Σε κλίμα αβεβαιότητας η ναυτιλιακή αγορά καθώς η Κίνα ανταποδίδει τα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ
Παρασκευή, 10-Οκτ-2025 17:49
Ορισμένα πλοία με προορισμό την Κίνα που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και άλλα εμπορεύματα στον μεγαλύτερο καταναλωτή της Ασίας αντιμετωπίζουν ακυρώσεις μετά την επιβολή αντιποίνων από το Πεκίνο σε αμερικανικά πλοία, προκαλώντας αναταραχές στον παγκόσμιο τομέα της εφοδιαστικής.
Μια χούφτα πετρελαιοφόρα πλοία είχαν προσωρινές κρατήσεις για την παράδοση φορτίων σε κινεζικούς λιμένες που ακυρώθηκαν την Παρασκευή, σύμφωνα με αρκετούς αξιωματούχους που εμπλέκονται στην αγορά και ζήτησαν να μην κατονομαστεθούν καθώς συζητούσαν ιδιωτικές πληροφορίες, μετά την ανακοίνωση του μεγαλύτερου εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο ότι θα επιβάλει τέλη στα αμερικανικά πλοία, όπως μεταδίδει το Bloomberg. Τα έξοδα ναύλωσης για τα πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων που μεταφέρουν άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα επίσης αυξήθηκαν μετά την ανακοίνωση.
Αναλυτικά τα τέλη που θα επιβληθούν
Η Κίνα ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα επιβάλει τέλη στα αμερικανικά πλοία ως αντίποινα για παρόμοια μέτρα που πρόκειται να επιβάλει η κυβέρνηση Τραμπ την επόμενη εβδομάδα με στόχο την τόνωση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Τα τέλη αυτά θα ξεκινούν από 400 γιουάν (56 δολάρια) ανά τόνο, που μεταφράζεται σε περίπου 6,2 εκατ. δολάρια επιπλέον τέλη για ένα γιγαντιαίο υπερωκεάνιο ανά επίσκεψη σε λιμάνι, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg.
Οι επιβαρύνσεις σε τέτοια πλοία, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου, απειλούν να προσθέσουν ένα σημαντικό κόστος σε ένα βασικό παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου.
Η εξέλιξη αυτή συνέβαλε στην αύξηση των ήδη ραγδαία αυξανόμενων συμβολαίων παραγώγων μεταφοράς φορτίων, τα οποία έχουν σημειώσει άνοδο σχεδόν 25% για τα δρομολόγια από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα από την Πέμπτη το πρωί, σύμφωνα με άτομα που ασχολούνται με την αγορά. Τα έσοδα των δεξαμενόπλοιων άρχισαν να αυξάνονται μετά την επιβολή κυρώσεων από τις ΗΠΑ σε έναν μεγάλο κινεζικό τερματικό σταθμό πετρελαίου την προηγούμενη ημέρα.
Οι επιβαρύνσεις τίθενται σε ισχύ από τις 14 Οκτωβρίου, αντανακλώντας εκείνες που εφαρμόζει η Ουάσιγκτον στα κινεζικά πλοία, και θα αυξάνονται κάθε χρόνο, τριπλασιαζόμενες σχεδόν έως τον Απρίλιο του 2028.
Ενώ πολλοί από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης πετρελαιοφόρων στον κόσμο εδρεύουν εκτός των ΗΠΑ, αρκετοί είναι εισηγμένοι στις ΗΠΑ και έχουν σημαντικούς μετόχους από τις ΗΠΑ.
Εάν αμερικανικές οντότητες κατέχουν άμεσα ή έμμεσα το 25% ή περισσότερο του μετοχικού κεφαλαίου σε όρους δικαιωμάτων ψήφου ή θέσεων στο διοικητικό συμβούλιο των εταιρειών που εκμεταλλεύονται πλοία, θα θεωρούνται αμερικανικές. Τα πλοία θεωρούνται επίσης αμερικανικά εάν φέρουν την αμερικανική σημαία ή έχουν κατασκευαστεί στην Αμερική.