Σε πορεία ανάκαμψης το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Κίνας Yangzijiang μετά τα αμερικανικά λιμενικά τέλη
Πέμπτη, 25-Σεπ-2025 07:30
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Τα κινεζικά ναυπηγεία Yangzijiang, τα μεγαλύτερα ιδιωτικά ναυπηγία της χώρας, φαίνεται να έχουν ξεπεράσει το σοκ που προκάλεσαν οι νέες αμερικανικές εμπορικές πολιτικές και ειδικά το πρόσθετο κόστος για κινεζικά πλοία στα λιμάνια των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με ανάλυση της HSBC, η μετοχή της εταιρείας όχι μόνο κάλυψε τις απώλειες που σημείωσε νωρίτερα μέσα στο 2025, αλλά παρουσιάζει και ανοδικές προοπτικές.
Η έκθεση του Parash Jain, επικεφαλής ερευνών μεταφορών και logistics της HSBC, υπογραμμίζει ότι η αγορά έδειξε εμπιστοσύνη χάρη στις θετικές προοπτικές κερδοφορίας και στις νέες παραγγελίες πλοίων.
Όπως σημειώνεται, "η μετοχή έχει ανακτήσει όλες τις απώλειες μετά το sell-off που προκάλεσαν οι αποφάσεις του USTR, καθώς οι επενδυτές ενθαρρύνθηκαν από τη σταθερή εικόνα περιθωρίων και τη δραστηριότητα στα συμβόλαια".
Όπως είναι ήδη γνωστό τον Απρίλιο 2025, το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) εισήγαγε νέο καθεστώς τελών για κινεζικά πλοία που καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια.
Το μέτρο περιλαμβάνει χρεώσεις με βάση την ολική χωρητικότητα (net tonnage) και προβλέπει σταδιακή αύξηση έως το 2028. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική ενίσχυσης της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας και περιορισμού της κινεζικής κυριαρχίας στη ναυτιλία.
Παρά τις πιέσεις αυτές, η HSBC διατηρεί σύσταση "Αγορά" για τη μετοχή της Yangzijiang, ανεβάζοντας την τιμή-στόχο από τα 3,30 στα 3,80 δολάρια Σιγκαπούρης.
Η έκθεση εξηγεί ότι τα κέρδη της Yangzijiang ενισχύονται από την εκτέλεση πιο επικερδών παραγγελιών, τις χαμηλές τιμές χάλυβα λόγω αδύναμης ζήτησης στην Κίνα και τις βελτιώσεις σε κόστη και λειτουργία.
Επιπλέον, η εταιρεία εξασφάλισε σημαντικές νέες παραγγελίες. Στις 29 Αυγούστου υπέγραψε για 22 πλοία αξίας 920 εκατ. δολαρίων, ανεβάζοντας τον συνολικό όγκο συμβολαίων για το 2025 στα 36 πλοία ή 1,46 δισ. δολάρια.
Παρά τις ανησυχίες στην αρχή του έτους, η παγκόσμια ναυπηγική δεν βίωσε την κατακόρυφη πτώση που πολλοί ανέμεναν. Η HSBC σημειώνει ότι η ζήτηση για μικρότερα containerships, ειδικά στα τροφοδοτικά δρομολόγια (feeder vessels), παραμένει αυξημένη. Ταυτόχρονα, υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης σε ξηρό φορτίο και δεξαμενόπλοια, καθώς τα υφιστάμενα πλοία σε αυτούς τους στόλους γερνούν.
Η μετοχή της Yangzijiang εξακολουθεί να διαπραγματεύεται με σημαντική "έκπτωση" σε σχέση με τους κορεάτες ανταγωνιστές της, παρά το ότι εμφανίζει καλύτερα περιθώρια κερδοφορίας.
Η ανάλυση καταλήγει ότι η εταιρεία βρίσκεται σε ισχυρή θέση, σε μια περίοδο όπου η ναυπηγική βιομηχανία παγκοσμίως αντιμετωπίζει πιέσεις από γεωπολιτικές εντάσεις, νέους κανονισμούς και διαφορετικές περιφερειακές ανάγκες.
Τα αμερικανικά μέτρα του Απριλίου θεωρούνται ηπιότερα από τις αρχικές προτάσεις, ενώ παρέχουν και διέξοδο απαλλαγής από τα τέλη για όποιους ναυτιλιακούς ομίλους δεσμευτούν να παραγγείλουν πλοία σε αμερικανικά ναυπηγεία.