς παραγωγούς, εμπόρους, μεταφορείς και ασφαλιστές που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των παγκόσμιων αγορών εμπορευμάτων. 

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί ο ρόλος που διαδραματίζουν οι δυτικές εταιρείες ως επενδυτές και φορείς εκμετάλλευσης σε σημαντικές πετρελαιοπαραγωγικές περιοχές, όπως η Μέση Ανατολή και η Αφρική, σύμφωνα με τους εμπόρους. Οι κινεζικές και ινδικές εταιρείες που επιλέγουν να συνεχίσουν να συνεργάζονται με εταιρείες που έχουν υποβληθεί σε κυρώσεις κινδυνεύουν να περιθωριοποιηθούν ή να αποκοπούν από μεγάλο αριθμό έργων.

Εάν επιλέξουν να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις, θα χάσουν την πρόσβαση σε προμήθειες πετρελαίου με μεγάλη έκπτωση, οι οποίες έχουν συμβάλει στη διατήρηση των ενεργειακών δαπανών σε χαμηλά επίπεδα για τη βιομηχανία και τους καταναλωτές. Επιπλέον, οι αγοραστές εκτός Κίνας και Ινδίας αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις στην Lukoil, η οποία συμμετέχει στο έργο Basrah του Ιράκ και στο Caspian Pipeline Consortium στην Κεντρική Ασία.

Οι κινήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου την περασμένη εβδομάδα να βάλει στη μαύρη λίστα τις εταιρείες Rosneft και Lukoil, καθώς και την κινεζική Shandong Yulong Petrochemical Co. για τις εισαγωγές της από τη Ρωσία, είχαν ήδη θέσει τους εμπόρους σε εγρήγορση. Από τότε, οι δυτικές εταιρείες έχουν γίνει επιφυλακτικές όσον αφορά τον εφοδιασμό της ιδιωτικής εταιρείας διύλισης. Άλλες πρόσφατες κυρώσεις των ΗΠΑ έχουν στοχεύσει μεγάλα κινεζικά λιμάνια, όπως το Rizhao και το Dongjiakou, που αποτελούν βασικούς διαύλους για το ρωσικό και το ιρανικό πετρέλαιο.

"Κλειδί" η σύμβαση της Rosneft με την China National Petroleum Corp.

Κεντρικό ρόλο στο τεράστιο εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Κίνας παίζει η μακροπρόθεσμη σύμβαση μεταξύ της Rosneft και της κρατικής China National Petroleum Corp., η οποία περιλαμβάνει αγορές αργού ESPO μέσω αγωγών προς διυλιστήρια χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα στην περιοχή Daqing του βορρά. Σύμφωνα με εμπόρους, τα εργοστάσια εκεί βασίζονται κυρίως σε ρωσική πρώτη ύλη, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτα σε τυχόν διαταραχές. 

Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν αυτές οι ροές αγωγών -περίπου 800.000 βαρέλια την ημέρα- θα επηρεαστούν από τις κυρώσεις λόγω της διακυβερνητικής φύσης του έργου. Η CNPC δεν απάντησε αμέσως σε ένα email με το οποίο ζητήθηκε σχόλιο. Οι τηλεφωνικές κλήσεις προς την εταιρεία επίσης έμειναν αναπάντητες.

Η Rosneft και η Lukoil συγκαταλέγονται επίσης μεταξύ των εταιρειών που εξάγουν ESPO από το ανατολικό λιμάνι της Ρωσίας Kozmino προς τα ιδιωτικά διυλιστήρια που συγκεντρώνονται στην επαρχία Shandong και κατά μήκος της ακτής.

Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Kpler, οι δύο εταιρείες παρείχαν συνολικά περίπου το ένα τέταρτο των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας προς την Κίνα πέρυσι.