Νέο μεσοπρόθεσμο μέχρι και το 2029 με αναθεωρήσεις σε ΑΕΠ - ελλείμματα - χρέος

Σάββατο, 27-Σεπ-2025 12:00

Νέο μεσοπρόθεσμο μέχρι και το 2029 με αναθεωρήσεις σε ΑΕΠ - ελλείμματα - χρέος

Του Τάσου Δασόπουλου 

Υψηλότερη ανάπτυξη, για την περίοδο μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης και χαμηλότερο χρέος, αναμένεται να περιλαμβάνει το αναθεωρημένο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό και διαρθρωτικό σχέδιο 2026 -2029 που αναμένεται να καταθέσει το ΥΠΕΘΟ μαζί με τον προϋπολογισμό του επόμενου χρόνου.

Το "κλείσιμο" του 2025 και οι παρεμβάσεις με δημοσιονομικό κόστος (δηλαδή οι ελαφρύνσεις που έχουν ανακοινωθεί ήδη για το 2026 και αυτές που σχεδιάζεται να προστεθούν την άνοιξη θα είναι το πρώτο κεφάλαιο που θέλουν να εξετάσουν με λεπτομέρεια στα στελέχη της Commission τα οποία θα α αξιολογήσουν την οικονομία με βάση το Ευρωπαϊκό εξάμηνο. 

Ως γνωστό, οι οροφές των δαπανών, για το 4ετές μεσοπρόθεσμο σχέδιο 2025-2028 δεν μπορούν να αλλάξουν. Το αναθεωρημένο, μεσοπρόθεσμο που θα φτάσει ως το 2029, θα συνεχίσει να προβλέπει αύξηση των δαπανών 4,5% για φέτος (όσο και στο αναθεωρημένο μεσοπρόθεσμο του Απριλίου), 3,6% για το 2026 3,1% για το 2027 και 3% για το 2028. Η ελληνική πλευρά θα πρέπει να πείσει ότι η μείωση καθαρών πρωτογενών δαπανών κατά 2,6% το 2024 (έναντι πρόβλεψη για αύξηση δαπανών κατά 2,6%), αφήνει περιθώρια για νέα μέτρα τον επόμενο χρόνο ως και 800 εκ ευρώ, αν η οικονομία υπεραποδόσει και το 2025, όπως αναμένει το ΥΠΕΘΟ Σε ότι αφορά το 2029, το οποίο θα είναι το νέο έτος για ελληνικό πολυετές πρόγραμμα, η Επιτροπή θα πρέπει να πειστεί για ένα ποσοστό αύξησης στο 3%. 

Η ανάπτυξη 

Η βασική αλλαγή και παράλληλα, άτυπη δέσμευση από το ΥΠΕΘΟ στο νέο μεσοπρόθεσμο, θα είναι ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να συγκλίνει με την Ευρώπη και το 2029 με ρυθμό ανάπτυξη σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Συγκεκριμένα το νέο τετραετές πρόγραμμα, δεν θα αποδέχεται τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών, οι για υποχώρηση της ανάπτυξης μετά το 2026 στο 1,8% το 2027. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι μετά το 2026, θα συνεχιστεί η θετική επίδραση των έργων που χρηματοδοτεί σήμερα το ΤΑΑ (ειδικά οι ιδιωτικές επενδύεις ύψους 9 δις ευρώ), ενώ η Ελλάδα θα ευεργετηθεί με επιπλέον 8 δις από τα ενεργειακά ταμεία της ΕΕ. Επίσης θα επισημανθεί και η μόνιμη αύξηση του εθνικού ΠΔΕ κατά 500 εκ ευρώ.

Με άλλα λόγια συνέχιση της υψηλής ανάπτυξης θα έχει την βάση του ότι οι επενδύσεις - ειδικά οι δημόσιες - δεν θα υποχωρήσουν όσο αναμένεται, μετά το τέλος του ΤΑΑ αφού σε μεγάλο βαθμό οι κοινοτικοί πόροι που θα χαθούν, έχουν αναπληρωθεί κατά 70% από νέα χρηματοδοτικά εργαλεία Στην επιχειρηματολογία της Ελλάδας, θα υπάρχει και η μόνιμη θετική επίπτωση που θα έχει η ολοκλήρωση βασικών μεταρρυθμίσεων με χρήματα του ΤΑΑ. Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμάται ότι η ανάπτυξη μπορεί να είναι πάνω από 2% για την τετραετία 2026 -2029.

Το χρέος 

Στο ίδιο κείμενο, θα δηλώνεται η προσήλωση της Κυβέρνησης, στην ταχεία αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, αλλά και ως καθαρό υπόλοιπο έστω και με αργά βήματα. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να υποχωρήσει φέτος στο 147,3% του ΑΕΠ για να βρεθεί οριακά κάτω από το 120% του ΑΕΠ το 2029 καταγράφοντας σωρευτική μείωση περίπου 29 % του ΑΕΠ την πενταετία 2025-2029. Προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η Ελλάδα να πετύχει στο να παράγει τα χρόνια αυτά πρωτογενές πλεόνασμα 3,3% του σε μέση ετήσια βάση.

Οι αμυντικές δαπάνες 

Παράλληλα, με βασικό δημοσιονομικά μεγέθη, το αναθεωρημένο μεσοπρόθεσμο αναμένεται να ξεκαθαρίζει το τοπία για την αύξηση των ελληνικών αμυντικών δαπανών, μέχρι τουλάχιστον το 2029. Τούτο διότι, στην γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενεργοποίηση της εθνικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, αναφέρονται ότι ενδέχεται η αύξηση των αμυντικών δαπανών να είναι μεγαλύτερη λόγω της επέκταση του ελληνικού εξοπλιστικού προγράμματος με τις αγορές υλικού προϋπολογισμού 25 δις ευρώ μέχρι και το 2032. Στο αναθεωρημένο μεσοπρόθεσμό, θα έχουμε την ευκαιρία να αναφέρουμε ως ποσά τις αμυντικές δαπάνες για τα επόμενα χρόνια με μεγαλύτερη ακρίβεια.