Επίδειξη δύναμης από την COSCO: 100 νέα πλοία μήνυμα προς τις ΗΠΑ
Σάββατο, 13-Σεπ-2025 08:00
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η COSCO, ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας, ανακοίνωσε φιλόδοξο σχέδιο για την προσθήκη 100 νέων πλοίων διαφόρων τύπων έως το 2028, σε μια κίνηση που ερμηνεύεται ως σαφής στρατηγική επίδειξη ισχύος. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει σε παραγγελίες 42 bulk carriers, με παραδόσεις να ξεκινούν από το 2026.
Το πλάνο καλύπτει bulk carriers, δεξαμενόπλοια, πλοία βαρέων φορτίων και multipurpose vessels, ενώ μεγάλο μέρος του νέου στόλου θα είναι έτοιμο για χρήση μεθανόλης και αμμωνίας. Η πλειονότητα θα ναυπηγηθεί σε κινεζικά ναυπηγεία, ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο της Κίνας ως κέντρου ναυπηγικής βιομηχανίας.
Η COSCO δεν περιορίζεται σε επιχειρηματική μεγέθυνση, αλλά ακολουθεί στρατηγικό σχεδιασμό που συνδέεται με τον έλεγχο κρίσιμων θαλάσσιων οδών και εφοδιαστικών αλυσίδων. Η επένδυση έρχεται σε περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών εντάσεων με τις ΗΠΑ, οι οποίες προσπαθούν να περιορίσουν την κινεζική επιρροή στις μεταφορές.
Με παρουσία σε κομβικά λιμάνια της Μεσογείου και της Βόρειας Ευρώπης, η COSCO επιδιώκει να ενισχύσει τον ρόλο της ως παγκόσμιου παρόχου θαλάσσιων μεταφορών.
Η επιλογή dual-fuel τεχνολογίας στα νέα πλοία δείχνει ότι η COSCO προετοιμάζεται για την εποχή χαμηλών εκπομπών, ενώ ταυτόχρονα επενδύει σε ναυπηγεία της Κίνας, εξασφαλίζοντας πλήρη έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ψηφιακά συστήματα διαχείρισης στόλου, βελτιστοποίηση κατανάλωσης καυσίμου και υποδομές υποστήριξης "πράσινων” καυσίμων εντάσσονται στον σχεδιασμό.
Η χρηματοδότηση βασίζεται σε leasing και μακροχρόνιες ναυλώσεις, μειώνοντας την άμεση κεφαλαιακή έκθεση της εταιρείας. Η COSCO, με στόλο που υπερβαίνει τα 1.400 πλοία, επιδιώκει να επεκτείνει τη θέση της σε bulk και project cargo, διατηρώντας ταυτόχρονα σταθερή ρευστότητα.
Το πρόγραμμα των 100 πλοίων δεν είναι απλώς επένδυση στον εμπορικό στόλο· είναι εργαλείο γεωπολιτικής ισχύος. Η Κίνα χρησιμοποιεί την COSCO ως βραχίονα άσκησης πίεσης στη Δύση, εξασφαλίζοντας πρόσβαση και έλεγχο σε βασικούς κόμβους του παγκόσμιου εμπορίου.
Η COSCO διαχειρίζεται ή κατέχει μερίδια σε περισσότερα από 50 λιμάνια διεθνώς, από την Αμβέρσα και τον Πειραιά μέχρι τα terminals της Νότιας Αμερικής και της Αφρικής, δημιουργώντας ένα άτυπο παγκόσμιο δίκτυο κινεζικής ναυτιλιακής κυριαρχίας.
Η Ουάσιγκτον έχει αναγνωρίσει τη ναυτιλία ως νέο πεδίο στρατηγικού ανταγωνισμού, καθώς η κινεζική επιρροή στις αλυσίδες εφοδιασμού περιορίζει την ευελιξία των δυτικών χωρών σε περιόδους κρίσης. Η αύξηση του στόλου της COSCO, ειδικά σε bulk carriers και δεξαμενόπλοια, σημαίνει ότι η Κίνα αποκτά μεγαλύτερο έλεγχο στην παγκόσμια ροή πρώτων υλών και ενέργειας, μειώνοντας την αποτελεσματικότητα πιθανών δυτικών κυρώσεων.
Η επένδυση εντάσσεται στη λογική του Belt and Road Initiative (BRI), όπου η ναυτιλία δεν είναι απλώς υποστηρικτικός κρίκος, αλλά κεντρικό στοιχείο στρατηγικής ισχύος. Η Κίνα χρησιμοποιεί την COSCO για να "δέσει" εμπορικά την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική, δημιουργώντας δομές εξάρτησης που δυσκολεύουν οποιαδήποτε απόπειρα γεωπολιτικού αποκλεισμού της.
Σύμφωνα με το αφήγημα της Ουάσιγκτον, η κινεζική παρουσία σε κρίσιμα λιμάνια όπως ο Πειραιάς, το Ρότερνταμ και η Χάβρη εγείρει ζητήματα ασφάλειας και οικονομικής κυριαρχίας στην Ευρώπη.
Οι ΗΠΑ έχουν ήδη ξεκινήσει μια προσπάθεια δημιουργίας εναλλακτικών αλυσίδων εφοδιασμού, αλλά η κλίμακα της επένδυσης της COSCO αποκαλύπτει ότι η Κίνα δεν προτίθεται να εγκαταλείψει την κυριαρχία της στους θαλάσσιους δρόμους του εμπορίου.